طرح توسعه نظام بيمه‌اي كشور توسط پژوهشكده بيمه تهيه و ارائه شد

2016-08-29 11:40:05

آیین- "طرح توسعه نظام بيمه‌اي كشور" در قالب برنامه عملياتي پيشنهادي توسط پژوهشكده بيمه تهيه و به بيمه مركزي ارائه شد.


به گزارش سایت تحلیلی-خبری آیین و به نقل از پژوهشكده بيمه، امير صفري پيرامون اين طرح و تلاش كارگروه‌هاي مختلف براي دستيابي به آن گفت: در پي تعريف هشت ابر پروژه براي توسعه نظام اقتصادي كشور در وزارت اقتصاد و پيگيري شخص وزير، پروژه‎اي با عنوان "طرح توسعه نظام بيمه‌اي كشور" ذيل ابرپروژه‌ي "بهبود محيط كسب وكار (بسترسازي و توانمندسازي اقتصاد مردمي)" با هدف توسعه و ايجاد تحول در بيمه‌هاي بازرگاني كشور تعريف شد.
در ارتباط با اين محور، شوراي راهبري طرح متشكل از رئيس كل و اعضاي هيات عامل بيمه مركزي، سرپرست پژوهشكده بيمه، دو تن از مشاوران عالي وزير امور اقتصادي و دارايي و نخبگان دانشگاهي و صنعت بيمه تشكيل و سازمان تهيه و تدوين طرح توسعه نظام بيمه كشور طراحي و اعلام شد.
وي افزود: براساس اين سازمان، تشكيل پنج كارگروه در صنعت بيمه در سال ۱۳۹۴ تعريف شد كه اين كارگروه‌ها شامل كارگروه ساختار و كاركرد نهاد ناظر، كارگروه اصول و ساختار محتوايي نظارت، كارگروه راهكارهاي توسعه صنعت بيمه كشور، كارگروه تدوين پيش‎نويس قوانين و مقررات و كارگروه تدوين برنامه عملياتي بودند.
دكتر امير صفري خاطر نشان كرد، تهيه طرح مزبور توسط ۳ كارگروه اول به همراه مطالعات گسترده از سال قبل آغاز شد و مقرر گرديد نتايج اين سه گروه در دو كارگروه تدوين قوانين و مقررات و تدوين برنامه عملياتي نهايي شده و نتايج اين مطالعات جهت تاييد نهايي به شوراي راهبري ارائه شود. بدين منظور هر سه كارگروه به‌صورت موازي، جلسات كارگروه‌هاي تخصصي را برگزار نمودند كه در اين جلسات برحسب محتواي كارگروه، از برجسته‌ترين متخصصان مربوطه در حوزه صنعت و دانشگاه دعوت شد. پس از برگزاري جلسات متعدد، مباحث اولويت‌دار هر كارگروه به‌صورت سوال و مساله و پروژه مطالعاتي تعيين و تعريف گرديد. در اين ارتباط خلاء هاي مقرراتي صنعت بيمه كشور مورد بررسي قرار گرفت و اصول انجمن بين‌المللي ناظران بيمه‌اي (IAIS) و حوزه هاي گوناگوني از قبيل بازنگري در وظايف نهاد ناظر، موضوعات مرتبط با بازر بيمه و انحصار و رقابت در صنعت بيمه، تعاملات بازار بيمه با بازار سرمايه، ماليات و عوارض بر صنعت بيمه، گسترش بازار شركتهاي بيمه داخلي به بازارهاي منطقه اي، محيط كسب و كار صنعت بيمه، تخصصي‌سازي فعاليت بيمه‌گري و محدوده بيمه‌هاي بازرگاني و اجتماعي و تقريباً تمامي ابعاد مهم مرتبط با حوزه بيمه مورد توجه قرار گرفت.
سرپرست پژوهشكده بيمه گفت: پس از تعيين سوالات محوري، مطالعات پشتيبان توسط گروه‌هاي كارشناسي انجام و نتايج آنها در اختيار كارگروه‌هاي مربوطه قرار گرفت و در جلسات مختلف به بحث گذاشته شد. در كنار اين مطالعات، از مرور اسناد طرح توسعه صنعت بيمه در كشورهاي انگليس، امريكاي لاتين و كارائيب، چين، تايلند و امريكاي شمالي و همچنين مطالعه اسناد و قوانين بالادستي نظير سند چشم‌انداز ۱۴۰۴، سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي ابلاغي مقام معظم رهبري، احكام برنامه توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي پنجم، برنامه مليِ مردمي كردن اقتصاد، برنامه استراتژيك بيمه مركزي جمهوري اسلامي ايران، قانون حمايت و تشويق سرمايه‌گذاري خارجي و قانون ماليات‌هاي مستقيم نيز بهره گرفته شده است.
دكتر صفري در ادامه افزود: در نهايت، پيش‌نويس برنامه عملياتي طرح توسعه نظام بيمه‌اي كشور تهيه و در اختيار كارگروه تدوين برنامه قرار گرفت. به گفته وي اين برنامه كه با توجه به نظرات نخبگان و رويكرد سياست گذاران تهيه شده است كاملاً اجرايي است و بر اساس شرايط موجود و واقعي صنعت و فضاي اقتصادي كشور تدوين شده است. وي افزود طرح موصوف، شامل اقدامات مرحله بندي شده مشخص با زمانبندي معين است و داراي قابليت اندازه گيري و ارزيابي است. اين برنامه پس از برگزاري جلسات متعدد و بررسي يك به يك برنامه‌ها و اقدامات، نتيجه نهايي از سوي پژوهشكده بيمه در اختيار بيمه مركزي جمهوري اسلامي قرار گرفت.

دسته بندی:
اخبار حرفه ای

نظرات

ارسال نظر

ایمیل شما در فیلد زیر نزد ما محفوظ خواهد ماند.