بررسی راهکارهای تفکیک حساب بیمه های زندگی

2016-09-06 04:22:52

آیین- شرکت هاىی هستند که هنوز حساب ها را تفکیک نکرده و بسیارى از شرکت ها اقدام به تهیه گزارش هاى سالیانه براى بیمه گذاران خود نمی کنند و میزان اندوخته بیمه گذارانشان بصورت دقیق مشخص نیست

از آن بسیار بدتر برخى از شرکت ها ممکن است بجاى سرمایه گذارى اندوخته هاى مربوطه با تصور اینکه میزان این اندوخته ها قابل توجه نبوده و هر لحظه قادر به تامین آن می باشند از این اندوخته ها در پرداخت خسارت سایر رشته ها یا انجام هزینه هاى جارى استفاده می کنند این رویه بسیار نگران کننده خواهد بود .

به گزارش سایت تحلیلی-خبری آیین به نقل ازریسک نیوز، تفکیک حساب هاى بیمه زندگى و غیر زندگی بحثی بود که در دوران ریاست محمد ابراهیم امین ، رئیس کل سابق بیمه مرکزی مورد توجه قرار گرفت و با آمدن عبدالناصر همتی پیاده سازی فرایند تفکیک حسابها انطور که از سخنان رئیس کل بر می آید به صورت جدی وارد فاز عملیاتی شده است.

اگر چه که تحقق این امر مستلزم مطالعات و بررسی های لازم است چرا که به نظر می رسد در راه اجرای این فرایند چالش هایی وجود دارد که رفع آنها پیش زمینه اجراست.

آنچه که تفکیک حساب بیمه های زندگی و غیر زندگی را بیش از هر چیز ضرورت می بخشد شفافیت صورتهای مالی بیمه گران است که امروزه به چالش برای صنعت بیمه بدل گشته ، این چالش بدون شک در حسابهای بیمه گران بزرگ بیشتر نمایان است و مسلما انجام این امر در این شرکتهای بیمه با دغدغه های بیشتری همراه است.

نگرانی در خصوص صرف وجوه این رشته درمحل های دیگر نیز از جمله دلایلی است که تحقق این امر را با ضرورت مضاعفی همراه می کند.

یکی دیگر از چالش های موجود  نحوه سرمایه گذاری منابع حاصل از بیمه های عمر است که متاسفانه در شرکتهای بیمه به جای سرمایه گذاری در محل های تایید شده بعضا صرف تامین خسارات سایر رشته ها می شود .

علاوه بر اینکه چالش عمده مدیریت سرمایه گذاری بیمه ای عدم تطابق بالقوه بین ارزش دارایی ها و تعهدات است که اصولا باید این اطمینان را ایجاد کند که این مساله شرکت بیمه را با بحران مواجه نمی کند و اوج بحران این نحوه مدیریت زمانی است که به سبب انتخاب شرایط نا مساعد بازار ، سرمایه برای ایفای تعهدات کفایت نمی کند.

اگرچه که ممکن است ، برخی چالش ها اجرای صحیح این فرایند را با کندی مواجه کند از جمله اینکه به نظر می رسد مقام نظارتی و کارشناسان صنعت در نهایت باید بدین اجماع برسند که منظور از تفکیک حساب آیا تنها ایجاد حساب بانکی جداگانه است یا گردش داخلی  وجوه و جداسازی فیزیکی و صددرصدی وجوه نیز مد نظر است ضمن اینکه از انجا که تمام هدف و عصاره کار تفکیک حسابها در نهایت باید در ذخیره مشارکت بیمه‌گذاران در منافع بیمه‌های عمر متبلور شود ، به نظر می رسد برخی آیین نامه های بیمه ای در این رابطه دچار تعارض هستند.

از سوی دیگر به نظر می رسد، تدوین استاندارد حسابداری مختص بیمه های زندگی جهت ایجاد شفافیت در این رشته بیمه ای از ضروریات است .  استاندارد 28  مختص بیمه های غیر زندگی است در حالیکه در شرایط فعلی استانداردی مختص بیمه های زندگی نداریم که گویا مقدمات تدوین این استاندارد در حال انجام است .

در این رابطه ابوالحسن صدریه ، کارشناس و خبره بیمه های عمر در گفتگو با ریسک نیوز اذعان داشت :  بحث تفکیک حساب هاى بیمه زندگى و غیر زندگى و در همین راستا بحث مربوط به تعهدات آتى شرکت هاى بیمه در قبال اندوخته بیمه گذارانشان نگرانى بجایی است که از جانب نهاد نظارتی  مطرح شده ، ولیکن در عین حال جزو مسایلى است که  چنانچه در جهت حل آن از جانب شرکت هاى بیمه تلاش شود براحتى قابل کنترل خواهد بود.

