چرا بسیاری از فروشندگان بیمه دچار افسردگی و استرس شغلی می شوند؟/حاجی اشرفی

2016-09-17 04:38:51

آیین- تحلیل و مطالعه دقیق مراحل فعالیت ها در فرآیند شغلی نمایندگان و کارگزاران نشان می دهد که برای کسب موفقیت آنان نیاز به تقسیم کار به زمان و اندازه گیری بهره وری در معادله، درآمد نسبت به زمان مصروفه دارد.

 

 

متن یادداشت سایت تحلیلی- خبری آیین به قلم حمیدرضا حاجی اشرفی کارشناس صنعت بیمه، «با عنوان چرا بسیاری از فروشندگان بیمه دچار افسردگی و استرس شغلی می شوند؟» به شرح ذیل است:

در فیلم عصر جدید آن صحنه ای که چارلی چاپلین بعلت فرو رفتن در فکر در حین انجام کار از ضربه زدن روی مهره های در حال حرکت روی ریل جا می ماند برای جبران عقب ماندگی و ضربه زدن زدن مهره های قبلی به همراه ریل در حال حرکت به درون ماشین کشیده می شود و ......

این صحنه پیامش این است که انسانی که گرفتار فکر است نمی تواند از عهده کار وتلاش خود بر آید و وقتی کار یکنواخت و تکراری می شود نا خودآگاه یک نوع خستگی و استرس شغلی بوجود می آید. مسلما خستگی و استرس شغلی در بسیاری از مشاغل وجود دارد. اما به لحاظ اینکه تجربه و ارتباطات شغلی نگارنده سال هاست در بازار بیمه بوده و هست، مشاهدات نشان می دهد بعد از گذشت مدتی از شروع فعالیت برخی از عرضه کنندگان خدمات بیمه دچار خستگی شغلی و به نوعی توقف کار می گرددند .

ملاقات بسیاری از نمایندگان و کارگزاران با سابقه که مدتهاست از فعالیت آنها می گذرد و عنوان خستگی از زبان آنها و نیز بیان تمایل خروج از این مشاغل توسط برخی دیگر حکایت از وجود عواملی دارد که موجب این قضایا می شود .

بطور متوسط در دفتر یک کارگزار ویا یک نماینده در حدود ده فعالیت باید به انجام برسد تا از زمان مشتری یابی تا زمان تسویه خسارت بیمه گذار زیان دیده، خدمات به یک بیمه گذار آغاز و خاتمه یابد. در زمان معرفی خدمات بیمه به مشتریان احتمالی نسبت مراجعه به نسبت جذب،  بیست به یک مرتبه در زمان رکود اقتصادی است.

پس در فعالیت بازارسازی قسمت اعظم نیروی فروشندگان بیمه صرف جذب بیمه گذاران می شود .

پس از جذب نیز در داخل فرآیند خدمات دهی نیز نه مرحله فعالیت وجود دارد که انجام آنها بعهده نماینده و یا کارگزار مسول است.

تکرار و تکرار مجدد این فرآیند از سوی یک نماینده یا کارگزار به تنهایی و یا با کمک یکی دو نیروی نیمه ماهر می باید صورت پذیرد. این میزان انرژی که می باید برای رونق کسب و کار در درون یک دفتر فروش بیمه صرف شود تا آنها را موفق گرداند با تنوع بسیار زیاد فرهنگی، رفتاری و ریسک های بیمه گذاران و نیزنیاز به انطباق هرلحظه آنان با سیاست های تجاری و نقطه نظرات مدیران ارشد شرکت های بیمه از یکسو و نیز حل و فصل موضوعات صدور و خسارت در شعب و تفاوت دیدگاه ها و منافع مدیران و کارکنان شعب شرکت های بیمه با فروشندگان بیمه که بعضا موجب اصطکاک می شود، از جمله مواردی است که می توان بعنوان موانع کاری در حرفه فروش بیمه تلقی نمود .

در ابتدا و شروع فعالیت نمایندگان و کارگزاران این حجم کار و لمس عینی تک تک  مسایل هر بخش از کار وجود ندارد و هنوز شخص بدان آشنا نشده اما به مرور زمان موانع، معایب و حتی فرصت ها و نقاط قوت نمایان می شود. که بقول امروزی ها SWOT!!!!!

تحلیل و مطالعه دقیق مراحل فعالیت ها در فرآیند شغلی نمایندگان و کارگزاران نشان می دهد که برای کسب موفقیت آنان نیاز به تقسیم کار به زمان و اندازه گیری بهره وری در معادله، درآمد نسبت به زمان مصروفه دارد.

به این مفهوم که برای تولید هر بیمه نامه چقدر زمان حداقل و چه میزان زمان حداکثری نیاز است ؟

هرچقدر زمان کمتری برای تولید هر بیمه نامه با کارمزد مناسب وجود داشته باشد. فعالیت نماینده و کارگزار مقرون به صرفه و انگیزه وی افزایش می یابد اما در حالت برعکس زمانی که درآمد حاصل از فروش یک بیمه نامه با توجه به هزینه تولید و زمان مصروفه پایین باشد و این داستان تکرار شود، انگیزه فروشنده بیمه کاهش می یابد و دچار استرس و خستگی شغلی به مرور می شود.

راه حل این مشکل چیست ؟

مطالعات و تجربه شخصی و مصاحبه با آن گروه نمایندگان و کارگزارانی که دچار خستگی شغلی و استرس هستند نشان می دهد که این نوع از مشکلات ساختاری است و نقش شرکت های بیمه و شرکت های مشاور و تامین کنندگان خدمات مکمل و پشتیبان شبکه نمایندگی و کارگزاری بسیار حایز اهمیت است. دفاتر نمایندگی و کارگزاری از جمله بنگاه های کوچک محسوب می شوند که به دلایل متعدد نمی توانند از این وضعیت بیرون آیند پس برای حل این مشکلات باید به آنان در انجام فعالیت های روزانه کمک و همکاری شود .

بخشی از وظایف روزانه و موانعی که مانع سرعت انجام کار و ایجاد خستگی و استرس برای آنها می شود از پیش پای آنها برداشته شود.

مسله استرس و خستگی شغلی در شبکه های فروش بیمه، یک ایراد و مانع مدیریتی است که حل آن به راهکار و چاره اندیشی مدیریتی نیاز دارد!

دسته بندی:
اخبار حرفه ای

نظرات

ارسال نظر

ایمیل شما در فیلد زیر نزد ما محفوظ خواهد ماند.