مدیران محترم لطفا بدون مشاوره ریسک، بیمه نامه نخرید/حاجی اشرفی

2016-08-09 10:16:51

آیین- تاکنون هیچ مدیر و هیچ فرد سالم از منظر روحی و روانی را ندیده ایم که بگوید علی رغم خریدن بیمه نامه و اطمینان از داشتن پوشش تمایل به در معرض خطر و حادثه قرار گرفتن باشد!

 

 

متن یادداشت سایت تحلیلی- خبری آیین به قلم حمیدرضا حاجی اشرفی کارشناس صنعت بیمه، با عنوان «مدیران محترم لطفا بدون مشاوره ریسک، بیمه نامه نخرید» به شرح ذیل است:

 

در کتاب مبانی نظری و عملی بیمه نوشته ژان فرانسوا، ترجمه دکتر عبدالناصر همتی و دکتر علی دهقانی در خصوص هزینه های بیمه و هزینه های اجرایی ریسک به ترتیب به میزان ۵۲و۴۸درصد تفکیک گردیده و بنظر می رسد این ارقام متناسب با هزینه های قابل اختصاص با شرایط اروپا در دو دهه گذشته است و طبیعی است که این میزان سرمایه گذاری یک بنگاه اقتصادی برای کنترل و انتقال ریسک ها در شرایط فعلی بازار ایران مطابقت ندارد و در این تناسب تغییراتی خواهد نمود. اما نکته مهمتر این پیام ژان فرانسوا در کتاب مذکور این است که اصولا خرید بیمه نامه بدون داشتن برنامه مدیریت ریسک در یک بنگاه اقتصادی اعم از شرکت های بخش صنعتی، خدماتی و کشاورزی اقدامی ناقص و ناکافی است.

 

تاکنون هیچ مدیر و هیچ فرد سالم از منظر روحی و روانی را ندیده ایم که بگوید علی رغم خریدن بیمه نامه و اطمینان از داشتن پوشش تمایل به در معرض خطر و حادثه قرار گرفتن باشد!

 

بر عکس در نزد همه انسان ها و مدیران توانمند که به رعایت اصول مدیریتی و حفاظت از سرمایه انسانی و مادی بنگاه اقتصادی خود باور دارند تمامی اقدامات مقتضی را بکار می بندند تا از وقوع حوادث در محیط کار جلوگیری کنند. در افکار و در روش مدیریتی چنین مدیرانی پیشگیری مهم تر از درمان است. از همین رو استانداردهای بین المللی ایزو و یورو، استاندارهای BSو...برای هدایت مدیران به سوی بهبود زوایای مختلف سازمان و خصوصا در بخش مدیریت ریسک مفهوم و معنای خاص خود را پیدا نموده است .

 

در واقع امروزه مدیران صنعتی و مدیران پروژه های عمرانی بدون داشتن برنامه ریسک هرگز به اداره امور شرکت های خود نمی پردازند زیرا حفظ سرمایه مادی سهامداران و نیز حفاظت از سلامت جسمی و روحی-روانی کارکنان برای آنها بسیار مهم است زیرا از یکسو قانون تکالیف مقرره و از سوی دیگر عقل و منطق به آنان حکم می کند که خطرات محیط کار در ابعاد انسانی و در ابعاد مادی را تا حداکثر ممکن کاهش داده و محیط کار را ایمن سازند .

 

قرار گرفتن محیط کار در شرایط ایمن موجب می شود تا شرایط انتقال ریسک به شرکت های بیمه به حد ریسک های پایین و قابل پذیرش تنزل یابد. در چنین شرایطی حفاظت و نگه داری اموال، دارایی ها و سلامت کارکنان به سطح قابل قبول برای مدیریت پرتفوی بیمه گذار رسیده و از سوی دیگر شرکت بیمه پذیرنده نیز یک ریسک معقول و در سطح قابل قبول را پذیرفته است. این شرایط ازجمله بهترین حالت یک نقل و انتقال پرتفوی بیمه ای تلقی می گردد. امروزه این رویه مدیریت و انتقال ریسک منطقی ترین روش مورد اجراست. شرایط عدم اطمینان برای بیمه گذاران و برای شرکت های بیمه به سطح قابل قبول می رسد. این مبحث از نقطه نظر اصول فنی و نیز از منظر حقوقی قابل بسط و تعمیم است. شعار امروز ما برای مدیران توانمند و مسلط  اینست که بدون داشتن برنامه مدیریت ریسک هرگز بیمه نامه نخرید .

دسته بندی:
اخبار حرفه ای

نظرات

ارسال نظر

ایمیل شما در فیلد زیر نزد ما محفوظ خواهد ماند.