شرکت‌های بیمه برای وصول معوقات از بیمه‌گذاران ابزار مؤثری ندارند

2016-09-10 05:36:51

آیین- با توجه به تخصصی بودن فعالیت شرکت‌های بیمه و تسلط آنها به حرفه بیمه‌گری، جز در موارد استثناء در سایر موارد می‌توان گفت که حقوق بیمه‌گران توسط بیمه‌گذاران رعایت می‌شود.


به گزارش سایت تحلیلی-خبری آیین امیر صفری در گفتگو با خبرنگار ایلنا درپاسخ به این پرسش که آیا حقوق و تعهدات متقابل بین بیمه‌گر و بیمه گذار در کشور رعایت می شود یا خیر؟ ، اظهار داشت: در زمینه حقوق بیمه‌گذار (که به نوعی تعهدات بیمه­‌گران محسوب می شود، بیمه مرکزی آیین‌نامه­‌ای اختصاصی را با عنوان «آیین‌نامه حمایت از حقوق بیمه‌گذاران، بیمه‌شدگان و صاحبان حقوق آنها»، در هفت فصل، سی و سه ماده و چهار تبصره تصویب کرده است که هدف از اجرای این آیین‌نامه تقویت اعتماد‌عمومی به صنعت بیمه و افزایش آگاهی‌عمومی از خدمات بیمه‌ای و شیوه عرضه آن،الزام بیمه‌گران به ارایه اطلاعات کامل، درست و به موقع قبل و بعد از صدور بیمه نامه به بیمه‌گذاران و الزام بیمه‌گران به تسهیل فرایند بررسی و پرداخت خسارت و رسیدگی به شکایات است.

وی افزود: در این آیین نامه به موارد مهمی چون اطلاع‌رسانی و تبلیغ خدمات بیمه‌ای، فروش، پیشنهادو صدور بیمه نامه، رسیدگی به خسارت، فرایند رسیدگی به شکایات بیمه‌ای و نظارت بر اجرا پرداخته شده است.

صفری ادامه داد: در کنار آن، بیمه مرکزی دارای سامانه ثبت شکایات است که مرتبا شکایات واصله از شرکت­های بیمه و سایر فعالان بیمه ­ای تحت نظارت خود را مورد بررسی و پیگیری قرار می­دهد. چرا که بیمه مرکزی به عنوان متولی و نهاد ناظر صنعت بیمه کشور، حامی حقوق بیمه‌گذاران بوده و حمایت از آن را یکی از وظایف خود می­داند و هم بر رعایت تعهدات توسطبیمه‌گر و هم توسط بیمه‌گذار نظارت می‌کند.

وی تصریح کرد: مراجع قضایی نیز در احقاق حقوق بیمه ­گذاران و ذینفعان بیمه‌­ای نقش چشمگیری دارند و در موارد دارای ابهام یا مسایل بغرنج نیز ترجیح می­دهند به نحوی قضاوت کنند که اطمینان یابند حقی از بیمه گذار ضایع نشود. بنابراین، می­توان گفت که تلاشی حداکثری برای احقاق حقوق بیمه­ گذاران وجود دارد و بیمه ­گذاران در صورت نیاز، می­توانند به مراجع مختلفی از سامانه شکایات داخل شرکت­های بیمه تا بیمه مرکزی، ارجاع به داوری و یا دستگاه قضا استفاده نمایند. هر چند که ممکن است باز قصوراتی باقی بماند که عمدتاً از نواقص موجود در شیوه انعقاد بیمه نامه یا قرارداد بیمه ای ناشی شود.

وی در خصوص حقوق بیمه­ گران نیز گفت: این موضوع یکی از تعهدات بیمه­ گذاران محسوب می‌‌شود که یکی از مشکلات جدی، مربوط به بیمه­ نامه­ های اقساطی است. متاسفانه دیده شده است که تعهدات بیمه گذاران به پرداخت حق بیمه ­های اقساطی، مکرراً به تعویق می­افتد و پس از اتمام دوره بیمه ­نامه، بیمه­ گذاران دیگر تمایلی برای پرداخت حق بیمه ­های معوقه ندارند و شرکت­های بیمه نیز ابزار موثری برای وصول آن ندارند.

صفری ادامه داد: تقریباً تنها راهکار بیمه ­گر در مواجهه با حق بیمه ­های معوق، ابطال بیمه ­نامه است که به دلیل تبعاتی مانند از دست دادن مشتری، تبعات آن بر خوش نامی بیمه­ گر، اعتماد و رضایتمندی بیمه ­گذاران، شرکت­های بیمه ترجیح می دهند تا حد امکان از این ابزار استفاده نکنند. مورد دیگر، موارد فراوان تقلب و تخلف در صنعت بیمه است که سبب تضییع حقوق بیمه­ گران شده و زیان های زیادی را به آنان وارد می کند که قبلاً به آن اشاره شد.

وی افزود: با توجه به تخصصی بودن شرکت­های بیمه و تسلط آنها به حرفه بیمه ­گری، جز در موارد استثناء در سایر موارد می توان گفت که حقوق بیمه گران توسط بیمه گذاران رعایت می‌شود.

دسته بندی:
اخبار حرفه ای

نظرات

ارسال نظر

ایمیل شما در فیلد زیر نزد ما محفوظ خواهد ماند.