مكانيزم هاي ايجاد شده براي مقابله با دامپينگ و تباني در اجرا نيازمند اصلاح است/ جلوگيري از رقابت ناسالم از جمله علت هاي وجودي بيمه مركزي است/ در صنعت بيمه دنيا نقش كارگزاري ها بسيار پررنگ تر از نمايندگي هاست

2016-08-13 13:20:09

آیين- عضو رسمی انجمن حرفه اي صنعت بيمه تاكيد كرد: تباني و دامپينگ از جمله موضوعات مجرمانه با محكوميت سنگين در دنيا تلقي مي شود؛ در ايران مكانيزم هايي براي مقابله با اين موضوعات ايجاد شده اما در اجرا نيازمند اصلاح بوده و نقش نهاد ناظر در اين مورد بسيار مهم است.

 

 

حميدرضا نورعليزاده عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران و عضو رسمی انجمن حرفه اي صنعت بيمه در گفت و گو با خبرنگار سايت تحليلي-خبري آیين، در پاسخ به سوالي درباره مصاديق رقابت هاي مكارانه و رقابت ناسالم شركت هاي بيمه اي گفت: اظهارات آقای دكتر همتي درباره جلوگيري از رقابت هاي ناسالم از جمله علت هاي وجودي بيمه مركزي محسوب مي شود.

 

وي تاكيد كرد: تلاش براي تقارن اطلاعات بین بیمه‌گر و بیمه‌گذار و اعتمادسازی درباره كيفيت و اعتبار خدمتي كه خريداري مي كند از جمله ديگر علت هاي وجودي بيمه مركزي است.

 

عضو انجمن حرفه اي صنعت بيمه با بيان اينكه علم بیمه ترکیب حقوق و آمار است، گفت: در هر معامله اي حداقل دو طرف وجود دارد و به طور حتم اگر اطلاعات طرفین با يكديگر متقارن بوده و با آزادی کامل با یکدیگر اقدام به مبادله کنند، نيازي به عنصر ديگر نيست.

 

عضو هيات علمی دانشگاه علم و صنعت تصريح كرد در صورتي كه دو طرف يك معامله نسبت به يكديگر ترديد داشته يا بيم آن برود كه يكي از طرفين به دليل ناآگاهي از طرف ديگر سوء استفاده كند، نياز به طرف سوم و ناظر وجود دارد.

 

نورعليزاده با بيان اينكه محصول-خدمتي كه بيمه ارائه مي كند، ملموس نيست، گفت: اين امكان وجود دارد كه در معاملات شركت هاي بيمه، تقارن اطلاعات بين خريدار و فروشنده وجود نداشته باشد.

 

وي توضيح داد: به جز معدود رشته‌هایی نظیر درمان، تعداد كساني كه از خدمات بيمه اي استفاده مي كنند بسيار كم است و امكان دارد افرادي سالها بيمه نامه اي در اختيار داشته باشند اما كيفيت آن را درك نكرده باشند و همان طور كه مي دانيد افراد كمي نيز بر بندهاي حقوقي بيمه نامه ها تسلط دارند.

 

عضو انجمن حرفه اي صنعت بيمه با تاكيد بر اهميت رتبه بندي شركت هاي بيمه در دنيا گفت: در صنعت بيمه دنيا نقش كارگزاري ها بسيار پررنگ تر از نمايندگي هاست؛ قدرتمند شدن كارگزاري ها يك حُسن است و باعث تقارن اطلاعات مي شود.

 

عضو هيات علمی دانشگاه افزود: تباني و دامپينگ از جمله موضوعات مجرمانه با محكوميت سنگين در دنيا تلقي مي شود؛ در ايران مكانيزم هايي براي مقابله با اين موضوعات ايجاد شده اما در اجرا نيازمند اصلاح است و نقش نهاد ناظر در اين مورد بسيار مهم است.

 

نورعليزاده با تاكيد بر موضوع رتبه بندي شركت هاي بيمه گفت: اجرا و پياده سازي توانگري مالي شركت هاي بيمه نیز با تمامي نواقصي كه ممكن است متخصصان بر آیین‌نامه آن وارد بدانند، بسيار مهم است و مي تواند به تقارن اطلاعات كمك كند.

 

وي خاطرنشان كرد: اقتصاددانان تلاش مي كنند تا تقارن اطلاعات در بازار ايجاد شود زيرا از اين طريق كمتر مي توان گندم نشان داد و جو فروخت يا اینکه با اضرار يكي از ذي نفعان، ديگري را منتفع كرد.

نظرات

ارسال نظر

ایمیل شما در فیلد زیر نزد ما محفوظ خواهد ماند.