علل وقوع زیان انباشته بیمه ایران از زبان معاونت فنی

2016-08-20 08:11:55

آیین- اختلاف حسابرس در حوزه ثالث بود و اعتقاد داشت که بیمه ایران ۲۰۰میلیارد تومان کسری ذخایر دارد البته ما خودمان هم مشتاق بودیم این میزان کسری ذخایر شناسایی شود ولی جالب اینجاست که نه حسابرس توانست شناسایی کند ونه خود ما./به مفهوم عامیانه بیمه ایران توان پرداخت تعهدات روزانه خود را دارد اما اگر شاخص ها فنی و تئوریک توانگری مالی را در نظر بگیریم متاسفانه وضعیت منفی است.


به گزارش سایت تحلیلی-خبری آیین به نقل از ریسک نیوز، بیمه ایران مدتهاست ، علاوه بر تلاطمات مدیریتی درگیر چالش هایی چون زیان انباشته ای است که رسما و  اولین بار امرالهی، مدیر عامل اسبق شرکت بیمه دولتی از آن پرده برداشت اگرچه که بعد ها وی از چرخش این زیان انباشته به سود خبر داد.

علاوه بر زیان انباشته بیمه ایران و کسری ذخایرش، وضعیت توانگری مالی بزرگترین شرکت بیمه ایرانی نیز در مظان نقد قرار داردکه البته طریقه مواجهه با وضعیت توانگری مالی این شرکت از سوی فعالان صنعت متفاوت بوده است.

حسینی ، مدیر عامل سابق و مستعفی بیمه ایران پبش ازین در این خصوص اعلام کرده بود که بیمه ایران دغدغه توانگری مالی ندارد چرا که دارای منابعی است که به راحتی از عهده ایفای تعهداتش بر می آید.

اما در این خصوص محمد حیدری ، معاونت فنی و عضو هیات مدیره بیمه ایران معتقد است ،بیمه ایران  به لحاظ مبانی تئوریک متاسفانه در وضعیت مناسبی قرار ندارد اگرچه که در مفهوم عام قادر است از عهده تعهداتش برآید.

وی همچنین به چالش های بیمه ایران در خصوص زیان انباشته و کسری ذخایر نیز اشاره کرده و از اصلاح و ترمیم مالی بیمه ایران با تکیه بر سیستم محوری خبر می دهد.

محمد حیدری ، معاونت فنی بیمه ایران در گفتگو با خبرنگار ریسک نیوز در خصوص علل ایجاد زیان انباشته در بیمه ایران گفت:از آنجا که نحوه ذخیره گیری خسارتهای معوق سیستم محور نبود و در اصل کارشناس محور بوده در نتیجه محاسبات در بسیاری موارد دقت کافی را نداشته است  .

به گفته وی بخصوص در مورد خساراتی که به پرداخت نرسیده ، مبنای محاسبات مبتنی بر نظرات کارشناسی بوده و چندان مبتنی بر واقعیت نبوده است.

به گفته وی بیمه ایران در روش محاسبه خسارات معوق مدت ها دچار ایراد بوده به عبارتی آنچه معوق گرفته می شد و ان میزانی که بعدا پرداخت می شد بابت معوقات از آن رقم فزونی گرفته بودو طبیعتا در سال 92 ان زیان هنگفت آشکار شد.

وی تصریح کرد: این زیان انباشته ، خسارات معوق چندین ساله بوده که به شکل شناور و همچون توده ای  سال به سال لایه بسته و در عین حال در صورتهای مالی پنهان می بوده که در نهایت با گذر ایام  این اتفاق خود را نشان داد.

عضو هیات مدیره بیمه ایران تصریح کرد: از ان تاریخ به بعد بیمه ایران با اصلاح قیمت ها حتی در حوزه بیمه نامه های درمانی به طوریکه سرانه قیمت ها در این حوزه تا سه برابر افزایش یافت ، همچنین با اصلاح روش ها و شرایط قراردادها و اصلاح کارشناسی در فرایند بیمه نامه های اتومبیل تلاش کرد تا در جهت جبران این زیان قدم بردارد.

حیدری اذعان داشت: اگر به روند حرکت توجه شود، مثلا بیمه درمان بیمه ایران که در سال 92 ضریب خسارتی 126درصدی را تجربه کرده در سال 93 به 113 درصد و سال 94 به 104 درصد و امسال به حدود 98 درصد رسیده است.

معاون فنی بیمه ایران با بیان اینکه ضریب خسارت ، عملکرد یکسال شرکت بیمه را نشان می دهد ، متذکر شد: سمت و سوی اصلاحات در سایر رشته ها چون شخص ثالث نیز دیده می شود به طوریکه ضریب خسارت رشته ثالث نیز کاهش یافته و از 111 درصد به حدود 102درصد در سال 94 رسیده است ، به عبارتی ضرایب خسارت که عملکرد یکسال بیمه ایران را نشان می دهد روند قابل قبولی را طی می کند.

حیدری البته براین نکته تاکید کرد که اصلاح برنامه مالی تدریجی است و هیچ گاه به یکباره حاصل نمی گردد.

به گفته معاونت فنی بیمه ایران اصلاح قیمت ها یکی از برنامه های مهم ترمیم مالی است اما باید تدریجا انجام شود و نمی توان مشتریانی که سالها به قیمت ها خو گرفته اند را یکباره با افزایش مواجه کرد.

