بیمه ملت با سکاندار جدید به چه سمتی پیش خواهد رفت؟

2016-09-03 06:57:33

آیین- موضوع اصلی این است که بیمه ملت باید توجه بیشتری به عملیات بیمه گری داشته باشد و در کنار افزایش فروش ، سبد بیمه ای به سمت بیمه های عمر متمایل شود البته باید بگویم چرخش ترکیب پرتفوی زمان بر است به اعتقاد من بیمه ملت اینده خوبی دارد اما این مهم در کوتاه مدت محقق نمی شود.

علاوه بر اینکه سهامداران این توقع را دارند که مدیریت جدید به جای تمرکز بیشتر در بحث سرمایه گذاری بر عملیات بیمه گری تمرکز داشته باشد.

به گزارش سایت تحلیلی- خبری آیین به نقل ازریسک نیوز،بیمه ملت در تاریخ چهارم دیماه سال 82 تاسیس شد و طی نزدیک به چهارده سال با هدایت مسعود حجاریان در عرصه بیمه گری فعالیت کرد تا اینکه سرانجام هفته گذشته مسعود حجاریان سکان هدایت را به ابراهیم پور سپرد.

عمر مدیریتی حجاریان نشان می دهد که وی از معدود مدیرانی است که در روزگار پر دغدغه صنعت بیمه پایداری مدیریتی را تجربه کرده که بدون شک این بقاء مدیریتی متاثر از نحوه عملکردش بوده است.

به زعم بسیاری وی با بهره گیری از مدیریت استراتژیک منابع انسانی ، اتکاء به فن آوری اطلاعات و ارایه طرح های نوین بیمه ای  توانسته مدل جدیدی از کسب و کار  مدیریتی را در عرصه بیمه گری ایجاد کند،  مدلی از کسب و کار که البته با فعالیت های صنفی اش در قالب ایجاد انجمن حرفه ای صنعت بیمه عجین شده و  وی را نه تنها به یک "مدیر عامل" بلکه به فردی صاحب نفوذ در بازار بیمه بدل کرده است.

مروری بر عملکرد بیمه ملت در دوران مدیریتی حجاریان نشان می دهد برای وی استراتژی تمرکز بر سودآوری و توجه به سرمایه گذاری بیش از فروش و  افزایش سهم بازار مورد توجه بوده ، البته این نوع استراتژی ممکن است مورد نظر بسیاری از بیمه گران نباشد چرا که به زعم بسیاری توجه به عملیات بیمه گری باید در وهله اول مورد توجه قرار گیرد اما از سوی دیگر برخی نیز بر این باورند که استراتژی تمرکز بر سودآوری در صورت تداوم، در بلند مدت به افزایش سهم بازار نیز  منتهی می شود.

به هر روی به نظر می رسد ، سهامداران پس از گذشت چهارده سال توقعاتی از شرکت متبوعشان داشته اند که در نهایت این تغییر پاسخی به برآوردن خواسته های آنها بوده که با امدن ابراهیم پور که برآمده از بدنه بیمه ملت است فاز جدیدی از مدیریت در شرکت بیمه ملت رقم می خورد.

محمود طهماسبی ، مدیر عامل هلدینگ مالی صندوق بازنشستگی کشوری که از سهامداران عمده بیمه ملت محسوب می شود طی گفتگویی با ریسک نیوز به تشریح انتظارات و اهداف بیمه ملت در فاز جدید مدیریتی پرداخته که در ذیل می آید:

