کریم خان زند ،نماینده سندیکا در شورای عالی بیمه : مصالح شخصی نباید به عدول از تصمیمات اعضاء سندیکا بینجامد / ضرورت بازنگری در اساسنامه سندیکای بیمه گران ایران

01-01-2019 14:22:01
آیین- بازنگری در اساسنامه سندیکای بیمه گران ایران نیز با توجه به تغییرات رخ‌داده در وضعیت اقتصاد کشور و صنعت بیمه هم به لحاظ عددی و کمی و هم تحولات کیفی رخ‌داده، می‌تواند در عملکرد و خروجی این مجموعه به‌عنوان تشکلی مرجع در صنعت بیمه حائز اهمیت باشد.

به سایت تحلیلی -خبری آیین ،حسین کریم خان زند با نشریه بیمه داری نوین گفتگوئی به انجام رسانده که از پی می آید:

 

  • شرایط حساس کنونی به دلیل اعمال تحریم‌های جدید فرصتی است تا صنعت بیمه نشان دهد آیا برنامه‌های راهبردی در این زمینه دارد. به نظر جنابعالی مهم‌ترین استراتژی که بیمه گران برای شرایط جدید تحریم‌ها باید در پیش بگیرند چه خواهد بود؟

این‌یک واقعیت است که شرایط تحریم، اقتصاد یک کشور را به‌سوی ابهام، کوچک­تر و منزوی شدن سوق می­دهد، از سوی دیگر هم می­دانیم که اقتصاد ایران در چهار دهه گذشته با تحریم و شرایط حاکم بر آن بیگانه نبوده است. در حال حاضر هم در موج تازه تحریم‌ها به‌صورت هدفمند بخش انرژی، کشتیرانی، مؤسسات مالی شامل بانک‌ها و بیمه‌ها هدف گرفته‌شده و بخش بزرگی از مبادلات تجاری و ارزی کشور متأثر از این شرایط است.

نباید فراموش کنیم حضور در بازارهای جهانی و امکان مراودات اقتصادی فرصت‌های خوبی را پیش روی صنعت بیمه کشور قرار می‌دهد که وضعیت تحریم سلب کننده این فرصت‌هاست مانند برخورداری‌های علمی و فنی و تکنولوژیک و جذب سرمایه‌گذاری، از تجارب دنیا، از سوی دیگر نگهداری تمام ریسک اقتصاد گسترده‌ای مانند ایران در داخل کشور منطقی نبوده و می‌بایست بخشی از آن واسپاری و به خارج از کشور اتکایی شود که این امر در زمان تحریم عملاً با چالش جدی روبه‌رو می‌شود.

اما صنعت بیمه به‌عنوان پشتیبان اقتصاد کشور و فعالیت نهادهای اقتصادی در فاصله‌ای کمتر از یک دهه پیش تحریم را تجربه و پشت سر نهاد. تشکیل صندوق ظرفیت مشترک شرکت‌های بیمه و درنتیجه همگرایی صنعت بیمه با دیگر صنایع مانند کشتیرانی و بخش نفتی کشور نشان داد، این صنعت قابلیت‌های اجرایی لازم را برای حمایت از اقتصاد کشور در شرایط اضطرار داراست. تحریم‌های گذشته حاکی از توان و پتانسیل صنعت بیمه با تمام چالش‌های موجود بود. همان‌طور که موضوعات و ابعاد استراتژیک اقتصاد کشور در این وضعیت نیازمند تبیین دقیق و بر اساس آن تعیین استراتژی است، صنعت بیمه هم برای توزیع ریسک‌های بزرگ و پوشش اتکایی کشتیرانی و صنایع نفت در کشور می‌بایست به دنبال یافتن منابع قابل‌اتکا برای رسیدن به اهداف استراتژیک موردنظر در شرایط سخت باشد و مانند دیگر بخش‌های اقتصاد کشور نیازمند نقشه راهی بر پایه تحلیل و شناخت شرایط موجود و البته درک واقع‌بینانه‌ای از تهدیدها و فرصت‌های موقعیت تحریم هستند.

