کدامین شرکت بیمه توانایی حفظ پایدار نمایندگان را دارد؟/حاجی اشرفی

2016-09-04 14:19:15

آیین- در صنعت بیمه، بازوی اجرایی و نقطه اتصال شرکت های بیمه شبکه نمایندگی است که در صورت داشتن انگیزه و تامین امنیت شغلی و در آمد، نمایندگان بازوی محکم و استوار شرکت بیمه در ایجاد و حفظ سهم بازار هستند .

 

 

متن یادداشت سایت تحلیلی- خبری آیین به قلم حمیدرضا حاجی اشرفی کارشناس صنعت بیمه، با عنوان «کدامین شرکت بیمه توانایی حفظ پایدار نمایندگان را دارد؟» به شرح ذیل است:

 

یک روز تابستانی برای انجام امورکاری شخصی به واحد اداری یک شرکت بزرگ صنعتی مراجعه کرده بودم .انجام کار به هنگام ظهر رسید؛ وقت ناهار و نماز. از طرف کارکنانی که در حال انجام امور بودند بن های صرف غذا به نگارنده داده شد و دعوت به حضور در سلف سرویس شرکت و صرف ناهار گردید.برخورد دوستانه، صمیمیت و اهمیت دادن به اولین اصول ارتباطات اجتماعی خاطره ای ماندنی در ذهنم بجا گذاشت .

سالهای بعد بارها در هنگام انجام کارهای اداری خود در درون شرکت های بیمه در سمت نماینده و کارگزار در همین ساعات روز شاهد صرف غذای مدیران و کارکنان بودیم اما از نمایندگان، کارکنان و ارباب رجوع حاضر در ساختمان اداری درخواست نشستن، انتظار تا ساعت بعد از صرف ناهار کارکنان شرکت بوده ام.

موضوع غذا خوردن و یا غذا نخوردن نیست؛ موضوع نگاه و زاویه دیدی که مدیران به مردم و کسانی که با آنان کار می کنند، است.

سال هاست مدیریت منابع انسانی در سازمان های مختلف به سوی تامین رفاه، امنیت شغلی و برنامه ریزی بازنشستگی مناسب برای کارکنان است .

در صنعت بیمه، بازوی اجرایی و نقطه اتصال شرکت های بیمه شبکه نمایندگی است که در صورت داشتن انگیزه و تامین امنیت شغلی و در آمد، نمایندگان بازوی محکم و استوار شرکت بیمه در ایجاد و حفظ سهم بازار هستند .

اما دریغ و هزاران دریغ از اینکه هرگز در ذهن و سبک و سیاق مدیریت تیلوریسم حاکم بر صنعت بیمه کشور ما نگاهی درون سازمانی به شبکه نمایندگی وجود ندارد .

مشکل قطع ارتباط منسجم و پایدار بین نمایندگان بیمه با واحدهای صف و ستاد شرکت های بیمه از همان بدو همکاری و انعقاد قرار داد رسمی بین دو طرف آغاز می گردد. در آیین نامه برای تامین خدمات رفاهی و بازنشستگی نمایندگان پس از انعقاد قرار داد راهکاری پیش بینی نشده و بر عکس نحوه شکل دهی ارتباط سازمانی بین نمایندگان با شرکتهای بیمه طوری تنظیم شده که آنها را به مثابه بیمه گذاران و سفارش دهندگان بیمه نامه دیده اند که فرق آنان سواد و اطلاعات بالاتر بیمه ای نسبت به بیمه گذاران معمولی است. همین!

کار نمایندگان فروش بیمه نامه است. وقتی شرکت بیمه برنامه ریزی آموزش مستمر، بازاریابی و تبلیغات برای ورود و حفظ سهم بازار ندارد و لذا بطور منسجم از نمایندگانش حمایت نمی کند و آنها را در این بازار رقابتی شدید تنها می گذارد و بدتر از آن گاهی خود شرکت های بیمه در حال رقابت با نمایندگان خود و کارگزاران بر می آیند؟ چطور می توان انتظار داشت نمایندگان انگیزه و علاقمندی به شغل و تداوم در فعالیت داشته باشند !؟

البته وقتی شاهد تغییر مکرر مدیران عامل و اعضا هیت مدیره برخی از شرکت های بیمه هر از چند گاهی هستیم و ثبات مدیریتی وجود ندارد ومدیران با ثبات و تصمیم گیرندگان ارشد صنعت بیمه هم رویکرد برنامه ریزی حمایت پایدار از شبکه نمایندگی را ندارند نمی توان انتظار روش های مدرن و روز آمد جذب و نگه داری از شبکه نمایندگی همچون شرکت های بیمه موفق درسطح دنیا را داشت.

البته تا وقتی جمله ای نقل شده از برخی مدیران محترمی درشرکت های بیمه در خاطرمان است «هر کارشناسی از وضعیت حقوق در شرکت ما ناراضی هست میتواند از فردا نیاید! با یک آگهی صدها نفر پشت درب شرکت بیمه صف می کشند!» دیگر نمی توان از یک چنین اندیشه ای پیاده سازی نظام مدیریت منابع انسانی و نگهداری استراتژیک نمایندگان در شبکه توزیع یک شرکت بیمه را داشت .

وقت آن رسیده تا انجمن های صنفی نمایندگان بیمه در تعامل با شورایعالی بیمه و بیمه مرکزی ایران و صد البته با دعوت از مشاورین و اساتید مجرب مدیریت منابع انسانی نسبت به تنظیم و اجرایی نمودن نظام استاندارد جذب و نگه داری نمایندگان در شرکت های بیمه، اقدام تا شرایط زندگی فعلی و دوران بازنشستگی نمایندگان بیمه از ثبات و امنیت مناسب و در خورشان و ارزش های شغلی آنان باشد.

بازار بیمه مترقی و پررونق، نیاز به کارکنان، نمایندگان و کارگزاران کارآمد و باانگیزه دارد .قطعا با روش های فعلی به این مهم نمی توان در بازار بیمه دست یافت .

نظرات

ارسال نظر

ایمیل شما در فیلد زیر نزد ما محفوظ خواهد ماند.