 

وی با بیان اینکه تلاش می شود  روش ذخیره گیری خسارات معوق را از کارشناس محور به سیستم محور سوق دهیم، اذعان داشت:  در رشته اتومبیل کارشناس خسارت را تعیین نمی کند بلکه طبق آیین نامه ،  زمانیکه اعلام خسارت صورت می گیرد سیستم  رززو را تعیین می کند همچنین در رشته درمان ، سیستم درمان الکترونیک زمانیکه بیمارستان عددی را مشخص می کند این عدد چون هنوز پرداخت نشده ، سیستم ان را در خسارات معوق شناسایی می کند.

وی تصریح کرد: تا پیش ازین در بیمه ایران همه این ارقام برآوردی تعیین می شد اما با جایگزینی رویکرد کارشناس محور به سیستم محور ،خسارات معوق بیش از گذشته شناسایی می شود.

حیدری خبر داد: اگر خسارات معوق را به عنوان یک شاخص در مقابل خسارات پرداختی بدانیم ذخیره خسارات معوق در سال 92 حدود 13درصد بوده و در حال حاضر به 24 درصد افزایش یافته یعنی تقریبا دو برابر شده است.

حیدری در پاسخ به سوالی مبنی بر دیدگاه سازمان حسابرسی در خصوص وضعیت صورتهای مالی بیمه ایران و کسری ذخایرش اذعان داشت:اختلاف حسابرس در حوزه ثالث بود و اعتقاد داشت که بیمه ایران 200میلیارد تومان کسری ذخایر دارد البته ما خودمان هم مشتاق بودیم این میزان کسری ذخایر شناسایی شود ولی جالب اینجاست که نه حسابرس توانست شناسایی کند  ونه خود ما.

وی در ادامه به چالشهای  نحوه براورد دقیق کسری ذخایر بیمه ایران اشاره کرد و  افزود:  نظر حسابرس کاملا برآوردی و بر مبنای محاسبه معوقات کل صنعت بود در این راستا ما نیز در بیمه ایران بسیار علاقمند بودیم که میزان واقعی کسری ذخایر را شناسایی کنیم ولی هم ما و هم حسابرس با رهگیری نتوانستیم میزان واقعی کسری ذخایر را کشف کنیم و همچنین متوجه نشدیم که در چه برهه زمانی این کسری افزایش یافته است.

حیدری خاطر نشان ساخت: البته سال گذشته هنوز سیستم گزارش گیری معوق بر اساس سیستم محوری به صورت صددرصد در همه واحد ها راه اندازی نشده بود.

وی یادآور شد: در آن زمان یک اصلاحیه آمد و صورتهای مالی سال 93 اصلاحیه خورد.

حیدری در پاسخ به این سوال که آیا واقعا فکر می کنید با پیاده سازی روش تعیین خسارات بر مبنای سیستم محوری گشایشی در نحوه ذخیره بیمه ایران  و شفافیت بیشتر صورتهای مالی حاصل شود، عنوان کرد:قطعا همین طور خواهد بود چرا که اگر به حجم افزایش یافته ذخیره خسارات معوق بیمه ایران  نگاه شود ذخیره گیری نسبت به قبل دو برابر شده و علتش کاهش تصادفات یا خسارات پرداختی نیست بلکه روش سیستم محور به ما کمک کرد تا میزان ذخایر را افزایش دهیم.

حیدری در ادامه در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ما در خصوص وضعیت توانگری مالی بیمه ایران متذکر شد:توانگری مالی را از دو وجه باید بررسی کرد یکی مفهوم تئوریک آن است و توجه به نسبت سرمایه ، دارایی ها و تعهدات و زمانیکه زیان بالاست باید یکسری معوقات احتیاطی گرفته شود از جمله معوق ریسک های منقضی نشده  به عبارتی قانون به گونه ای طراحی شده که اگر شرکتی در پروسه زیان قرار بگیرد ذخایری که باید گرفته شود بیشتر از ذخایر شرکتی است که در مسیر سود و بهبود قرار دارد  اما به هر حال نگاه تئوریک به وضعیت توانگری بیمه ایران نشان می دهد که متاسفانه به دلیل رویه سابق مطلوب نیست اما اگر توانگری را از این لحاظ بررسی کنیم که آیا توانگری لازم برای ایفای تعهدات را دارد واقعیت این است که بیمه ایران در حال حاضر 16میلیارد تومان روزانه تا پایان روز فقط پرداخت دارد.

به گفته وی سال گذشته بزرگترین خسارت صنعت که 50 میلیارد تومان بود را به راحتی پرداخت کرد الان هم برای پتروشیمی بوعلی امادگی کامل خود را اعلام کرده است .

وی افزود: به مفهوم عامیانه بیمه ایران توان پرداخت تعهدات روزانه خود را دارد اما اگر شاخص ها فنی و تئوریک توانگری مالی را در نظر بگیریم متاسفانه وضعیت منفی است .

به گفته وی یکی از عوامل مهم بهبود توانگری مالی افزایش سرمایه است که سال گذشته این افزایش سرمایه صورت گرفت اما  راه حل اصلی جهت بهبود توانگری مالی تنها افزایش سرمایه نیست راه حل اصلی این است که فرایند عملیات بیمه گری که همان ضرایب خسارت است را اصلاح کنیم که در این مسیر گام برداشته ایم اما قطعا این روش  در کوتاه مدت  پاسخ نمی دهد .

دسته بندی:
اخبار حرفه ای

نظرات

ارسال نظر

ایمیل شما در فیلد زیر نزد ما محفوظ خواهد ماند.