چالشی سر راه تجدید ارزیابی بیمه

08-28-2019 09:24:21
آیین- " مدیرعامل شرکت بیمه پاسارگاد : ارزش پرتفوی سرمایه گذاری های شرکت و نیز ارزش سهام رشد مناسبی داشته و با این شرایط، «بپاس» چشم انداز روشنی هم پیش رو دارد. "

 

به گزارش سایت تحلیلی-خبری آیین و  به نقل از بورس نیوز، یکی از سهم های پربازده سال جاری سهم شرکت بیمه پاسارگاد بوده است. «بپاس» که به تازگی افزایش سرمایه ۵۰ درصدی (۴۷ درصد از محل سود انباشته و مابقی از محل اندوخته) را به تصویب مجمع رسانده، گزارش عملکرد جذابی هم در ۳ ماهه ابتدای امسال منتشر کرده است.

معصوم ضمیری مدیرعامل شرکت بیمه پاسارگاد در گفتگو با بورس نیوز در خصوص وضعیت شرکت بیان کرد: شرکت بیمه پاسارگاد با انجام افزایش سرمایه اخیر، در بین شرکت های بیمه کشور از بالاترین میزان سرمایه برخوردار بوده و سرمایه شرکت در حالی به مبلغ ۵۱۰ میلیارد تومان رسیده که این سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی های شرکت افزایش نداشته است.

وی افزود: همچنین هم ارزش پرتفوی سرمایه گذاری های شرکت و هم ارزش سهام رشد مناسبی داشته و با این شرایط، «بپاس» چشم انداز روشنی هم پیش رو دارد.

افزایش سرمایه شرکت های بیمه

این فعال صنعت بیمه در ادامه گفتگو در پاسخ به این سوال که «با توجه به افزایش قیمت دارایی ها، آیا افزایش سرمایه شرکت های بیمه به منظور پوشش ریسک های احتمالی ضرورت دارد یا نه؟» گفت: با افزایش نرخ ارز، اگر سرمایه شرکت ها را دلاری محاسبه کنیم، ارزش سرمایه شرکت های بیمه کاهش یافته و بعضی شرکت های بیمه در حال افزایش سرمایه خود هستند. اما توان پوشش ریسک در شرکت های بیمه، بیش از آنکه به میزان سرمایه شرکت ها وابسته باشد، تحت تاثیر حق بیمه های دریافتی و ذخایر شرکت ها قرار دارد و ضمنا شرکت های بیمه از محل درآمد حق بیمه های دریافتی، اقدام به خرید بیمه های اتکایی نیز کرده و ریسک را کاهش می دهند. بنابراین شرکت های بیمه ممکن است هر ساله چندین برابر سرمایه خود، حق بیمه دریافت کنند و الزاما افزایش سرمایه در شرکت های بیمه به معنای افزایش تعهدات نخواهد بود.

چالش تجدید ارزیابی

مدیرعامل بیمه پاسارگاد اضافه کرد: افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها، یکی از روش های افزایش سرمایه است که البته در برخی حوزه ها از جمله در شرکت های بیمه و بانک ها، افزایش سرمایه از این محل، مشکلاتی به دنبال خواهد داشت. تجدید ارزیابی به منظور اصلاح ساختار سرمایه، اقدام مثبتی است؛ ولی در شرکت های بیمه می بایست برخی مسایل فنی همچون حقوق بیمه گذاران رعایت شود. چرا که دارایی های شرکت های بیمه فقط از محل سرمایه شرکت خریداری نشده و بیمه گذاران خصوصا بیمه گذاران مدت دار، در دارایی های شرکت منافعی دارند و در صورت افزایش ارزش دارایی های خریداری شده، می بایست منافع بیمه گذاران هم لحاظ گردد.

نظرات

ارسال نظر

ایمیل شما در فیلد زیر نزد ما محفوظ خواهد ماند.