صندوقهای بازنشستگی کشوری و تامین اجتماعی با رعایت موارد قانونی به عنوان دو مجموع مستقل از نظر نوع ذینفعان و مشابه از جهت جنس فعالیت ، عمده سهامدار شرکت بیمه ملت محسوب می شود. در خصوص علل ورود این صندوق به حوزه بیمه توضیح دهید؟
هلدینگ مالی صندوق بازنشستگی به عنوان  یکی از شش هلدینگ صندوق که در اواخر سال 94 تاسیس و حیطه عملکردآن ساماندهی دارایی ها و سهام در حوزه بانک ، بیمه و بازار سرمایه است ، با توجه به حوزه فعالیت خود ، حوزه فعالیت بیمه را مورد توجه قرار داده . از سالها قبل صندوق به این نتیجه رسید که به دلیل ظرفیتی که دارد باید سهام یک شرکت بیمه را در کنار سهام سایر مجموعه های مالی داشته باشد چرا که دارای یک میلیون و 300هزار بازنشسته است و به عبارتی حدود ٤/٥ میلیون نفر تحت پوشش و در حدود ۱۲۰ شرکت مدیریتی و غیر مدیریتی را داراست  که مسلما مدیریت این پرتفوی در جهت ارایه بهترین خدمات بیمه ای مطابق با نیاز ذینفعان خود به یک شرکت بیمه نیاز دارد , مشخص است که این حجم از پرتفوی صندوق ورود به صنعت بیمه را بیش از هر چیزی ضرورت می بخشید.

با توجه به اینکه سهامدار عمده شرکت بیمه ملت  محسوب می شویداین تغییرات مدیریتی پس از چهارده سال چگونه از سوی سهامداران رقم خورد؟
البته  صندوق کشوری مستقیم و غیر مستقیم هم اکنون به صورت واحد با کمتر از ٢٠ درصد سهام بیمه ملت به نسبت  سایر مالکین سهام جزء سهامداران  عمده تلقی میشود، از سوی دیگر مسلما در هر شرکت تجاری تحولات مدیریتی خواه نا خواه اتفاق می افتد و به نظر من این تغییرات و تصمیم گیری سهامداران ان هم پس از چهارده سال کاملا طبیعی است چرا که هر بنگاه اقتصادی پس از گذشت یک بازه زمانی نیازمند تزریق أفکار و روش های مدیریتی جدید تر و فرایند های تازه برای پیشرفت است.
در این راستا با انجام مذاکراتی این نتیجه حاصل شد که نماینده صندوق یعنی  اقای دکتر ابراهیم پور به عنوان مدیر عامل منصوب گردند، این پیشنهاد صندوق  با توجه به اینکه ایشان از بدنه خود بیمه ملت و به نوعی صنعت بیمه بودند به عنوان گزینه پیشنهادی مورد قبول اکثریت قاطع سهامداران قرار گرفت.
البته  ذکر این نکته ضروری است که کسی نمی تواند منکر زحمات 14 ساله اقای دکتر حجاریان در بیمه ملت باشد . ایشان دارای تجارب زیادی هستند و در صنعت بیمه صاحب سبک می باشند اما در نهایت هیات مدیره به این نتیجه رسید که لازم است پس از چهارده سال افکار جدید با توان نو و مضاعف وارد شرکت شود  در ضمن اینکه اقای دکتر ابراهیم پور شناختی خوبی از این شرکت دارند و با فرایند ها و جزئیات شرکت بیگانه نیستند و مسلما میتوانند انتظارات صندوق و شستا و سایر سهامداران محترم را برآورده نماید و از سوی دیگر توان اجرایی و تخصصی ایشان با حمایت قاطعی که سایر اعضای محترم هیات مدیره دارند می تواند با ارایه خدماتی جدید ، نوآورانه  پاسخگوی نیاز بیمه ای اعضای میلیونی صندوق های بازنشستگی تحت نظر مجموعه وزارت رفاه را در زمینه بیمه فراهم نماید .
تصور می کنیم با هدایت بخشی از پرتفوی صندوق بازنشستگی که پیش از این بیمه ملت سهم بسیار بسیار ناچیزی را از این ظرفیت داشته شرایط بهینه تری در بیمه ملت بوجود آید که این نشانه گذاری به همراه ارایه خدماتی جدید به نفع سایر سهامداران بیمه ملت و کل صنعت بیمه کشورمان است.

