سوال107/ اگر راننده مقصر حادثه قبل از تصویب قانون شخص ثالث، دچار جرح شود، مشمول قانون جدید می شود؟

2016-11-05 15:10:33

آیین- آشنایی با بیمه شخص ثالث، از ایجاد مشکلات و گرفتاری در روند فعالیت های روزمره جلوگیری می کند.

 

 

به گزارش سایت تحلیلی-خبری آیین، توجه وآشنایی به شرایط بیمه نامه در رشته های مختلف، می توانند از بروز مشکلات و معضلات جلوگیری کند. لازم است که بیمه گذاران و بیمه گران به نحو موثری با مواد این قانون آشنا شوند و از تبعات ناآشنایی در این خصوص مصون بمانند. در ادامه سوالی در باره بیمه شخص ثالث مطرح شده که توسط شهرام تجزیه چی مشاور و مربی کسب و کار بیمه، پاسخ داده شده است.

 

سوال: من در تاریخ 20/10/94 طی حادثه رانندگی مصدوم شدم (27%رای کمسیون پزشکی قانونی)و خوشبختانه در این حادثه فقط من مصدوم شدم که مقصر حادثه هستم. بیمه از 27% تنها 3.5% را حاضر به پرداخت است . استراحت پزشکی من در تاریخ 5/3/95 به اتمام رسیده است. آیا این قانون شامل حال من می شود ؟آیا بیمه موظف است با من(راننده مقصر حادثه) مطابق با قانون شخص ثالث رفتار کند یا خیر؟

پاسخ: باید دید درصد تعیین شده از طرف پزشکی قانونی برای نقص عضو موقت است یا دائم. در بررسی این مورد باید آیین نامه ی ۶۷ را در نظر داشته باشیم. تبصره ی ۲ بند ۲ این آیین نامه محاسبه ی غرامت را مطابق ضوابط مندرج در ماده ی ۱۰ آیین نامه ی ۸۴ اعلام کرده است. ماده ی ۳ قانون جدید ثالث روش محاسبه ی غرامت را تغییر داده و لذا مطابق ماده ی ۶۴ قانون جدید شخص ثالث دیگر نمی توان به جدول ماده ی ۱۰ آیین نامه ی ۸۴ برای تعیین میزان غرامت رجوع کرد و باید این میزان بر اساس قانون دیات محاسبه شود. از آن جایی که ماده ی ۳ قانون جدید ثالث نوع پوشش راننده ی مسبب حادثه را بیمه ی حوادث اعلام کرده به جز روش تعیین غرامت- که صراحتا در همین ماده قید شده- سایر موارد مندرج در ماده ی ۱۰ آیین نامه ی ۸۴ کماکان برای پوشش راننده ی مسبب حادثه معتبر است. لذا مطابق بند ۲ ماده ی ۱۰ آیین نامه ی ۸۴ راننده ی مسبب حادثه فقط مستحق دریافت غرامت نقص عضو دائم می باشد.

البته با توجه به ماده ی ۲۲ آیین نامه ی ۷۱ شرکت بیمه می بایست کتبا دلایل عدم قبول خسارت را به بیمه شده اعلام کند. این اعلام به منزله ی نظر رسمی شرکت بیمه در مورد خسارت مورد ادعاست.

نظرات

ارسال نظر

ایمیل شما در فیلد زیر نزد ما محفوظ خواهد ماند.