پاتوق گفتگو 22/ آیا کاهش نرخ فنی بیمه های زندگی توسط شورای عالی بیمه اقدامی صحیح بود؟

2016-08-08 14:23:52

آیین- شورای عالی بیمه در 3 مرداد، حداکثر نرخ سود فنی در بیمه های زندگی و مستمری با مدت حداکثر دو سال را 16 درصد تعیین کرد.

  

به گزارش سایت تحلیلی-خبری آیین، یکی از مصوبات شورای عالی بیمه، کاهش نرخ سود فنی بیمه های زندگی بود. در علت کاهش این نرخ سود بعضا از کاهش تورم و بهره بانکی اسم برده می شد؛ برخی از کارشناسان این کاهش را اقدامی مناسب در زمان مناسب قلمداد کردند. اما این تحلیل و نگرش تنها یک روی سکه بود و برخی از متخصصین با نقد این اقدام، کاهش استقبال عمومی از بیمه های زندگی در آینده را  نتیجه کاهش سود فنی محتمل می دانند و کاهش نرخ سود را در تناقض با سیاست های اعلامی بیمه مرکزی ارزیابی می کنند.

 

در ادامه به برخی از نظرات دو نحله موافق و مخالف کاهش نرخ سود فنی بیمه های زندگی و مستمری اشاره می شود:

 

  • کاهش نرخ سود از اختیارات شورای عالی بیمه است و در شرایطی که تورم و نرخ سود بانکی کاهش یافته، نرخ سود فنی نیز باید کاهش پیدا می کرد.
  • اگر کاهش نرخ سود بانکی و تورم در تعیین نرخ سود فنی ملاک است، چرا زمانی که نرخ سود بانکی و تورم بالا بود، نرخ سود فنی افزایش نیافت.
  • چون عمده شرکت های بیمه، سود مشارکت بیشتری نسبت به نرخ اعلام شده شورای عالی بیمه به بیمه های زندگی اختصاص می دهند، کاهش نرخ فنی، بی اثر است.
  • کاهش نرخ سود فنی، از زیان شرکت ها و احتمال عدم توان پاسخگویی آن ها به بیمه گذاران می کاهد.
  • این اقدام شورای عالی بیمه، توان رقابتی صنعت بیمه را در مقابل بانک ها کاهش داد. اگر نرخ کاهش پیدا نمی کرد، شرکت های بیمه می توانستند نقدینگی زیادی را جذب کنند.
  • شورای عالی بیمه بجای اینکه آیین نامه سرمایه گذاری (60) را اصلاح کند، آسان ترین روش یعنی کاهش نرخ سود فنی را انتخاب کرد.
  • این کاهش با توجه به جدول و مرگ و میر قابل توجیه است.
  • با توجه به شرایط رکودی اقتصاد، فضای سرمایه گذاری مناسبی با سودهای بالا برای شرکت های بیمه از محل ذخایر بیمه های زندگی وجود ندارد.

و....

 

احتمالا خوانندگان با برخی از این موارد موافق و یا برخی مخالف هستند و یا اساسا موارد دیگری را مهم می دانند.

 

در صورت تمایل نظرات خود را در این خصوص بنویسید و به اشتراک بگذارید. سایت تحلیلی-خبری آیین با حفظ امانتداری نظرات را منعکس می کند و در حد توان به سیاستگذاران صنعت بیمه منتقل می کند.

نظرات

ارسال نظر

ایمیل شما در فیلد زیر نزد ما محفوظ خواهد ماند.