كارمزد رشته هاي فرهنگ ساز بيمه، افزايش يابد / آئين نامه 75 نيازمند اصلاح و بازنگري است/در قراردادهاي بزرگ، کارمزد بر اساس جدول پلکانی پرداخت می شود
آیين- مدير امور شعب و نمايندگان بيمه رازي خواستار بازنگري در آئين نامه 75 بيمه مركزي درباره انتقال نمايندگان از يك شركت به شركت ديگر بيمه شد و گفت: پرداخت هرگونه كارمزد به نمايندگان براساس آئين نامه بيمه مركزي است.
ضيا صادقيان در گفت و گو با خبرنگار سايت تحليلي-خبري آیين، درباره اينكه شركت هاي بيمه كارمزد نمايندگان را به طور كامل نمي پردازند يا ديرتر پرداخت مي كنند، گفت: كارمزد پرداختي به نمايندگي هاي بيمه، براساس آئين نامه بيمه مركزي است؛ شركت هاي بيمه نمي توانند از آئين نامه مربوط به پرداخت كارمزدها عدول كنند زيرا اعتبار آنها از بين رفته و زير سوال قرار مي گيرند.
وي توضيح داد كارمزد نمايندگان شركت هاي بيمه در رشته هاي مختلف توسط بيمه مركزي تعيين شده و حسابرسان مستقل هر شش ماه يكبار پرداخت كارمزد به نمايندگان را رصد مي كنند.
به گفته مدير امور شعب و نمايندگان بيمه رازي، نهاد ناظر (بيمه مركزي) از طريق سامانه سنهاپ بر پرداخت كارمزدها نظارت دارد و اگر كمتر از رقم تعيين شده به نمايندگان پرداخت شود، شركت هاي بيمه مورد سوال واقع مي شوند.
صادقيان در پاسخ به اين سوال كه بعضا نمايندگان فروش در قراردادهاي بزرگ مدعي هستند كه كارمزد آنها بدرستي محاسبه نمي شود، اظهار داشت: در قراردادهاي بزرگ تا يك سقف مشخص، درصد نمايندگان مشخص است و در صورتي كه رقم قرارداد از آن سقف بالاتر رود، براساس جدول مخصوص درصدها به صورت پلكاني كاهش مي يابد و اين طور نيست كه كارمزد نمايندگان در نظر گرفته نشده يا شركت ها بخواهند نمايندگان خود را دور بزنند.
وي درباره نحوه برخورد با تخلفات نمايندگان شركت ها كه باعث از بين رفتن منفعت مادي و معنوي شركت هاي بيمه مي شود، گفت: ما در بيمه رازي راهكاري براي برخورد با اين موضوع داريم؛ در بيمه رازي پرتفوي نمايندگان هر چند ماه يكبار (دست كم هر شش ماه يكبار) رصد و ضريب خسارت نماينده ها بررسي مي شود.
اين فعال صنعت بيمه ادامه داد: در بيمه رازي در صورتي كه ضريب خسارت نماينده اي غيرمتناسب باشد، به آن نماينده اخطار داده مي شود؛ در صورتي كه ضريب و تعدد خسارت نماينده اي افزايش داشته باشد، ممكن است مانع از صدور بيمه نامه آن نماينده شده يا اجازه صدور در يك رشته خاص را تا اطلاع ثانوي به وي ندهيم تا بررسي هاي لازم انجام شود.
وي به عنوان نمونه توضيح داد كه اگر از 100 ماشين بيمه شده، 30 خودرو با مشكل مواجه شوند، نشان مي دهد كه اين نماينده به مديريت ريسك توجه نكرده است؛ هرچند ممكن است از 100 خودروي بيمه شده، يك خودرو با خسارت مواجه شده و شركت ملزم به پرداخت 150 ميليون تومان خسارت شود ولي اين خسارت معقول است.
صادقيان درباره حل تعارض منافع بين شركت هاي بيمه و نمايندگان گفت: بايد نظارت و كنترل كمي و كيفي و فني و مالي بر نمايندگان افزايش يابد و به طور ميانگين براي هر 50 نماينده يك ناظر وجود داشته باشد.
اين فعال صنعت بيمه افزود: در حال حاضر شركت هاي بيمه براي آموزش نمايندگان خود هزينه هاي مادي و معنوي انجام مي دهند تا اين نماينده به آگاهي علمي و عملي درباره فروش بيمه نامه ها برسد؛ با اين حال آئين نامه 75 بيمه مركزي به اين نماينده اجازه مي دهد كه بدون مانعي از يك شركت بيمه به شركت ديگر انتقال پيدا كند.
صادقيان خواستار اصلاح آئين نامه 75 به شيوه اي شد كه نماينده در صورت دريافت آموزش هاي تئوري و عملي براي انتقال به شركت ديگر متعهد به فعاليت تا سقف مشخصي باشد.
وي براي حل تعارض منافع بين شركت هاي بيمه و نمايندگان آنها پيشنهاد داد كارمزد بيمه نامه هايي كه باعث ارتقاي سطح فرهنگ بيمه مي شود، افزايش يابد.
مدير امور شعب و نمايندگان بيمه رازي در اين خصوص افزود: بايد به نمايندگان براي فروش بيمه هايي كه باعث ارتقاي فرهنگ بيمه مي شوند، به نمايندگان انگيزه داد؛ در حالي كه رسانه ها بعضا به خوبي درباره رشته هايي مانند حوادث اطلاع رساني مي كنند اما از فروش اين نوع بيمه نامه ها استقبال نمي شود زيرا انگيزه لازم در شبكه فروش وجود ندارد.
نظرات