برخی مباحث مطرح گردید مبنی براینکه خواسته سهامداران تمرکز بیشتر بر فروش است طوریکه این باور وجود دارد که مدیریت سابق بیمه ملت می توانست از ظرفیت های موجود در جهت کسب پرتفوی بهتر و فروش بیشتر بهره برد تا اینکه تمرکز بیشتر بر سرمایه گذاری و اتکائی باشد ، این مساله را چگونه ارزیابی می کنید؟
تا حدودی در سهامداران این نگاه وجود دارد و ما نیز که سهامدار عمده هستیم اعتقاد داریم صندوق بازنشستگی پرتفوی قابل قبولی داردکه باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد البته باید به این نکته اشاره کنم که صندوق همانند صندوقهای بازنشستگی موفق دنیا دارای ترکیب و سبدی از سهام در شرکتها دیگر میباشد بنابر این به جز بیمه ملت ما در برخی شرکتهای بیمه نیز سهامدار هستیم بنابراین تمایل داریم که در جاهایی که سهامدار غالب هستیم شرکتها نگاه خاصی به مجموعه صندوق داشته باشند چرا که صندوق بازنشستگی ظرفیت هایی دارد که توجه به انها در نهایت می تواند به سود شرکتها باشد، البته توجه ویژه ای نیز به رقابتی بودن فضای همکاری در بین شرکتهای بیمه هم داریم ، در این راستا معتقدم بیمه ملت می توانست بیشتر روی این مهم تمرکز کند.
در خصوص مدیرعامل جدید بیمه ملت نیز معتقدم اگر بتوانند با استفاده از اهتمامی که در صندوق به واسطه همکاری با این شرکت بوجود آمده،  از ظرفیتهای صندوق استفاده کند شرایط بسیار خوبی برای بیمه ملت در آینده ایجاد خواهد شد البته اینکه چگونه این اتفاقات رقم می خورد نیازمند زمان است. به هر حال مجموعه صندوق برنامه های جامعی برای استفاده از ظرفیت بیمه برای بازنشستگان و شرکت های خود دارد که با توجه به اینکه هم اکنون در حوزه بیمه توانسته مشاورین و متخصصین سرآمدی را به همکاری بگیرد در آینده شاهد تحولات مثبتی در حوزه بیمه و به خصوص بیمه های زندگی خواهیم بود.

در ضمن ذکر این نکته نیز ضروری است که صنعت بیمه با توجه به ریسک هایی که با ان روبروست لازم است برای سرمایه گذاری ها و مدیریت پرتفویش رابطه و همکاری سازنده ای با دیگر نهاد های مالی همچون بانکها و بورس داشته باشد که در این راستا با توجه به ریسک هایی که روبروست ممکن است مدیران شرکت بیمه دو دیدگاه داشته باشند یا محافظه کارانه عمل کنند و ریسکهای کم حجم و کم ارزش را جذب کنند و  یا برعکس ، اما نگاه دیگری هم در محافظه کاری  وجود دارد یعنی جذب پرتفوی بزرگ و ورود به قرادادهای بیمه ای  و اتکایی کردن بخشی از آن که ، احتمالا جناب حجاریان با توجه به دیدگاه مدیریتی خودشان مقداری از این ریسک ها را اتکایی کردند تا ریسک را به حداقل برسانند.

به هر رو پیش بینی می شود، بیمه ملت با توجه به هیات مدیره جدیدی که اغلب بیمه ای هستنند قرار است به نحوه جدیدی ایفای نقش کند که قاعدتا در این صورت ریسک ها با توجه به پشتوانه صندوق بازنشسته کشوری و سایر سهامداران بزرگ بیش از پیش ارزیابی خواهد شد  که چه میزان از این پرتفوی اتکایی شود یا خود شرکت ریسک را بپذیرد بیشتر مورد توجه قرار می گیرد تصور ما بر این است که از این به بعد در بیمه ملت ارزیابی ریسک ها برای قبول و نگهداری دقیق تر خواهد شد، من فکر می کنم به تدریج در این زمینه (ارزیابی ریسک ها ) تغییراتی را در بیمه ملت خواهیم دید.

