تمهیدات لازم برای حذف کامل نظام تعرفه ای/حاجی اشرفی

2016-09-15 07:17:53

آیین-از بیمه مرکزی ایران انتظار می رود که واقعا تمهیدات لازم برای حذف تعرفه بخصوص در بیمه شخص ثالث را فراهم کند و تلاش بر کاهش حداکثری حق بیمه کلیه رشته های بیمه ای برای افزایش کشش فروش محصولات بیمه ای باشد.

 

 

متن یادداشت سایت تحلیلی- خبری آیین به قلم حمیدرضا حاجی اشرفی کارشناس صنعت بیمه، با عنوان « تمهیدات لازم برای حذف کامل نظام تعرفه ای» به شرح ذیل است:

 

در هفته ای که آخرین روز آن را سپری می کنیم دو موضوع مورد توجه بود .

اول، مصاحبه حضوری جناب آقای دکتر همتی رییس کل بیمه مرکزی ایران بابخش خبری سیمای جمهوری اسلامی و دوم، انتشار پیشنهاد برخی از کارشناسان صنعت بیمه کشور در مورد ضرورت تغییر ساختارو وظایف بیمه مرکزی و شرکت سهامی بیمه ایران که در سایت های بیمه ای منتشر گردید .در خصوص پیشنهاد اخیر کارشناسان نیاز به بحث و تحلیل جامع تر وجود دارد .

اما جناب آقای دکتر همتی در مصاحبه باتلویزیون دو نکته کلیدی را مطرح نمودند که اشاره به آنها ضروری بنظر می رسد .

در خواست از رسانه ملی برای فرهنگ سازی بیمه ای یکی از خواسته های رییس کل بیمه مرکزی بود .آنچه باید در این خصوص گفته شود.اصولا بیمه خود معلولی است که علت و فلسفه وجودی آن «وقوع خطر» است. اگر قرار است فرهنگ سازی شود مناسب تر است که رسانه ملی به علت و معلول بطور هم زمان توجه کند. فرهنگ سازی در زمینه ایمنی، بهداشت، محیط زیست و بیمه در واقع یک ضرورت اساسی در جامعه ایرانی است که توجه به تک تک این نکات دارای اهمیت است.

نکته دیگر در مصاحبه مذکور ایرادی است که جناب دکتر همتی در خصوص حذف تعرفه در بازار بیمه بدون در نظر گرفتن تمهیدات گرفته اند .و اشاره به ضرورت اتخاذ این تمهیدات شده است .

همه کارشناسان بیمه می دانند که پس از خصوصی سازی در صنعت بیمه گام بعدی «حذف نظام نظارت تعرفه» است. چنانچه این امر صورت نپذیرد و یا تاخیر داشته باشد اساسا خصوصی سازی و فعالیت شرکت های بیمه بخش خصوصی بدون معنی و مفهوم است. تعرفه در بازار بیمه، یعنی کنترل بازار و جلوگیری از ورشکستگی شرکت های بیمه به لحاظ پایین بودن دانش فنی و اکچوئری و نیز فقدان اجرای برنامه های مدیریت ریسک در جذب و نگه داری پرتفوهای بیمه ای است.

اصولا در نظام تعرفه که مختص بازارهای بیمه در انحصار دولت هاست نرخ مصوب بر اساس ریسک های MFIتعیین می گردد .

این یعنی گران بودن حق بیمه دریافتی در بازار بیمه .!!!!!

و اینکه چه نوع تمهیداتی برای حذف تعرفه از بازار باید اتخاذ می شد و یا باید بشود نکته کلیدی این قضیه است .

بدون تعارف و رودربایستی به این نکته اشاره می شود که کمبود دانش فنی در شناسایی ریسک ها و توانایی تعیین نرخ های مناسب از یکسو و رقابت های فشرده و ناسالم شرکت های بیمه و فقدان اجرای برنامه های مدیریت ریسک در شرکت های بیمه و تشویق نشدن جامعه بیمه گذاران به شناسایی و کنترل ریسک ها از جمله نقاط اصلی پاشنه آشیل صنعت بیمه است و گرنه همه کارشناسان بخوبی می دانند که نظام تعرفه ای در بازارهای بیمه آزاد مفهوم ندارد .چه کسی در بازار بیمه نمی داند که یکی از علل توسعه نیافتن و پایین بودن ضریب نفوذ بیمه در کشور ما گران بودن میانگین «حق بیمه ها» است!

بسیاری از کارشناسان به افزایش سالانه حق بیمه شخص ثالث خودرو که تعرفه ای و دستوری است، نیز انتقاد دارند و در صورت تداوم گران شدن نرخ حق بیمه در سال های آتی پیش بینی ناتوانی خرید این بیمه نامه در دهک های درآمدی پایین را می نمایند .

همانطوریکه جناب آقای دکتر همتی اشاره داشتند خوشبختانه دیگر از این پس زندانی دیه نخواهیم داشت و کسانی هم که به هر دلیل بیمه نامه نداشته باشند توسط صندوق تامین خسارتهای بدنی از زیر بار تعهدات به طور مقتضی رها خواهند شد.

پس با این وصف چنانچه بعلت بالا رفتن سالانه تعرفه حق بیمه شخص ثالث خودرو تعداد افرادی که بیمه نامه نخواهند خرید افزایش یابد .

بار ناشی از نپذیرفتن مسولیت اجتماعی این افراد و یا ناتوانی در خرید بیمه نامه ثالث خود رو توسط آنان بعهده سایر بیمه گذاران منضبط و مقید بازار بیمه و مالا دولت خواهد بود!

از بیمه مرکزی ایران انتظار می رود که واقعا تمهیدات لازم برای حذف تعرفه بخصوص در بیمه شخص ثالث را فراهم کند و تلاش بر کاهش حداکثری حق بیمه کلیه رشته های بیمه ای برای افزایش کشش فروش محصولات بیمه ای باشد. حمایت از شرکت های بیمه و بیمه گذاران در حذف نظام تعرفه است و لاغیر .تا همین امروز هم تداوم تعیین تعرفه توسط ناظر دولتی در برخی از رشته های بیمه به زیان صنعت بیمه بوده و خواهد بود.

دسته بندی:
اخبار حرفه ای

نظرات

ارسال نظر

ایمیل شما در فیلد زیر نزد ما محفوظ خواهد ماند.