شرکت‌های بیمه‌ای مصلحت خود را خوب تشخیص ندادند!/رشد پرتفوی صنعت بیمه واقعی نیست

03-10-2020 13:11:37
آیین- حجت بهاری فر، مدیرعامل شرکت بیمه ما بیان کرد: صنعت بیمه بعد از حدود ۱۵ سال به آن نقطه‌ای رسیده که با تمام تبعات تصمیمات نادرستی که گرفته و در آن اصول حرفه‌ای بیمه‌گری و نرخ‌های فنی را رعایت نکرده رو به رو شده درنتیجه ضریب خسارت‌ها بالا رفته و شرکت‌های بیمه‌ای حاشیه سود خوبی ندارند.

به گزارش سایت تحلیلی- خبری آیین و به نقل از چابک‌آنلاین،  حجت بهاری فر گفت: کل پرتفوی جهانی بیمه بیش از 5 هزارمیلیارد دلاراست، سهم ایران از این پرتفوی جهانی براساس دلار 4200  تومانی 10.5 میلیارد دلار است و این نشان دهنده ضعف صنعت بیمه کشور در افزایش حجم پرتفو است.

وی افزود: صنعت بیمه در ایران نسبت به میانگین جهانی عقب ماندگی دارد ضریب نفوذ بیمه در جهان 6.1 درصد بوده ودر ایران در حدود 2.4 درصد است.

مدیرعامل شرکت بیمه ما ادامه داد: این رشد پرتفو ناشی از رشد واقعی نیست زیرا در چند سال اخیر رشد اقتصادی کشور منفی بوده وصنعت بیمه تنها از لحاظ اسمی رشد کرده و ازلحاظ واقعی هنوز عقب است.

بهاری فر تصریح کرد: در حدود 54 درصد از این پرتفوی جهانی مربوط به بیمه نامه های عمر و زندگی بوده که در حدود 2820 میلیارددلار می شود و در ایران سهم بیمه نامه های زندگی در ایران حدود 1.5 میلیارد دلار است که سهم ناچیزی است .

مدیرعامل شرکت بیمه ما تصریح کرد: در اوایل انقلاب 4 شرکت بیمه ای دولتی  در ایران فعال بودند و افزیش ضریب نفوذ بیمه دغدغه مسئولین بود و به این نتیجه رسیدند که اشکال از دولتی بودن صنعت بیمه است که در آن ابتکار عمل و خلاقیت و جود ندارد .

بهاری فر افزود: از اوایل دهه 80 شرکت های خصوصی شروع به فعالیت کردند اما ابتکار عملی که مورد انتظار بود در صنعت بیمه دیده نشد و شرکتهای خصوصی شروع به الگو برداری از شرکت های دولتی کردند .

وی بیان کرد: کم کم رقابت ناسالمی در بازار شکل گرفت وقتی خلاقیتی وجود نداشته باشد و محصولی متفاوت از شرکت دولتی ارائه داده نشود برای جذب مشتری رقابت برروی نرخ شروع شد و این بازی در نرخ برای صنعتی که براساس آمارو احتمال و اکچوئری محاسبات خودرا تعیین می کند و حق بیمه ها را فنی ارائه می هد خوب نیست.

مدیرعامل شرکت بیمه ما اظهار کرد: در یک زمانی بیمه مرکزی حداقل نرخ را مشخص کرده بود و نظام کنترلی نظام تعرفه ای بود که شرکت ها یک حداقل تعرفه را رعایت می کردند و چون بیمه مرکزی در بحث اتکایی شریک شرکت های بیمه ای بود نظارت خوبی را انجام می داد .

بهاری فر ادامه داد: نرخ شکنی ها توسط شرکت های بیمه ای به قدری زیاد شد که کنترل از دست نهاد ناظر خارج شد و نهاد ناظر کنترل را از تعرفه ای به کنترل مالی تغییرداد بعد از این اتفاق شرکت های بیمه ای مصلحت خودرا خوب تشخیص ندادند.

وی تصریح کرد: نگاه اکثریت مدیران در صنعت بیمه یک نگاه کوتاه مدت است زیرا مدیریت ها ثبات نداشتند و تغییرات خیلی گسترده ای اتفاق می افتاد و هر مدیر برای نشان دادن خود با هر حق بیمه ای مشتری را جذب می کرد ولی وقتی نرخ محصول زیر قیمت تمام شده باشد در بلند مدت خودرا نشان می دهد.

بهاری فر گفت: در حال حاضر ضریب خسارت ها بالارفته و شرکت های بیمه ای حاشیه سود خوبی ندارند همه این مسائل به دلیل آن است که مدیران به هر بهایی که شده جذب پرتفو انجام داده اند تا آمارهای سال جاری خودرا بهبود بخشند.

مدیرعامل شرکت بیمه ما بیان کرد: در گذشته با عدم حمایت از یک شرکت بیمه و خروج آن از گردونه رقابت، صدمات جبران ناپذیری به صنعت بیمه وارد شد زیرا این مسئله به اعتماد عمومی جامعه لطمه زیادی واردکرد.

بهاری فر اظهارکرد: بنابراین برای اینکه این اتفاق مجددا تکرار نشود سیاست حمایتی بیشتر شده است و شرکت هایی که نرخ را رعایت نمی کنند حمایت بیشتری شده اما تذکر داده می شود که خودرا اصلاح کنند .

وی توضیح داد: در حال حاضر ایرادات زیادی به آیین نامه های شورایعالی بیمه گرفته می شود اما مشکل اصلی عدم رعایت مصوبات شورایعالی بیمه است درست است که باید به تناسب زمان تغییراتی درآن ایجاد شود .

وی با بیان اینکه صنعت بیمه در زمینه سامانه اطلاعاتی مشتریان بدحساب دارای ضعف بوده، گفت: در اقتصاد داده باید تبدیل به اطلاعات شود در صنعت بیمه داده‌های بسیاری وجود دارد ولی تبدیل به اطلاعات نمی‌شود و تبدیل داده به اطلاعات یکی از الزامات و جزء نیازهای اساسی صنعت بیمه است .

بهاری فر عنوان کرد: صنعت بیمه نیاز به پوست اندازی دارد شاید در 5 سال آینده شرایط به اینگونه نباشد و همه چیز تغییر خواهد کرد پس شرکت های بیمه ای باید خودرا زودتر آماده تغییرات بزرگ کنند تا بتوانند سهم خودرا در اقتصاد کشور افزایش دهند.

وی افزود: یکی از دغدغه های مردم بحث سرعت عمل در ارائه خدمات شرکت های بیمه ای است که صنعت بیمه در این قسمت ضعف دارد اولین اصل در صنعت بیمه اصل حسن نیت است پس باید شفاف تر عمل شود.

دسته بندی:
عکس روز

نظرات

ارسال نظر

ایمیل شما در فیلد زیر نزد ما محفوظ خواهد ماند.