شفافیت مالی به موسسه های بیمه رسید

2016-08-13 05:07:09

آیین - موسسات و شركت هاي بيمه موظفند برخي از اطلاعات مرتبط با عملكرد دفاتر و نمايندگي هاي خود را در صفحه نخست پايگاه اطلاع رساني و يا سايت رسمي خود منعكس كنند.

به گزارش سایت تحلیلی-خبری آیین به نقل از اداره كل روابط عمومي و امور بين الملل بيمه مركزي، در نامه معاونت نظارت به شركت هاي بيمه آمده است: براي سرعت بخشي به امر دسترسي سريع بيمه گذاران به اطلاعات مرتبط با عملكرد شركت و آخرين وضعيت نمايندگان به لحاظ فعاليت يا تعليق و لغو پروانه، اطلاعات لازم بايد در پايگاه اطلاع رساني تمامي شركت هاي بيمه منتشر شود.
بنا اساسِ "آيين نامه گزارشگري و افشاي اطلاعات موسسات بيمه" مصوب شوراي عالي بيمه، شركت ها و موسسات بيمه اي موظف شده اند تا نسبت به درج و به روزرساني موارد مندرج در ماده چهار اين آيين نامه، اقدام كنند.
گفتني است اين موضوع به تمامي شركت هاي بيمه ابلاغ شده و بيمه مركزي در اين خصوص نظارت دقيقي اعمال خواهد كرد.
موارد درخواستي ماده (۴) اين آيين نامه براي اطلاع رساني عمومي در پورتال هاي رسمي شركت هاي بيمه به شرح زير است:

ماده ۴- مؤسسه بيمه موظف است حداقل اطلاعات زير را در پايگاه اطلاع‌رساني خود افشاء نمايد به نحوي كه امكان دسترسي سريع به اطلاعات مزبور در صفحه اول پايگاه اطلاع رساني مؤسسه بيمه فراهم باشد.
۱- معرفي مؤسسه بيمه، برنامه كسب و كار و عملكرد آن.

۱-۱- اقامتگاه، ساير مشخصات ثبتي و اساسنامه مؤسسه بيمه.

۲-۱- تركيب سهام داران مؤسسه بيمه و مشخصات سهام داران بيش از يك درصد.

۳-۱- ساختار سازماني مؤسسه بيمه مشتمل بر نمودار تشكيلات سازماني و مشخصات مديران مؤسسه بيمه.

۴-۱- تعداد كاركنان و تركيب سني، تجربي و تحصيلي آنها.

۵-۱- چشم انداز، ماموريت و اهداف راهبردي مؤسسه بيمه.

۶-۱- عملكرد بيمه­ گري مستقيم و اتكايي مؤسسه بيمه به تفكيك رشته­ هاي بيمه­اي

۷-۱- عملكرد طرح‏ هاي بيمه ­اي جديد داراي مجوز از بيمه مركزي به همراه نرخ و شرايط مورد عمل در هر يك از آنها.

۸-۱- خلاصه اطلاعات مربوط به شعب و مراكز پرداخت خسارت مؤسسه بيمه.

۹-۱- خلاصه اطلاعات مربوط به نمايندگان فعال، تعليق يا لغو پروانه شده مؤسسه بيمه.

۱۰-۱- خلاصه اطلاعات كارگزاران و ارزيابان خسارت بيمه ­اي كه با مؤسسه بيمه همكاري مي‌كنند.

۲-راهبري شركتي در مؤسسه بيمه:

۱-۲- كليات سيستم كنترل داخلي و حسابرسي داخلي و همچنين تشريح شرح وظايف و سطح سازماني اكچوئر در مؤسسه بيمه و
نحوه انجام وظايف توسط آنها.

۲-۲- گزارش سالانه هيات مديره مؤسسه بيمه به مجمع عمومي.

۳-۲- معاملات غيربيمه­ اي اعضاي هيات مديره و مديرعامل با مؤسسه بيمه يا با شركت­ هايي كه بيش از ۲۰ درصد سرمايه آن به مؤسسه بيمه تعلق دارد.

۴-۲- سياست­ هاي اعطاي پاداش و جبران خدمات اعضاي هيات مديره مؤسسه بيمه.

۵-۲- سياست­ هاي تقسيم سود به سهام داران مؤسسه بيمه.

۶-۲- ورود يا خروج مؤسسه بيمه از بورس و يا تغيير وضعيت سهام آن در بورس.

۳- مديريت ريسك و توانگري مالي مؤسسه بيمه:

۱-۳- خلاصه­ اي از نحوه مديريت ريسك در مؤسسه بيمه مشتمل بر ساختار سازماني واحد مديريت ريسك و گزارش وضعيت ريسك­هاي
مؤسسه بيمه از قبيل ريسك­هاي بيمه­ گري، بازار، اعتبار و نقدينگي و نحوه مديريت هر يك از ريسك­هاي مذكور.

۲-۳- نسبت توانگري مالي مورد تاييد بيمه مركزي.

۳-۳- برنامه­ هاي مؤسسه بيمه براي افزايش سرمايه و تغيير در ميزان سرمايه.

۴-۳- اطلاعات انواع اوراق مشاركت، صكوك و يا ساير اوراق بهادار در صورت انتشار.

۵-۳- درصد تملك سهام ساير مؤسسات بيمه داخلي يا خارجي.

۴- وضعيت و عملكرد مالي مؤسسه بيمه (مستند به صورت­هاي مالي حسابرسي شده):

۱-۴- صورت‌هاي مالي به همراه يادداشت‌هاي توضيحي و صورت­هاي مالي تلفيقي حسب مورد.

۲-۴- نسبت­ هاي عملياتي و مالي با اهميت دوره سه ساله آخر فعاليت مؤسسه بيمه طبق جدول زير:

 

 

 

 

 

 

دسته بندی:
اخبار حرفه ای

نظرات

ارسال نظر

ایمیل شما در فیلد زیر نزد ما محفوظ خواهد ماند.