زیاندهی بیمه شخص ثالث/ حسین مقدس

2016-10-04 09:58:09

آیین- هنگامی که سخن از بیمه به میان می‌آید نخستین موردی که در ذهن بیشتر افراد نقش می‌بندد، بیمه اتومبیل است؛ درحالی‌که امروزه صدور بیمه‌نامه هواپیما نیز در شرکت‌های بیمه‌ای صاحب‌نام و با توانگری بالا امری عادی به‌حساب می‌آید.

 

 

متن یادداشت سایت تحلیلی- خبری آیین به قلم حسین مقدس پژوهشگر و كارشناس صنعت بيمه، با عنوان « زیاندهی بیمه شخص ثالث » و به نقل از روزنامه همشهری به شرح ذیل است:

 

اگر در تبليغ اكثر شركت‌هاي بيمه توجه كنيد، همواره ردپايي از يك خودرو وجود دارد. بيشتر شركت‌هاي بيمه حتي در ظاهر هم كه شده سعي در استفاده و معرفي محصولات بيمه‌اي اين وسيله دارند چرا كه اتومبيل در بيشتر كشورهاي صنعتي جهان هم از لحاظ فناوري و هم از لحاظ اقتصادي-اجتماعي و بعضا فرهنگي، اهميت و جايگاه بالايي دارد. به همين دليل است كه گروه بيمه‌هاي اتومبيل

(Vehicle insurance، شامل بيمه‌هاي ثالث و بدنه) حتي با وجود زيانده‌بودنشان با توجه به آمار بالاي تصادفات در كشور، همواره در ميان شركت‌هاي بيمه‌گر و نهادهاي ناظر بر آنها از توجه خاصي برخوردار است.

 

با اين حال بسياري همچنان علاقه‌مند به داشتن اين ارابه‌خودران بوده و با وجود پرداخت هزينه‌هاي بالاي تعميرات و نگهداري از آن، استرس ناشي از بروز حادثه، تصادف و يا سرقت، فزوني روزشمار ترافيك و در پي آن آلودگي هوا و بسياري موارد ديگر، باز هم دست از داشتن آن نمي‌كشند. لذا در كشورهاي گوناگون دنيا قوانين مختلفي براي تردد و استفاده از خودرو وضع مي‌شود كه يكي از اين ضوابط، داشتن بيمه‌نامه شخص ثالث است. بيمه‌نامه اجباري مسئوليت مدني دارندگان وسيله نقليه‌موتوري زميني در قبال اشخاص ثالث، باعث مي‌شود تا كليه صاحبان خودروها و رانندگان در مقام مقصر حادثه، نسبت به بروز هرگونه خسارت مالي و جاني در قبال اشخاص ثالث، آسيب و يا حتي مرگ آنها تحت حمايت و پوشش قرارگيرند.

 

در واقع اكنون براي سوار شدن، استارت زدن، حركت و لذت بردن از خودروي دلخواه خود بايد نسبت به خريد بيمه‌نامه آن اقدام كنيد؛ در غيراين صورت قبض جريمه 500هزار ريالي حداقل هزينه‌اي است كه در انتظار شما خواهد بود. جداي از قبض جريمه، درصورت بروز حادثه و نداشتن بيمه‌نامه شخص ثالث نيز نه‌تنها نسبت به توقيف خودروي شما اقدام مي‌شود، بلكه بايد كليه خسارت‌هاي مالي و يا جاني وارد شده به ساير را شخصا و از حساب بانكي خود پرداخت كنيد؛

 

اين در حالي است كه در زمان خريد بيمه‌نامه شخص ثالث از سوي بيمه‌گذار، كليه ريسك حوادث احتمالي از دوش بيمه‌گذار به بيمه‌گر انتقال پيدا مي‌كند. به زبان ساده‌تر كاري كه بيمه انجام مي‌دهد اين است كه يك هزينه مشخص(حق بيمه) را جايگزين يك خسارت نامعلوم و غيرقابل پيش‌بيني(احتمال آسيب مالي يا بدني ناشي از تصادف) مي‌كند و بدين‌ترتيب بيمه‌گذار درصورت داشتن بيمه‌نامه مناسب، مي‌تواند در مقابل كليه اثرات منفي ناشي از خسارت‌هاي ايجاد شده از خود محافظت كند كه اين عمل مصداق بارز آينده‌نگري و دور‌انديشي است؛ به‌عبارت ديگر خريد بيمه با خريد آرامش و آسايش فردا مساوي است.

 

فارغ از چنين تعهدات سنگيني كه شركت‌هاي بيمه‌گر در قبال بيمه‌گذاران خود دارند، متأسفانه بسياري از مردم به شركت‌هاي بيمه‌گر صرفا به چشم يك بنگاه كسب درآمد مي‌نگرند و شايد باعث شگفتي شود اگر بدانيم كه مردم در مقابل افزايش حق بيمه اتومبيل حساسيت بيشتري دارند تا حق بيمه ساير رشته‌ها كه دليل اين امر تنها عدم‌آگاهي از مسئوليت سنگيني است كه پس از بروز حوادث گريبانگيرشان مي‌شود. اما در واقع بيمه‌هاي اتومبيل در ميان ساير رشته‌هاي بيمه‌اي جزو پر ضرر‌ترين و زيان‌ده‌ترين بيمه‌ها هستند؛ تا جايي كه طبق اعلام مقامات ارشد صنعت بيمه كشور، در بيمه‌هاي شخص ثالث دچار كسري ذخاير نيز هستيم كه علت آن هم دريافت نكردن حق بيمه فني به تناسب واقعي از بيمه‌گذاران است.

 

با استناد به آمار و ارقام ارائه شده از سوي بيمه مركزي تعداد وسايل نقليه موتوري مجاز در حال تردد 30ميليون دستگاه است كه با وجود الزام‌آور بودن بيمه‌نامه شخص ثالث براي تردد متأسفانه نزديك به 40درصد دارندگان اين وسايل نقليه نسبت به دريافت بيمه شخص ثالث اقدام نكرده‌اند كه تلاش براي افزايش آگاهي شهروندان از قوانين و مقررات راهنمايي و رانندگي و حقوق بيمه‌اي‌شان، از اصلي‌ترين مسائل پيش روي صنعت بيمه كشور است كه بايد به همت مسئولان و دستگاه‌هاي مجري مرتفع شود.

نظرات

ارسال نظر

ایمیل شما در فیلد زیر نزد ما محفوظ خواهد ماند.