ایا توجه بیشتر به عملبات بیمه گری در مدیریت جدید و توجه بیشتر به ترکیب پرتفوی برخی مسائل فعلی این شرکت بیمه ای اثر گذار است به عنوان مثال  شرکت بیمه ملت در یک سال اخیر نسبت خسارت بالایی را تجربه کرده است؟
من فکر می کنم حجم پرتفوی بیمه ملت نسبت به سرمایه گذاری اش خیلی بزرگ نبوده و این را همه قبول دارند که بیمه ملت بیش ازینکه کار بیمه ای کرده سرمایه گذاری کرده است. ولی ضریب ریسک بالا نرفته به نظرم بدلیل تعدیل پرتفوی نسبت ریسک بیمه ملت  در سالهای اخیر بالا رفته که این گواه عرایض قبلی من در خصوص خروج تدریجی شرکت از برخی بیمه ها در سالهای اخیر و تمایل به امر سرمایه گذاری بوده پس وقتی حجم پایین است نسبت خسارت بالا می رود  بنابراین فکر می کنم با ایجاد برخی تغییرات به مرور در فرایندها اصلاح ایجاد خواهد شد.

ترکیب جدید هیات مدیره را چگونه ارزیابی می کنید؟
قبل از ان باید عرض کنم ما به عنوان سهامدار عمده بیمه ملت را به عنوان بیمه کامل می خواهیم بخصوص در حوزه اتکایی چرا که در افزایش سرمایه و ... دریغ نمی کنیم فکر می کنم با ایجاد یکسری تغییرات بیمه ملت یکی از بهترین بیمه های کشور خواهد بود چرا که پشتوانه ای به اسم صندوق بازنشستگی ، مجموعه شستا را با یک نگرش در مدیریت دارد.
اگر چه روند گذشته به یکسری اصلاحات نیاز دارد اما ما بیشتر به اینده فکر می کنیم در ضمن اینکه تغییرات در شرکتهای مختلف روند طبیعی است و به هر حال پس از چهارده سال مدیریت ، تصمیم سهامدار برای تغییرات غیر طبیعی نبود .
ترکیب جدید هیات مدیره نیز به گونه ای است که اغلب افراد به لحاظ تخصصی  بیمه ای هستند و بدون تردید با توجه به تجاربی که دارند به روند اداره شرکت کمک می کنند. من شخصا از همه سهامداران و بخصوص اعضای محترم هییت مدیره بیمه ملت تقاضا دارم که به اینده بیمه ملت توجه داشته باشند و با هماهنگی برای ارتقا جایگاه این شرکت تلاش کنند. مجموعه مهر و بهمن که دو بنگاه بزرگ اقتصادی هستند هم مسلما از این بزرگ شدن منتفع خواهند شد و با شناختی که از این مجموعه ها و بخصوص سبا که مجموعه ای حرفه ای در بیمه است ، دارم مطمین هستم همراهان استراتژیک خوبی برای سایر سهامداران خواهند بود. دو مجموعه صندوق بازنشستگی و شستا هم که منافع چند میلیون بازنشسته و خانواده های ان را حتما در نظر خواهند داشت.
به اعتقاد من بیمه ملت پس از سالها ترکیب واقعی هیات مدیره را پیدا کرده است و شکل گیری این ترکیب طی این سالها در بیمه ملت بی سابقه بوده است بنابراین می توان پیش بینی کرد که شرایط جدید خبر از شکل گیری تحولات وسیعی در بیمه ملت می دهد ، علاوه براینکه مدیرعامل جدیداشنایی کامل با آن دارد.

