بررسی علل کارمزد پایین و دامپینگ در بیمه های باربری

2016-08-16 06:42:39

آیین- رشته باربری کمترین کارمزد را دارد بخصوص بیمه نامه ای اعتباری بنابرابن انگیزه برای شبکه فروش بسیار پایین می اید در این راستا با مذاکراتی که در سندیکای بیمه گران صورت گرفته ، قرارشده است این موضوع به بیمه مرکزی منعکس گردد.

/نگاهی گذرا در بازار بیمه نشان می دهد هر شرکتی ، به هرقیمتی، بیمه نامه بابری صادر می کند و دامپینگ به چالش های این رشته بیمه ای دامن زده و در نتیجه این نرخ شکنی ها سهم حق بیمه های هر کدام از شرکتهای بیمه در رشته بابری به شدت کاهش یافته است.

به گزارش سایت تحلیلی-خبری آیین به نقل از ریسک نیوز، آنطور که رئیس کل بیمه مرکزی نیز در نشست مطبوعاتی به ان اشاره کرد رقابت ناسالم شرکتهای بیمه فقط به رشته ثالث ختم نمی شود بلکه این نرخ شکنی ها به رشته هایی چون آتش سوزی و باربری و ... نیز رسیده است .

نگاهی گذرا در بازار بیمه نشان می دهد هر شرکتی ، به هرقیمتی، بیمه نامه بابری صادر می کند و دامپینگ به چالش های این رشته بیمه ای دامن زده به طوریکه در نتیجه این نرخ شکنی ها سهم حق بیمه های هر کدام از شرکتهای بیمه در رشته بابری به شدت کاهش یافته است.

مرور عملکرد صنعت بیمه در دوازده ماهه 94  از  تعداد بسیار پایین بیمه باربری صادر شده  حکایت دارد به طوریکه تعداد این بیمه نامه در ۹ ماهه سال ۹۴ برابر است با ۲۲۹۳۷۱ فقره که نفوذ پایین این رشته را در صنعت بیمه نشان می دهد.

البته عدم جذابیت این رشته بیمه ای برای شبکه فروش نیز چالش های ان را دو چندان کرده است و شاید بتوان گفت کارمزد پایین و عدم تسلط کافی نمایندگان به این عدم جذابیت دامن زده است.

بررسی این رشته بیمه ای و موانع و چالش های توسعه آن در سایه تحلیل عوامل برون زا و درون زای موجود میسر خواهد بود در این راستا  بیمه های باربری تحت تاثیر مستقیم عوامل برون زا و رکود اقتصادی حاکم بر روابط تجاری و صادرات و واردات قرار دارند چرا که عمدتا 80 تا 90 درصد این رشته بیمه ای از نوع وارداتی است.

گفتنی است ، بیمه‌نامه‌ باربری وارداتی خطراتی‌ که‌ کالاهای‌ خریداری‌ شده ‌توسط‌ شرکتها و بازرگانان ‌ایرانی‌ از کشورهای‌ مختلف‌ جهان‌ را تهدید می‌ کند مورد پوشش‌ قرارمی‌ دهد که‌ این‌ پوشش ‌از کشور مبداء "کشوری‌ که‌ کالا از آن‌ خریداری‌ شده‌" تا مقصد "انباربیمه‌ گذار" است .این‌ بیمه‌نامه ‌یکی ‌از اسناد مورد نیاز جهت‌ گشایش‌ اعتبار در بانکها بوده ‌ و هدف ‌از آن‌ حفظ‌ منافع‌ تجار و واردکنندگان‌ و در نهایت‌ حفظ‌ منافع‌ ملی‌ است.

در این راستا عمدتا بیمه نامه های باربری وارداتی متاثر از سیاست های کلی دولت است که شاید بتوان گفت نوسانات نرخ ارز بیشتر تاثیر را بر این بیمه نامه خواهد داشت  به گونه ای که با افزایش واردات خودبخود صدور این بیمه نامه نیز روند صعودی خواهد داشت و بالعکس؛  بنابراین واضح است که طی سال های اخیر به دلیل شرایط تحریم وجود افت در این رشته بیمه ای تا حدود زیادی طبیعی به نظر می رسد  که البته به نظر می رسد با برداشته شدن نحریم ها ، شرایط برای رشد این رشته بیمه ای مهیا تر گردد.

تاریوردی ، کارشناس صنعت بیمه و مدیر بیمه های باربری بیمه آرمان در گفتگو با ریسک نیوز در خصوص علل پایین بودن کارمزد بیمه های باربری اذعان داشت:رشته باربری کمترین کارمزد را دارد بخصوص بیمه نامه ای اعتباری بنابرابن انگیزه برای شبکه فروش بسیار پایین می اید در این راستا با مذاکراتی که در سندیکای بیمه گران صورت گرفته ، قرارشده است این موضوع به بیمه مرکزی منعکس گردد.

