برگزیت و تاثیر آن بر شرکت های بیمه/سارا حقیقی وند

2016-10-24 05:04:29

آیین - جدا از اینکه چقدر شاهد تغییر در قوانین و مقررات مربوط به فعالیت شرکت های بیمه خواهیم بود، این شرکت ها هستند که در چنین مواقعی استراتژی های خود را بازنگری می کنند.

متن یادداشت سایت تحلیلی - خبری آیین به قلم سارا حقیقی وند مشاور امور بین الملل سندیکای بیمه گران ایران و عضو کمیسیون تخصصی شورای عالی بیمه با عنوان «برگزیت و تاثیر آن بر شرکت های بیمه» و به نقل از شبکه خبری اقتصاد و بانک ایران (ایبِنا)، به شرح ذیل است:

رای دهندگان بریتانیایی با نسبت ۵۲ درصد به ۴۸ درصد ، در ۲۳ ژوئن ۲۰۱۶ برابر ۳ تیر ۱۳۹۵، رای به ترک اتحادیه اروپا دادند. این رای بازار سهام را در سراسر دنیا به شدت متاثر کرد و موجب شد نخست وزیر دیوید کامرون که علاقه مند به استمرار عضویت در اتحادیه اروپا بود از سمت خود استعفا دهد. اگرچه قطعیتی وجود ندارد که گام بعدی جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا چه خواهد بود، اما انتظار می رود این فرایند که مستلزم مذاکرات فراوان در خصوص قوانین و مقررات تجاری و همچنین مهاجرتی است، حداقل دو سال زمان ببرد.

رای بریتانیایی ها به خروج از اتحادیه اروپا، نا اطمینانی هایی را برای بازار بیمه لندن و بیمه گران بین المللی رقم زده است، زیرا آنها منتظرند که ببینند این تصمیم چگونه بر دسترسی آنها به بازارهای مالی اروپایی و استفاده از لندن به عنوان یک هاب عملیاتی، تاثیر خواهد گذاشت. اگر چه رهبران کسب و کار در بیمه سعی دارند تا اطمینان دهند که لندن موقعیت خود را به عنوان پیشروترین بازار بیمه بین المللی حفظ خواهد کرد، اما روشن شدن برخی از مسایل بسیار حایز اهمیت است، مثلا اینکه آیا ممانعتی از فعالیت بیمه گرانی که در لندن مستقر هستند، در اتحادیه اروپا صورت خواهد گرفت یا خیر؟

در این میان برخی از اظهارنظرها دارای اهمیت ویژه ای است. رئیس هیات مدیره سندیکای لویدز لندن جان نلسون در این خصوص گفته است:« من مطمئنم که لویدز همچنان موقعیت خود را به عنوان کانون مرکزی بیمه های تخصصی و بیمه های اتکایی جهانی حفظ خواهد کرد و ما مشتاقیم که روابط ارزشمند خود را با همکاران اروپایی خود ادامه دهیم. در دوسال آینده فعالیت ما تغییر چندانی نخواهد کرد و لویدز کاملا به ابزارهای لازم برای فعالیت در محیط جدید، مجهز است.

رئیس هیات مدیره انجمن بین المللی بیمه گران، معتقد است که «به وضوح خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا چالش هایی را برای بازار بیمه آن رقم می زند، و عدم اطمینان از چگونگی فرایند جدایی از اتحادیه اروپا، وضعیتی بغرنج را برای شرکت های بریتانیایی، به ویژه برای برنامه ریزی برای آینده، رقم زده است. مزایای تجارت آزاد برای اعضای اتحادیه اروپا، نقش مهمی در حفظ موقعیت لندن به عنوان هاب بیمه جهانی، ایفا می کرد.

موسسه رتبه بندی اعتباری S&P نیز، با استناد به اینکه عمده فعالیت شرکت های بیمه مستقر در لندن، در خارج از مرزهای اتحادیه اروپا و به ویژه در آمریکای شمالی است، تاثیر برگزیت را بر بازار بیمه لندن اندک می داند.

به نظر می رسد قضاوت در خصوص آنچه که اتفاق خواهد افتاد کار دشواری است. به علاوه، مراکز مالی مهم در دبی، فرانکفورت، سنگاپور و زوریخ، حتما تلاش خواهند کرد از عدم قطعیت پیش آمده در خصوص لندن، حداکثر استفاده را جهت تثبیت جایگاه خود بنمایند. از سوی دیگر، جدا از اینکه چقدر شاهد تغییر در قوانین و مقررات مربوط به فعالیت شرکت های بیمه خواهیم بود، این شرکت ها هستند که در چنین مواقعی استراتژی های خود را بازنگری می کنند، در این شرایط باقی ماندن لندن در موقعیت «پایتخت مالی جهان» و در عین حال حفظ دسترسی به بازارهای اروپایی، از عوامل تاثیرگذار بر تصمیم گیری های استراتژیک شرکتها خواهد بود.

نظرات

ارسال نظر

ایمیل شما در فیلد زیر نزد ما محفوظ خواهد ماند.