وی البته طریقه حل این  مشکل را سهل و ممتنع می داند و معتقد است ،  اگر شرکت ها حساب هاى بیمه هاى زندگى خود را با تاکید بر بیمه هاى اندوخته ساز از سایر حساب ها مجزا نموده و دقیقا تراز آنرا نگه دارند و اندوخته بیمه گذاران را بصورت دقیق جزو بدهی به بیمه گذاران خود محسوب نمایند در این صورت نگرانى براى تعهدات آتى خود نخواهند داشت چرا که در مقابل اقلام بدهى به بیمه گذاران طبیعتا دارایى هاى مشخص را خواهند داشت و با توجه به الزام سرمایه گذارى حساب شده این مبالغ طبیعتا به همان میزانى که بدهى بیمه گران به بیمه گذاران افزایش یابد ارزش این داراییها نیز افزایش خواهد یافت، ضمن اینکه در این اثنا شرکت بیمه گر میتواند این اندوخته ها را در کانال هاى مختلف سرمایه گذارى و بر توانمندى مالى خود نیز بیافزاید.

به گفته وی بنا بر این ملاحظه می گردد که چنانچه مطابق با آنچه مقرر است رفتار شود نه فقط تعهدات سنگین بى پشتوانه ایجاد نخواهد شد بلکه یک کانال براى جمع آورى اندوخته هاى خرد و استفاده بهینه از آن اندوخته ها در سرمایه گذارى هاى گوناگون بعمل خواهد آمد.

صدریه در خصوص نحوه نگهداری حساب و کتاب بیمه گذاران تصریح کرد: این امر نیز با تهیه و ثبت گزارشات دوره ایی و سالیانه براى هر یک از بیمه گذاران امکانپذیر میگردد، و اینکه بیمه گر نیز با تحلیل و تجمیع این گزارشات به میزان بدهى خود در هر سال مالى به بیمه گذاران عمر خود پى برده و نهاد ناظر نیز براحتى می تواند وضعیت حساب هاى مزبور را کنترل نماید تا اطمینان حاصل کند که در ازاى طلب بیمه گذاران از بیمه گر به میزان کافى منابع در اختیار بیمه گر موجود است  بنا بر این این مساله بسیار پر اهمیت قابل حل خواهد بود.

وی متذکر شد: شرکت هاىی هستند که هنوز حساب ها را تفکیک نکرده و بسیارى از شرکت ها اقدام به تهیه گزارش هاى سالیانه براى بیمه گذاران خود نمی کنند و میزان اندوخته بیمه گذارانشان بصورت دقیق مشخص نیست  از آن بسیار بدتر برخى از شرکت ها ممکن است بجاى سرمایه گذارى اندوخته هاى مربوطه با تصور اینکه میزان این اندوخته ها قابل توجه نبوده و هر لحظه قادر به تامین آن می باشند از این اندوخته ها در پرداخت خسارت سایر رشته ها یا انجام هزینه هاى جارى استفاده می کنند  این رویه بسیار نگران کننده خواهد بود بخصوص در آینده چنانچه میزان اندوخته هاى عمر افزایش یابد. در چنین صورتى پولى که سرمایه گذارى نشده با سود مرکبش جزو تعهدات بیمه گر بوده و قطعا فشار مالى سنگینى در زمان پرداخت بر بیمه گر وارد خواهد ساخت.

صدریه در ادامه افزود: حال با توجه ویژه بیمه مرکزی  بدین مقوله امیدواریم در درجه اول حساب هاى بیمه هاى زندگى بصورت اعم و اندوخته هاى بیمه گذاران بصورت اخص مجزا شده، در جریان سرمایه گذارى قرار گرفته و حساب و کتاب آن نیز بصورت شفاف در اختیار بیمه گذاران و نهاد نظارتى قرار گیرد.

در همین رابطه بخوانید:حجم کشنده باز پرداخت سرمایه بیمه های عمر بیمه گران را تهدید می کندhttp://risknews.ir/news/90989/

و چالش‌های پیش رو برای تفکیک حساب بیمه‌های زندگیhttp://risknews.ir/news/95826/

دسته بندی:
اخبار حرفه ای

نظرات

ارسال نظر

ایمیل شما در فیلد زیر نزد ما محفوظ خواهد ماند.