 

 با توجه به اینکه جنابعالی نماینده سندیکا در شورای عالی بیمه هستید، نقش سندیکا در جهت ­دهی شرکت‌های بیمه برای مقابله با تحریم‌ها چیست؟

وظیفه اصلی سندیکای بیمه گران ایران ایجاد ارتباط و حفظ همگرایی سازنده بین اعضاست. همان‌طور که اشاره شد با توجه به شرایط ویژه دوران تحریم حفظ هماهنگی و حرکت منسجم در مسیر اهداف اقتصادی کشور حائز اهمیت است. از سوی دیگر این نهاد می‌تواند نقش تسهیل گر در هماهنگ‌سازی ارتباط و تعامل منطقی با دیگران ارکان اقتصادی کشور را نیز عهده دارد باشد.

خوشبختانه سندیکای بیمه گران کشور علاوه بر درک اهمیت این موضوع تلاش دارد با اعمال تغییراتی علاوه بر اصلاح ساختاری در اساسنامه به سمت تشریح دقیق وظایف و بسط اختیارات و دریافت ضمانت‌های اجرایی برای تصمیمات اعضا باشد.

 

  • به اعتقاد شما شرکت‌های بیمه در سندیکا تا چه اندازه توانسته‌اند اهداف صنفی خود را محقق سازند و در این زمینه چگونه می‌توانند به‌صورت بهینه‌ای در مسیر تحقق وحدت رویه گام بردارند؟

در ابتدا باید توجه داشته باشیم کار صنفی فعالیتی جمعی و بر اساس منافع گروه و محترم شدن نظر تک‌تک اعضا بدون اعتبار دهی اسمی و یا وزن‌کشی اعضاست، سندیکا نیز به‌عنوان تشکلی صنفی باید اهداف جمعی و منافع گروهی در صنعت بیمه را دنبال و محقق کند. این امر مستلزم پذیرش آرا و برخورداری از روحیه همراهی تیمی است. اینکه من به‌عنوان مدیرعامل یک شرکت بیمه‌ای تصمیمات سندیکا را در برهه‌ای در تضاد و یا خلاف مسیر مصالح شرکت خود ببینم، نباید باعث عدول و یا حرکت فردی خلاف جهت تصمیمات اعضا شود.  

اعتقاد من این است که این ساختار امروز در مسیر درستی در حال حرکت و به لحاظ عملکردی تا حد زیادی به حیطه وظایف خود نزدیک شده است. از سوی دیگر هماهنگی این نهاد با دیگر تشکل و سازمان‌های همکار و متعامل در پیگیری مطالبات صنعت نیز قابل‌قبول بوده است و با تغییر و اصلاح اساسنامه که در دستور کار قرار داد، امید دارم علاوه بر بهبود نتایج عملی، درنهایت انسجام عملکردی بیشتری نیز برای اعضا محقق خواهد شد.

 

  • آیا برای اثربخشی سندیکای بیمه گران، تحول ساختاری در اساسنامه این نهاد ضرورت دارد؟

اساسنامه فعلی و تغییرات اعمال شده در آن مربوط به سال 1383 یعنی بیش از یک دهه پیش است. همان‌گونه قوانین و آیین‌نامه‌ها پس از مدتی با در نظر گرفتن تغییر شرایط مورد بازنگری قرار می‌گیرند، بازنگری در اساسنامه سندیکای بیمه گران ایران نیز با توجه به تغییرات رخ‌داده در وضعیت اقتصاد کشور و صنعت بیمه هم به لحاظ عددی و کمی و هم تحولات کیفی رخ‌داده، می‌تواند در عملکرد و خروجی این مجموعه به‌عنوان تشکلی مرجع در صنعت بیمه حائز اهمیت باشد.

 

در حال حاضر صنعت بیمه هم با چالش‌های زیادی در بخش‌های مختلف قانونی و آیین‌نامه‌ای از مباحث مربوط به مواردی از قبیل محاسبه حق‌بیمه‌ها، بیمه شخص ثالث و مسائل مربوط به آن تا مبحث دریافت مالیات بر ارزش افزوده از شرکت‌های بیمه که مدت‌هاست تبدیل به دغدغه بیمه گران شده، مواجه است. از سوی دیگر حل‌وفصل بسیاری از این موارد و امکان نقش‌پذیری فعالانه‌تر برای سندیکا مستلزم ضمانت اجرایی تصمیمات اخذشده در سندیکا و برخورداری از حدود و اختیارات بیشتر برای این نهاد صنفی است. پس این بازنگری در مسیر بسط حوزه اختیار و ایجاد ضمانت اجرایی برای این تشکل ضروری و برای آینده صنعت و شرکت‌های بیمه تعیین‌کننده است.

