بازار بیمه تشنه تولید محصولات جدید/حاجی اشرفی
آیین- یکی از مباحث مطروحه در علم بازاریابی منحنی عمر محصول است.
متن یادداشت سایت تحلیلی- خبری آیین به قلم حمیدرضا حاجی اشرفی کارشناس صنعت بیمه، با عنوان «بازار بیمه تشنه تولید محصولات جدید» به شرح ذیل است:
براساس مطالعات بدست آمده از سوی دانشمندان علم مدیریت، گفته می شود بر اساس تحولات مستمر در مرور زمان شاهد تغییر افکار، رفتار، اشیا و ....در جهان هستیم و نیز هر چه در دنیا وجود دارد یک عمر مشخص، محدود و معین دارد. از این رو در بازاریابی، منحنی عمر محصول را ترسیم و از تولد تا مرگ هر سیستم و نیز محصول را بر روی آن مشخص و نشان می دهند. بر همین اساس ماتریس هوستون تحلیل و ارایه می گردد. در این ماتریس محصولات کودک، جوان، میانسال و پیر تفکیک و عرضه وتقاضای کالاها و خدمات و نیز تدوین استراتژی بازاریابی صنایع مختلف و شرکت ها در این چهار دوره بررسی می شوند.
محصولات بیمه ای نیز همانند سایر محصولات خدماتی نیاز به نوآوری و یا بازسازی و بروز رسانی دارند .
همانطوریکه در ابتدای یادداشت اشاره شد بعلت اصل تغییر در جهان هستی، ماهیت ریسک ها هم به مرور تغییر و لذا در مقابل خطراتی که بوقوع می پیوندند نیاز به تامین پوشش های بیمه ای جدید و بروز می باشد. بعنوان مثال قبل از انقلاب صنعتی در اروپا انسان ها برای تولید محصولات صنعتی و نیز کشاورزی وابسته به انرژی ماهیچه ای بودند که ریسک های واقعه ناشی از فعالیت این روش بسیار محدود و کوچک بود. اما باورود انرژی بخار آب و زغال سنگ و بعد از آن انرژی سوخت فسیلی با ورود ماشین به عرصه زندگی بشر تحولات عظیم در تمامی ابعاد زندگی انسانها بوقوع پیوست که من جمله تغییرات اساسی در علم بیمه گری به لحاظ فنی و حقوقی بوده است. امروزه در کشورهای توسعه یافته تنوع محصولات بیمه ای بسیار بیشتر است و نیز روش های فعالیت بیمه گری نیز از رویکردهای سنتی به رویکردهای مدرن تغییر یافته، بیمه گری به شدت وابسته به علوم دیگر و استفاده از دانش و شاخه های مختلف علمی و خدماتی گردیده و برای به روز ماندن نیازمند استفاده وسیع از نظرات و خدمات کارشناسان سایر حرف و مشاغل است.
جامعه رو به توسعه ایران نیز هم اکنون نیازمند محصولات جدید بیمه ای و نیز تغییر روش های بیمه گری است.
اگر بطور مدام گناه عدم توسعه ضریب نفوذ بیمه در اقتصاد ملی به گردن وضعیت بد اقتصادی و تورم، تحریم، پایین بودن فرهنگ بیمه ای مردم، سایر رقبا و فرصت های موازی و...انداخته شود قطعا نقص بزرگ کاستی و کاهلی شرکت های بیمه در تولید محصولات جدید و نیز بهبود محصولات قبلی و تغییر روش های سنتی اجرایی به روش های مدرن بیمه گری کماکان وجود خواهد داشت که این مورد خود یکی از عوامل مهم و تاثیر گذار در عدم توسعه بازار بیمه در اقتصادملی و نیز در نزد خانوارها و بنگاههای مختلف است. بدون شک نقش بیمه مرکزی ایران بعنوان مقام هادی صنعت بیمه و نیز نقش کارشناسان مبتکر و خلاق و شبکه توزیع فرهیخته بیمه در این نوآوری اثر بخش ترین عامل در جهت نو آوری محصولات بیمه ای و نیز روشهای اجرایی نوین است.
انشااله با بذل توجه شرکت های بیمه و همت آنها شاهد تولیدات پوشش های جدید و کارآمد برای مقابله با انواع ریسک های فیزیکی و غیر فیزیکی در جهت حمایت از مردم شریف ایران و اقتصاد ملی باشیم .
نظرات