مهلت پرداخت خسارت شخص ثالث چند روز است؟/شهرام تجزیه چی

2016-09-05 04:53:24

آیین- قانون جدید شخص ثالث هم چون اسلاف خود با دید حمایت از آسیب دیدگان حوادث رانندگی نوشته شده است.

 

 

متن یادداشت اختصاصی سایت تحلیلی- خبری آیین به قلم شهرام تجزیه چی مشاور و مربی کسب و کار بیمه، با عنوان «مهلت پرداخت خسارت شخص ثالث چند روز است؟» به شرح ذیل است:

 

یکی از مواردي که براي حمایت از زیان دیدگان ضروري است تعیین مهلت براي پرداخت خسارت است. قانونگذار این مهم را در ماده 31 انجام داده است آن جا که می گوید:

 

ماده31ـ بیمه گر و صندوق حسب مورد مکلفند حداکثر پانزده روز پس از دریافت مدارك مورد نیاز، خسارت متعلقه را پرداخت کنند.

در ماده ي 32 اما صحبت از مهلتی 20 روزه شده است.

ماده32ـ در حوادث منجر به خسارت بدنی، زیان دیده، اولیاي دم یا وراث قانونی موظفند پس از قطعی شدن مبلغ خسارت براي تکمیل مدارك به منظور دریافت خسارت، به بیمه گر مراجعه کنند. بیمه گر مکلف است حداکثر ظرف مدت بیست روز از تاریخ قطعی شدن مبلغ خسارت، مبلغ خسارت را به زیان دیده پرداخت و در صورت عدم مراجعه وي در مهلت مذکور نزد صندوق تودیع و قبض واریز را به مرجع قضائی مربوط تحویل دهد. در این صورت تعهد بیمه گر و مسبب حادثه، ایفاءشده تلقی می شود. صندوق مکلف است بلافاصله پس از درخواست زیان دیده مبلغ مذکور را عیناً به وي پرداخت نماید.

حال باید دید این اختلاف 5 روزه چه طور قابل توضیح است. با نگاهی دقیق به زمان شروع هر یک از این ضربالاجلها می توان این اختلاف را حل کرد. ماده ي 31 مهلت بیمه گر براي پرداخت خسارت از زمان تکمیل مدارك را تعیین می کند. حال اگر زیان دیده یا وراث قانونی ایشان براي تحویل مدارك مراجعه نکنند تکلیف جیست؟ اینجاست که مهلت 20 روزه ي مطرح شده در ماده ي 32 به کمک بیمه گر می آید. در پایان مهلت 20 روزه حتی در صورت عدم مراجعه ي ذینفعان، بیمه گر با پرداخت خسارت تعیینشده به صندوق تامین خسارات بدنی بري الذمه می گردد. به این ترتیب از امکان افزایش دیه به علت تغییر سال تا حدود زیادي پیشگیري می شود.

 

حال فرض کنیم ذینفع یا ذینفعان در روز نوزدهم از مهلت بیست روزه براي تکمیل مدارك مراجعه کنند. در این صورت، بیمه گر یا صندوق مطابق ماده ي 32 تنها یک روز براي پرداخت مهلت خواهند داشت چرا که مهلت 20 روزه از تاریخ قطعیت حکم و نه تکمیل مدارك شروع می شود. نگاهی به مادهي 33 این موضوع را روشن تر می کند:

ماده33ـ چنانچه بیمه گر یا صندوق به رغم کامل بودن مدارك، تکلیف مقرر در ماده (31) این قانون را انجام ندهند و در پرداخت خسارت تأخیر کنند و یا بیمه گر تکلیف مقرر در ماده (32) این قانون را انجام ندهد، به پرداخت جریمه اي معادل نیم در هزار به ازاي هر روز تأخیر در حق زیان دیده یا قائم مقام وي محکوم می شود.

در این ماده نیز مجددا بر شرط ایجاد تکلیف مادهي 31 در صورت تکمیل بودن مدارك تاکید شده است.

 

از مطالب بالا می توان نتیجه گرفت مهلت داده شده در مادهي 31 در صورتی ملاك عمل خواهد بود که ذینفع یا ذینفعان در مهلت مذکور در ماده ي 32 براي تکمیل مدارك به بیمه گر یا صندوق مراجعه کنند. در غیر این صورت بیمه گر با گذشت 20 روز از تاریخ قطعی شدن حکم، خسارت را به صندوق پرداخت کرده و بري الذمه خواهد شد.

نظرات

ارسال نظر

ایمیل شما در فیلد زیر نزد ما محفوظ خواهد ماند.