استاندارد حسابداری خاص بیمه های زندگی در دست تدوین است / توزیع منصفانه منافع مشترک بین ذینفعان و بیمه گزاران زندگی

2016-09-10 08:22:11

آیین- تفکیک حساب بیمه های عمر منجر به این میشود که منبعد بیمه گذار عمر با آگاهی از سود مورد انتظار و ریسک های احتمالی بابت ابزارهای سرمایه گذاری که شرکت بیمه در نظر گرفته به خرید محصول بیمه ای اقدام نماید ./می بایست در این رابطه استاندارد حسابداری خاص بیمه زندگی تدوین و به شرکتهای بیمه ابلاغ گردد . این استاندارد شرکتهای بیمه را ملزم مینماید نسبت به ثبت و گزارشگری بیمه های زندگی به نحوی اقدام نمایند که تفکیک مورد نظر این منابع به نحوه مناسب ثبت ، گزارش و افشاء گردد.

 

 

به گزارش سایت تحلیلی-خبری آیین و به نقل از ریسک نیوز،در پی انجام اقدامات لازم برای تفکیک حسابهای رشته های زندگی از غیر زندگی به نظر می رسد تدوین استاندارد حسابداری مختص بیمه های زندگی جهت ایجاد شفافیت در این رشته بیمه ای از ضروریات است که گویا مقدمات تدوین این استاندارد در حال انجام است .

این استاندارد شرکتهای بیمه را ملزم می کند نسبت به ثبت و گزارشگری بیمه های زندگی به نحوی اقدام نمایند که تفکیک مورد نظر این منابع به نحوه مناسب ثبت ، گزارش و افشاء گردد.

جهت تدوین این استاندارد تعامل و هماهتگی بیمه مرکزی و سازمان حسابرسی که به عنوان متولی تهیه استانداردهای حسابداری ملی در کشور محسوب می شود ، ضروری خواهد بود.

در این راستا ریسک نیوز با مجید بتویدی ، کارشناس بیمه و عضو انجمن حرفه ای صنعت بیمه گفتگویی به انجام رسانیده که در ذیل می آید:

 

در لزوم تفکیک حسابهای عمر و غیر عمر شکی نیست چرا که دکتر همتی نیز تفکیک حسابها را مورد نظر داشته و بر آن تاکید کردند اما مشخصا بفرمایید اهمیت این تفکیک و مزایای آن در شفافیت های صورتهای مالی چه خواهد بود ضمن اینکه فکر می کنید چرا طی این سالها این تفکیک صورت نگرفته است؟

نوع محصولات بیمه ای زندگی از جهات مختلف با بیمه ای غیر زندگی متفاوت است از جمله نوع خطر و نحوه محاسبه ذخایر که اثرات آن در حساب های شرکت بیمه منعکس میشوند و در مقابل منابع این ذخایر هستند که همرا با منابع ذخایر دیگر رشته های بیمه ای در سمت راست ترازنامه ثبت و در حسابهای سرمایه گذاری درج میگردند . این تجمع ذخایر در سوی دیگر ترازنامه در سرفصل های مشترک ( نقدو بانک ، سرمایه گذاری بلند مدت و کوتاه مدت) منجر به این میگردد که در هنگام تسویه تعهدات و توزیع منافع مشترک بین ذینفعان و بیمه گذارهای زندگی و غیر زندگی شرایط به طور منصفانه رعایت نگردد.

 

یکی از مهمترین ایرادای که در حال حاضر به وضعیت حساب بیمه های عمر وارد میشود ، صرف وجوه این رشته در جاهای دیگر است نظر شما در این خصوص چیست و پیش بینی می کنید با انجام این کار در این خصوص چه تسهیلاتی حاصل شود؟

همانطور که عرض کردم منابع سرمایه گذاری حاصل از ذخایر بیمه های زندگی که می بایست بر اساس شرایط این نوع بیمه نامه سرمایه گذاری و بیمه گذار در سود آن شریک گردد، با دیگر منابع شرکت از جمله منابع متعلق به سهامداران و حاصل شده از سایر ذخایر فنی در ابزار های مختلف سرمایه گذاری شرکت بیمه سرمایه گذاری شده و در سمت راست ترازنامه به عنوان دارائی ها طبقه بندی و گزارش میگردد حال آنکه لازم است سرفصل سرمایه گذاری منابع متعلق به بیمه گذاران زندگی به صورت جداگانه ثبت شده و منافع و ریسک آنها برای بیمه گذار این گروه توضیح داده شد و بین ایشان بر اساس قرارداد بیمه ای توزیع گردد . این منجر به این میشود که منبعد بیمه گذار عمر با آگاهی از سود مورد انتظار و ریسک های احتمالی بابت ابزارهای سرمایه گذاری که شرکت بیمه در نظر گرفته به خرید محصول بیمه ای اقدام نماید .

