درخواستی منطقی، گامی بزرگ در روند اصلاح بازار بیمه/حاجی اشرفی

2016-08-29 07:25:45

آیین- نامه اخیر انجمن صنفی نمایندگان شرکت بیمه ایران به وزیر محترم امور اقتصاد و دارایی ودر خواست عضویت دو نماینده بیمه در ترکیب شورایعالی بیمه بعنوان نمایندگان شبکه توزیع خدمات بیمه در بالاترین نهاد تصمیم گیری و نیز قانون گذاری در صنعت بیمه جای تامل، قدردانی و تشکر دارد.

 

 

متن یادداشت سایت تحلیلی- خبری آیین به قلم حمیدرضا حاجی اشرفی کارشناس صنعت بیمه، با عنوان « درخواستی منطقی، گامی بزرگ در روند اصلاح بازار بیمه» به شرح ذیل است:

 

این اولین باراست که یک انجمن صنفی بعد ازگذشت چهل و پنج سال از تاسیس بیمه مرکزی ایران بنا به ضرورت موجود چنین تقاضای معقول و منطقی را از وزیر محترم امور اقتصاد و دارایی می نماید.

با توجه به شناختی که از سوابق و تجربه برادران عزیز عضو هیت مدیره انجمن صنفی نمایندگان بیمه ایران وجود دارد هیچ تردیدی بر تسلط کامل و اشراف جامع این همکاران محترم برمشکلات درون و برون سیستمی صنعت بیمه وجود ندارد و در این شرایط پر تحول صنعت بیمه واقعا جای دو عضو از خانواده شبکه فروش بیمه و از نقطه نظر بسیاری از کارشناسان حتی نیز حضور یک نماینده از سوی جامعه بیمه گذاران خالی است .

آمارهای منتشره نشان می دهد که بیش از هشتاد درصد تولید حق بیمه بازار محصول تلاش شبکه نمایندگی و کارگزاری بیمه است. شبکه ای که از سطح سواد بالا و نیز سرمایه گذاری و امکانات فیزیکی گسترده برخوردار هستند، بطوریکه مجموع نیروی انسانی با دانش، تجهیزات دفتری و فضای اداری آنها چند برابر مجموع شرکت های بیمه است. در بازار های پیشرفته بیمه در دنیا مدیریت امور جاری و نیز هدایت و سکانداری بعهده کارگزاران و شبکه توزیع خدمات بیمه است. آنها در طراحی، ترکیب سازی انواع بیمه نامه ها، آموزش، مشاوره و نیز فرهنگ سازی بیمه ای نقش اساسی و بنیادی را دارند و شرکت های بیمه فقط و فقط نقش صادر کننده و پذیرش و نگه داری ریسک را بعهده دارند. حتی رسیدگی و پرداخت خسارت نیز بر عهده شبکه ارزیابی خسارت است.

بدون شک بعد از جامعه بیمه گذاران کشور که بزرگترین ذینفعان صنعت بیمه محسوب می گرددند، اعضا شبکه نمایندگی و کارگزاری بیمه گروه بزرگ از ذی نفعان را تشکیل می دهند که حفظ حقوق حرفه ای، صنفی و نیز امنیت شغلی آنها برای رشد و اعتلای صنعت بیمه با اهمیت است و قطعا با خردمندی و توانگری کلیه انجمن های صنفی نمایندگی شرکت های مختلف بیمه و انجمن های صنفی کارگزاران بیمه درخواست منطقی حضور و عضویت نمایندگانی از شبکه توزیع خدمات بیمه در شورای عالی بیمه بعنوان بالاترین نهاد بیمه ای کشور متحقق خواهد شد.

خوشبختانه رویکرد سه ساله اخیر وزیر محترم اقتصاد و دارایی نسبت به تغییرات و بهبود شرایط و اوضاع و احوال بازار بیمه نوید حسن توجه و اجابت جناب آقای دکتر طبیب نیا را به این درخواست بهنگام و ارزنده انجمن صنفی نمایندگان بیمه ایران را می دهد.

از اعضای هیت مدیره این انجمن تشکر می باید نمود که با طرح این درخواست اولین گام اساسی را در شکستن تابوی «من بیشتر می دانم» برخی ازمدیران و کارشناسان نسبت به شبکه فرهیخته و توانمند نمایندگی و کارگزاری بیمه برداشته اند.

بدون شک تعامل منطقی و قانون محورشبکه عظیم و گسترده فروش بیمه با بدنه دولت محترم و نیز با نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی می تواند در بهبود فضای کسب کار بازار بیمه کار ساز باشد .

در اولین گام از این اقدام در خواست تعریف مجدد از واژه «حاکمیت شرکتی» توسط شواری عالی محترم بیمه و نیز تبیین نقش و جایگاه نمایندگان در این زمینه است. زیرا با هر تصمیم نادرست درتدوین استراتژی شرکت های بیمه امکان لطمه شدید به تداوم فعالیت و حفظ درآمد نمایندگان هر شرکت بیمه وجود دارد. مشخص شدن حقوق نمایندگان و طرح ضرورت عضویت یک نماینده در هیات مدیره هرشرکت بیمه می تواند گامی دیگر در اصلاح روند امور در صنعت بیمه باشد. شاید این پیشنهاد کمی عجیب بنظر آید اما حقوق و منافع تعداد زیادی نماینده کمتر از سهامدارانی نیست که فقط با قدرت پول وارد عرصه شرکت داری می گردند.

برای تحقق این خواسته راهکارهای قانونی چاره ساز است. مجددا اقدام ارزشمند اخیر انجمن صنفی نمایندگان شرکت بیمه ایران را تبریک و تهنیت می گویم.

دسته بندی:
اخبار حرفه ای

نظرات

ارسال نظر

ایمیل شما در فیلد زیر نزد ما محفوظ خواهد ماند.