 

  • شرکت بیمه نوین پس از گذر از مرحله پرفرازونشیب اکنون به ثبات رسیده، برنامه‌های این شرکت برای عبور از ثبات و ورود به مرحله شکوفایی چه خواهد بود؟ در این برهه گذار از مرحله سنتی و حرکت در مسیر مدرن بیمه گری چه سهمی خواهد داشت؟

من پیش‌تر هم درجایی عنوان کرده بودم که بیمه نوین سال جاری را بدون توجه به اخبار و موج روانی حاکم بر جامعه و شرایط اقتصادی آغاز کرد. ما فرصت تردید درباره اهدافی که برای سال 1397 تبیین کرده بودیم نداشتیم. برخی مشکلات طی چند سال گذشته این شرکت را از رشد و قرار گرفتن در مسیر توسعه متوقف کرده بود. حجم بالای زیان انباشته و مشکلات مربوط به ناهمگونی پرتفوی این شرکت را در شرایط سختی قرار داده بود که فعالیت‌هایش به تلاش برای بقا تبدیل‌شده بود. در حال حاضر اما نتیجه تمام برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در حوزه‌های فنی و مالی شرکت بیمه نوین با برخورداری از وضعیت ثبات پایدار، توازن قابل قبولی در هم­پایی اهداف و فعالیت‌های شرکت برقرار است.

شکوفایی برای شرکتی مانند بیمه نوین، رشد توأم با توسعه همگون در تمامی بخش‌ها و ارکان شرکت است. دستیابی به سود ماندگار و ایجاد ارزش‌افزوده برای تک‌تک ذی‌نفعان معنایی جز تحول در خدمت‌رسانی و درک نیاز مشتریان و مدیریت آن نخواهد بود. این اتفاق در بیمه نوین با ارائه پوشش‌ها و محصولاتی مانند اتوپلاس در بخش بیمه‌نامه‌های بدنه و مجتمع مسکونی باهدف تجمیع چند خدمت و محصول در یک بیمه‌نامه به مشتریان رخ داد. ما در تلاشیم که سطح و سبک خدمت‌رسانی خود را با دغدغه مشتریانمان هماهنگ کنیم، چراکه عقیده دارم برای عبور و گذار به مرحله جدید باید با ضربان تغییر همگام شد. امروز سرعت تحولات در فضای کسب‌وکارها آن‌قدر بالاست که هرگونه تأخیر و یا مقاومت در برابر آن حیات سازمان را با تهدید مواجه می‌کند. این تغییرات می‌تواند خیلی کوچک مانند استفاده از یک نرم‌افزار جدید و یا کلی مانند تغییر استراتژی بازاریابی در یک سازمان باشد. شرکت‌های بیمه دریافته‌اند که امروز تنها با فروختن بیمه‌نامه و پرداخت خسارت نمی‌توان افراد را راضی کرد، کیفیت و چگونگی خدمت، سرعت و شتاب آن اهمیت یافته است. بیمه‌گذاران نیازها و دغدغه‌هایی دارند که ما به‌عنوان شرکت بیمه وظیفه داریم آن را شناسایی و رفع کنیم، معنای کیفیت در خدمت‌رسانی امروز فاصله زیادی با چند سال گذشته دارد، همان‌طور که این فاصله­­ی معنایی در آینده نزدیک بسیار بیشتر و عمیق‌تر هم خواهد شد. مدیریت تغییر مسیر اَمنی برای توسعه یک سازمان از طریق اتخاذ استراتژی‌های تغییر، شناسایی تعاملات بازار و الگوهای رفتاری مشتریان است، تلاش ما قرار گرفتن در این مسیر است.

 

دسته بندی:
عکس روز

نظرات

ارسال نظر

ایمیل شما در فیلد زیر نزد ما محفوظ خواهد ماند.