 

3-برای طی این مسیر چه چالش هایی پیش روست در این راستا برخی معتقدند اساسا منظور از تفکیک حساب چیست؟ و چه هدفی را دنبال می‌کند؟ چرا که از موضوع تفکیک حساب استنباط‌ های متفاوتی شده است. در برخی موارد، تفکیک حساب صرفاً اختصاص یک حساب بانکی جداگانه برای واریز حق‌بیمه‌ها از سوی بیمه‌گذاران در عین غفلت از گردشهای داخلی این وجوه، دانسته شده است و در مواردی دیگر علاوه‌براین، جداسازی فیزیکی و صددرصدی وجوه مورد تقاضا قرار گرفته است در این راستا ایا واقعا ابهام در تفکیک حساب منابع یا تفکیک در فیزیک منابع وجود دارد؟ در این صورت راهکار چیست؟

اساس و بنیان این کار به عملیات حسابدارای و گزارشگری مالی بستگی دارد به این معنی که هیچ اقدام فیزیکی جداگانه رخ نمی دهد و صرفاً بر اساس روش ها و استانداردهای مالی و حسابداری نحوه ثبت این منابع و ذخائر و گزارش دهی آنها به نحوی تعیین میگردد که تفکیک آنها و نتایج سرمایه گذاری منابع بر اساس گزارش مالی مشخص باشد . می بایست در این رابطه استاندارد حسابداری خاص بیمه زندگی تدوین و به شرکتهای بیمه ابلاغ گردد . این استاندارد شرکتهای بیمه را ملزم مینماید نسبت به ثبت و گزارشگری بیمه های زندگی به نحوی اقدام نمایند که تفکیک مورد نظر این منابع به نحوه مناسب ثبت ، گزارش و افشاء گردد.

 

4-ایا ایین نامه های موجود د راین زمینه هم راستا با بکدیگر است تعارضاتی حاکم است؟

در حال حاضر شرکتهای بیمه حسابداری خود را بر اساس استاندارد 28 که مخصوص بیمه های غیر زندگی است و سایر مقررات و استاندارد های حسابداری و مالی انجام می دهند و حسابرسان بر اساس همین معیار شرکتهای بیمه را رسیدگی می نمایند و صرفاً فصل ششم آئین نامه 68 مصوبه شورای عالی بیمه به صورت محدود به نحوه ثبت حسابهای بیمه زندگی و لزوم تفکیک آن پرداخته است .

 

5- در حال حاضر استاندارد 28 برای بیمه های غیر زندگی کاربرد دارد اما برای بیمه های زندگی استاندارد حسابداری فعلا تدوین نشده که ظاهرا بیمه مرکزی در این زمنیه در حال پژوهش و بررسی است در خصوص استاندارد حسابداری بیمه های زندگی نیز توضیح بفرمایید که چه مواردی را در بر می گیرد و برای پیاده سازی نیارمند چه پیش زمینه هایی است؟

بله طرح پژوهشی در حال بررسی استاندارد بیمه های زندگی در سایر بازار های بیمه است تا بتواند پیشنهاد چارچوب استاندارد حسابداری بیمه های زندگی را ارائه نماید ولی آنچه مسلم است برای انتشار استاندارد رسمی حسابداری بیمه های زندگی حتماً باید سازمان های حرفه ای حسابداری اقدام نمایند و مانند استاندارد 28 که در مورد بیمه های غیر زندگی که تکلیف ثبت و گزارش گری این رشته ها معلوم شده، در این رابطه هم رویه و استاندارد مشخص گردد تا حسابرسان بتوانند بر اساس آن نسبت به صحت گزارشات مالی اظهار نظر نمایند .

 

6-نحوه نظارت بر حسن اجرای این امر چگونه خواهد بود به عبارتی ایا این کار باید توسط واحد خاصی در نهاد نظارتی انجام شود؟
با توجه به سابقه تهیه استاندارد 28 تصور میکنم پژوهش های انجام خواهد شد و بر اساس آن بیمه مرکزی و سازمان حسابرسی به عنوان متولی تهیه استانداردهای حسابداری ملی در کشور نسبت نهایی نمودن استاندارد حسابدارای بیمه های زندگی اقدام و بیمه مرکزی نیز مصوبه های مربوطه را پس از تصویب شورای عالی بیمه به شرکتهای بیمه برای رعایت مقررات خاص این رشته ابلاغ خواهد نمود.

دسته بندی:
اخبار حرفه ای

نظرات

ارسال نظر

ایمیل شما در فیلد زیر نزد ما محفوظ خواهد ماند.