وی همچنین در خصوص علل عدم جذابیت این رشته در میان نمایندگان خاطر نشان ساخت: نماینده های قدیمی و کاریلد شرکتهای بیمه ای در رشته باربری بدرستی فعال می باشند اما نمایندگان حدید کمتر در این رشته ورود پیدا می کنند بیمه باربری از قدیمی ترین توع بیمه می باشد که نیاز به اطلاعات و اشنایی به زبان خارجی دارد بنابراین با توجه به موارد ذکر شده فروش این رشته جذابیتی ندارد؛ بنابراین عدم آشنایی شبکه فروش به اقبال اندک به این رشته منجر شده است.

وی البته تاکید کرد ، عوامل بسیاری در کاهش فروش این رشته تاثیر دارند ازجمله تحریم های اقتصادی.نوسانات نرخ ارز.قاچاق کالاها.تصمیمات سیاسی و اقتصادی در سطح کلان کشور.کاهش نرخ ها.تعدد شرکتهای بیمه.

به گزارش ریسک نیوز  کارشناسان برداشته شدن تحریم ها و انجام کار های زیر ساختی در حوزه واردات را نفطه عطفی برای  بیمه های باربری می دانند چرا که طی سال های گذشته تحریم ها بسیاری از تجار را از گردونه فعالیت خارج کرده به طوریکه عملا صادات و واردات کالاها با موانع بسیاری همراه بود .

همچنین ذکر این نکته نیز ضروری است که کاهش شدید واگذاری ریسک‌های عمده و بزرگ به خارج، از نزدیک 19 درصد به کمتر از یک درصد و کاهش مجموع تعهدات آن از حدود 30 میلیارد دلار به حدود 3 میلیارد دلار و همچنین محدودیت شدید در نقل و انتقال ارز به منظور پرداخت حق بیمه به بیمه‌گران طرف قرارداد خارجی، دریافت خسارت بابت پوشش‌های بیمه‌ای اخذ شده از بیمه‌های خارجی و پرداخت و دریافت مطالبات متقابل بیمه‌های داخلی و خارجی از پیامدهای دیگر تحریم است که به صورت غیر مستقیم بر بیمه نامه های باربری نیز اثر گذاشته است چرا که در بخش واگذاری ریسک های عمده به خارج رشته باربری از عمده ترین رشته هایی است که ریسک های بزرگ داشته و لذا واگذاری به خارج در خصوص آن ضروری است.

البته همانطور که اشاره گردید، در بررسی چالش های پیش روی بیمه های باربری توجه به عوامل درون زای صنعت نیز ضروری است چرا که به باور بسیاری ، شرکتهای بیمه اگر می توانستند با همان نرخ های پیش از آزاد سازی تعرفه ها ، بیمه نامه باربری صادر کنند مسلما حق بیمه بیشتری تولید می کردند چرا که رقابت ناسالم شرکتهای بیمه سبب شده هر شرکتی ، به هرقیمتی،  بیمه نامه بابری صادر کند و دامپینگ  به چالش های این رشته بیمه ای دامن زده به طوریکه در نتیجه این نرخ شکنی ها سهم حق بیمه های هر کدام از شرکتهای بیمه در رشته بابری به شدت کاهش یافته  است.

از سوی دیگر رشته باربری تابع کلوزهای بین المللی است و چندان نمی شود در نحوه پوشش ها تغییر ایجاد کرد و در تمام دنیا تقریبا پوشش ها به صورت یکسان وکارم استاندارد انجام می شود ؛ بنابراین نمی توان انتظار نوآوری و ارایه محصولات متنوع در این رشته را داشت زیرا این بیمه نامه با توجه به درخواست بیمه گذار و بر اساس یکی از شرایط A،B،Cو TOTAL LOSS صادر می گردد.

نفوذ بانک های بیمه گر در رشته باربری

البته پیگیری های خبرنگار ریسک نیوز از شرکتهای بیمه نشان می دهد ،بیمه های باربری با چالش دیگری نیز مواجهند  به طوریکه شرکتهای بیمه ای که بانک ها  سهامدار عمده انها محسوب می شوند ،وقتی بیمه گذاری از یک بانک برای ال سی اعتبار می گیرد از سوی بانک ملزم می شود که حتما باید بیمه نامه شرکت بیمه متبوع بانک را در حوزه باربری داشته باشد و این امر عرصه را برای سایر شرکتهای دیگر تنگ کرده است .

به گفته مدیر باربری یکی از شرکتهای بیمه ، در بسیاری موارد بانک،  بیمه نامه شرکت را پذیرفته اما به دلیل نفوذ شرکت بیمه زیر مجموعه بانک ، بیمه نامه ابطال شده است.

دسته بندی:
اخبار حرفه ای

نظرات

ارسال نظر

ایمیل شما در فیلد زیر نزد ما محفوظ خواهد ماند.