با توجه به اینکه سهامدار عمده این شرکت هستید پیش بینی می کنید با ترکیب جدید هیات مدیره و البته مدیریت جدید در ترکیب پرتفوی چه تغییراتی حاصل شود؟
صندوق یکسری طرح های جدید برای بیمه ملت دارد، در هلدینگ نیزدر حال کار روی این طرح ها هستیم . مهمترین تغییر در ترکیب پرتفوی حاصل خواهد شد بدون شک حرکت در مسیر افزایش پرتفوی بیمه های عمر است.
موضوع اصلی این است که بیمه ملت باید توجه بیشتری به عملیات بیمه گری داشته باشد و   در کنار افزایش فروش ، سبد بیمه ای به سمت بیمه های عمر متمایل شود البته باید بگویم چرخش ترکیب پرتفوی زمان بر است به اعتقاد من بیمه ملت اینده خوبی دارد اما این مهم در کوتاه مدت محقق نمی شود .
علاوه بر اینکه سهامداران این توقع را  دارند که  مدیریت جدید به جای تمرکز بیشتر در بحث سرمایه گذاری بر عملیات بیمه گری تمرکز داشته باشد. البته این نافع اهمیت سرمایه گذاری در شرکتهای بیمه نیست در همه جای دنیا بیمه گران از حرفه ای ترین فعالان بازار سرمایه و سرمایه گذاری هستنند کما اینکه بخش عمده ای از ناکامی های سالهای اخیر صنعت بیمه در کنار مشکلات نرخ و شرایط یا نبود نوآوری و محصولات جدید کم توجهی به موضوع سرمایه گذاری سود آور منابع پرتفویی و بیمه ای بوده که در این خصوص هم هلدینگ مالی به عنوان متخصص ترین ارکان صندوق در حوزه بازار سرمایه و سرمایه گذاری در کنار بیمه ملت خواهد بود و برنامه هایی را در هم افزایی در امور سرمایه گذاری برای بیمه ملت خواهد داشت .

نکته دیگر اینکه نظر ما این است که ما شدیدا تمایل داریم سهمی از بیمه ملت در اختیار سهامداران خارجی و شرکت های بیمه خارجی باشد تا بتوانیم از ظرفیت مدیریتی و علمی انها در اینده بیمه ملت استفاده کنیم بخصوص اگر شرکت  در حوزه اتکایی فعال باشد. برای این مورد هم برنامه ایی وجود دارد که در قدم های بعدی انشاله عملیاتی خواهد شد.

در اینجا رتبه بندی اهمیت پیدا می کند
همین طور است در میان مدت بحث رتبه بندی را هم پیش می بریم البته نه تنها برای بیمه بلکه برای سایر نهادمالی مان هم این فرایند را پیاده سازی می کنیم .

با ایجاد اصلاحات مورد نظر پیش بینی شما در خصوص وضعیت سهام بیمه ملت در بورس چه خواهد بود؟
البته بحث سهام بیمه ملت در بورس مسلما تحت تاثیر قرار خواهد گرفت اما در کوتاه مدت اتفاق خاصی نخواهد افتاد زیرا به هر حال تغییر ساختار و تزریق فکر جدید برای اصلاحات زمان می برد چرا که نوع عملیات بیمه ملت باید تغییر کند و این تغییرات کار یک یا دو روز و یکی دو ماه نیست.

ولی نمی توان انتظار داشت بیمه ملت با یک قدمت 14 ساله در مدیریتی واحد در کوتاه مدت از لحاظ  سوداوری خیلی تفاوت چندانی داشته باشد و ما هم تمایل داریم که سهم بیمه ملت با روند طبیعی رشد کند که برای این هم مکانیزم هایی برای کمک به جذب پرتفوی جدید داریم ﮐﻪ مدیران شرکت سهم بیمه ملت را بر اساس واقعیت عملیات شرکت رشد دهند و در کنار آن هم کمک خواهیم کرد تا منابع حاصل از رشد بیمه گری شرکت  در مسیر درست و سود آوری سرمایه گذاری شود. با همه اینهااطمینان  و اعتقاد صندوق به مدیران منتخب خود بالا ست بنابر این به موضوع استقلال مدیریت هم اهتمام ویژه ای را مبذول خواهیم داشت .

دسته بندی:
اخبار حرفه ای

نظرات

ارسال نظر

ایمیل شما در فیلد زیر نزد ما محفوظ خواهد ماند.