سوال38/در صورت بروز حادثه، چه زیان هایی از نظر حقوقی و کیفری متوجه کارفرما و بیمه می گردد؟

2016-08-09 14:28:25

آیین- آشنایی با بیمه های مسئولیت و حوادث، از ایجاد مشکلات و گرفتاری در روند فعالیت های روزمره جلوگیری می کند.

 

 

به گزارش سایت تحلیلی-خبری آیین، در حوادثی که در کارگاه ها اتفاق می افتاد، معمولا به علت ناآگاهی از قوانین بین کارفرما و کارگران، اختلاف ایجاد می شود. در ادامه سوالی در مورد بحث حوادث کارگاهی، قابل مشاهده است. این سوال را غلامرضا بخارایی، کارشناس رسمی دادگستری در رشته حوادث ناشی از کار و ارزیاب خسارت بیمه ای در رشته مسؤلیت مدنی حرفه ای در کانال https://telegram.me/bokharay پاسخ داده است.

 

سوال: می خواستم بپرسم که در صورت بروز حادثه، چه ضررهایی از نظر حقوقی و کیفری متوجه کارفرما و بیمه می گردد؟ منظور من این است که اگر کارگری بیمه باشد، در صورت وقوع حادثه، بیمه، هزینه های غرامت و ... را پرداخت می کند یا کارفرما؟

 

پاسخ :

در پاسخ به سؤال شما نظر شما را به ماده66 قانون تأمین اجتماعی و تبصره 1 آن جلب می نمایم.

ماده 66-در صورتى كه ثابت شود وقوع حادثـه مـستقيماً ناشى از عدم رعايـت مقررات حفاظت فنى و بروز بيمارى ناشى از عدم رعايت مقررات بهداشـتى و احتيـاط لازم از طرف كارفرما يا نمايندگان او بوده سازمان «تأمين خدمات درمانى» و سازمان هزينه هاى مربوط به معالجه و غرامات و مستمری ها و غيره راپرداخته و طبق مـاده 50اين قانون از كارفرما مطالبه و وصول خواهد نمود.

تبصره 1ـ مقصر می تواند با پرداخت معادل ده سال مستمرى موضوع ايـن مـاده بـه سازمان از اين بابت بري الذمه شود.

 

لازم به ذکر است درصورتیکه مصدوم طالب دیه خود باشد از طریق مرجع ذی صلاح باید اقدام نماید و درصورتیکه کارفرما در بروز حادثه مقصر تشخیص داده شود باید دیه مربوطه را پرداخت نماید.

 

ضمنا ً لازم به ذکر است که مجازات های تعیین شده در قانون برای اینگونه مواقع در مورد کارفرمای مقصر توسط مراجع ذیصلاح اِعمال خواهد شد.

 

بدیهی است که پاسخ داده شده به سؤالات نظریه کارشناسی اینجانب است و نظریه دیگر کارشناسان می تواند با نظریه کارشناسی اینجانب متفاوت باشد.

دسته بندی:
اخبار حرفه ای

نظرات

ارسال نظر

ایمیل شما در فیلد زیر نزد ما محفوظ خواهد ماند.