مناقصه خرید بیمه نامه ها؛ سو تفاهم بزرگ در بازاربیمه/ حاجی اشرفی

2016-08-22 14:46:06

آیین- اگر بنام برگزاری مناقصه هدف پایین آوردن حداکثر نرخ ها با ایجاد رقابت بین شرکت های بیمه باشد باید به صراحت تاکید نمود که بدترین روش فروش بیمه نامه و یا بقول دیگر بدترین روش خرید بیمه نامه همین برگزاری مناقصه است.

 

 

متن یادداشت سایت تحلیلی- خبری آیین به قلم حمیدرضا حاجی اشرفی کارشناس صنعت بیمه، با عنوان « مناقصه خرید بیمه نامه ها؛ سو تفاهم بزرگ در بازاربیمه » به شرح ذیل است:

در هفته ای گذشته نکته مهمی که در بازار بیمه بچشم آمد، اعلام برگزاری چند مناقصه خرید بیمه نامه از سوی بیمه گذاران مختلف بود. اگر اعلام برگزاری مناقصه برای خرید بیمه نامه ازمنظر کسب نرخ و شرایط در یک مهلت معین باشد نکته مثبتی است، اما اگر بنام برگزاری مناقصه هدف پایین آوردن حداکثر نرخ ها با ایجاد رقابت بین شرکت های بیمه باشد باید به صراحت تاکید نمود که بدترین روش فروش بیمه نامه و یا بقول دیگر بدترین روش خرید بیمه نامه همین برگزاری مناقصه است.

خدمات پوشش های مختلف بیمه ای در واقع سند لازم الاجرایی هستند که متکی به نکات دقیق فنی و نکات دقیق حقوقی هستند و هرگز قرادادهای بیمه به روش مناقصه با روش های متداول فعلی نمی توانند از کیفیت لازم برخوردار باشند . آنچه که در فرآیند مناقصه شرکت های بیمه بدنبال آن هستند تمرکز بر بیرون انداختن رقبا از گردانه و آنچه بیمه گذاران در مناقصات خرید انواع بیمه نامه هستند کاهش حداکثری نرخ هاست.

اما همه کارشناسان و مدرسین بازار بیمه تاکید دارند که اصولا بدون مطالعه دقیق سوابق و آمارهای خسارت و نیز بازدید اولیه محل مورد بیمه و...اعلام نرخ و صدور انواع بیمه نامه اقدامی نامعقول و غیر منطقی است. در بسیاری از مناقصه ها اصولا این روند منطقی مشاهده نمی شود زیرا نقل قول های همکاران از روند برگزاری بسیاری از این مناقصه ها دیده شده که گاه به گاه یک موضوع بیمه با ریسک بسیار بالا که از سوی شرکت های بزرگ و با تجربه یک نرخ مناسب اعلام شده توسط شرکت های رقیب با تخفیفات عجیب که گاهی تا نود درصد پایین تر مورد پذیرش و صدور بیمه نامه قرار گرفته است که البته این نوع فروش و حتی خرید بیمه نامه بدون داشتن برنامه مدیریت ریسک با هیچ عقل و منطقی وفق نمی کند.

یکی از وظایف حرفه ای کنونی صنعت بیمه بطور کلی و نمایندگان و کارگزاران مجرب مقابله با چنین روش های برگزاری مناقصه خرید بیمه ای بارفرهنگ سازی و عدم مشارکت در این گونه مناقصات است. البته شرکت های بیمه نیز با همراهی خود در مقابله با چنین اقداماتی در اصلاح روش های عرضه خدمات بیمه گامی اساسی در تبادلات محصولات بیمه بر خواهند داشت.

دسته بندی:
اخبار حرفه ای

نظرات

ارسال نظر

ایمیل شما در فیلد زیر نزد ما محفوظ خواهد ماند.