گوشه ای از شفافیت مالی در شرکتهای بیمه/مسعود حجاریان

2016-10-30 05:00:27

آیین - شرکت بیمه مدعی است که تعهدات او به بیمه گذاران عمر اندوخته ساز، معادل ذخیره ریاضی است.

در اینجا چند نکته وجود دارد.

متن یادداشت سایت تحلیلی- خبری آیین به قلم مسعود حجاریان، مدیرعامل انجمن حرفه ای صنعت بیمه تحت عنوان «گوشه ای از شفافیت مالی در شرکتهای بیمه» و به نقل از سایت انجمن حرفه ای صنعت بیمه به شرح ذیل است:


اول آنکه شرکت و مقام ناظر باید نسبت به کفایت این ذخایر اطمینان حاصل کنند. یعنی ذخایر مندرج در تراز نامه واقعا برابر تعهدات آینده شرکت بیمه باشد.
ذخایر ریاضی ارقامی قطعی و سایر ذخایر برآوردی هستند. تضاد منافع موجود میان مدیران و بیمه گذاران این احتمال را بوجود می آورد که مقدار ذخایر شرکتهای بیمه کمتر از میزان واقعی آن برآورد و در صورتهای مالی منعکس شود ولذا ضرورت دارد که اکچوئر متخصص مستقل ، مقدار آنها را محاسبه نماید.

دوم آنکه دارائیهای شرکت  ، قابلیت نقد شوندگی داشته باشند تا بتوان آنها را برای ادای تعهدات بکار گرفت .
در این بین دارائیها ، املاک ، ساختمانهای اداری شرکت بیمه و مطالبات معوق امکان نقد شوندگی بسیار پایین دارند. و نباید  در ادای تعهدات شرکت به حساب بیایند .لذا مقررات مالی شرکتهای بیمه باید رابطه ای منطقی میان این دارائیها و سرمایه شرکت برقرار کند.

سوم آنکه احتمال دارد در طول زمان و به واسطه تغییرات غیر قابل پیش بینی مقدار ذخایر شرکت افزایش  و یا ارزش دارائیها معادل آن کاهش یابد . و کسری بوجود آید .
در این شرایط باید سرمایه (ارزش ویژه ) شرکت به میزان کافی باشد تا این ریسک را پوشش دهد و ارزش دارائی معادل آن،  کسری مذکور را جبران کند.
این موضوع  با "حاشیه توانگری مالی"  قابل اندازه گیری است .

نظرات

ارسال نظر

ایمیل شما در فیلد زیر نزد ما محفوظ خواهد ماند.