واکاوی مراحل ترمیم مالی بیمه دی از بحران تا تثبیت

2016-11-02 09:12:37

آیین -  به گفته مجید بختیاری ، مدیر عامل شرکت بیمه دی ، شاید بتوان گفت بیمه دی تنها شرکتی است که در یک دوره کمتر از سه ساله توانسته ،سه مرحله ارتقاء توانگری مالی را برای خود رقم زند.

به گزارش سایت تحلیلی - خبری آیین و به نقل از ریسک نیوز بیمه دی در سالهای اخیر فراز و فرودهای متعددی را پشت سر گذاشته، از کاهش معنادار توانگری مالی تا زیان انباشته ای که هر لحظه بیم سقوط این شرکت را هشدار می داد.
اما واکاوی آمار عملکرد این شرکت در سال 95 و ارتقاء توانگری اش ،  از  پشت سر گذاشتن دوران بحرانی و نیل به دوران تثبیت خبر می دهد ثباتی که به گفته مدیر عاملش در سایه شفافیت مالی و تعهد به برنامه زمان بندی مورد تایید نهاد نظارتی حاصل شده است.
به گفته مجید بختیاری ، مدیر عامل شرکت بیمه دی ، شاید بتوان گفت بیمه دی تنها شرکتی است که در یک دوره کمتر از سه ساله توانسته ،سه مرحله ارتقاء توانگری مالی را برای خود رقم زند .

پایگاه خبری ریسک نیوز در خصوص چگونگی اجرای ترمیم مالی بیمه دی گفتگویی را با مجید بختیاری ، مدیر عامل بیمه دی به انجام رسانده که از پی می آید:
از مرحله تثبیت عبور کردیم
مجید بختیاری ، مدیر عامل شرکت بیمه دی ضمن اشاره به عملکردش از زمان استقرار در بیمه دی تا کنون به چهار دوره مهار بحران ، تثبیت ، شکوفایی و تعالی در شرکت متبوعش اشاره کرد و اذعان داشت: شرکت بیمه دی با سپری کردن مرحله بحران در سال 95 از مرحله تثبیت نیز عبور کرده و وارد مرحله شکوفایی شده است.
وی به تشریح عملکرد شرکت بیمه دی بر اساس برنامه زمان بندی و اهداف سال 95 پرداخت و تصریح کرد:برای سال جاری 500میلیارد تومان فروش پیش بینی شد که در دوره شش ماهه نیمی ازین پیش بینی یعنی حدود 250میلیارد تومان محقق گردید.
مدیر عامل شرکت بیمه دی در ادامه به ترکیب فروش و کیفیت قرارداد ها اشاره کرد و گفت:خوشبختانه قراردادهای با کیفیت خود را در سال جاری از دست ندادیم و حتی در حوزه گاز نیز چند قرارداد قابل قبول با رقمی حدودا بالغ بر یازده میلیارد تومان  نهایی شد.
بختیاری البته براین نکته نیز تاکید کرد که ما بیش از کمیت بر کیفیت قرادادهایمان تاکید داریم.
مدیر عامل بیمه دی به بستر سازی ها برای توسعه بیمه های عمر در این شرکت اشاره داشت و گفت:طی حدود چهار ماه اینده با تمهیدات صورت گرفته چند سرویس جدید در بیمه های عمر ارایه خواهد شد.
 وی معتقد است ، صنعت بیمه برای دگرگونی و تحول یا باید سرویسهای جدید تعریف کند و یا اینکه محصولات موجود را به بهترین شکل به بازار هدف ارایه کند که البته دومین راهکار سهل تر خواهد بود اگر چه که این راهکار نیز نیاز به برنامه ریزی دارد که  البته در شرکت بیمه دی تلاش کردیم هر دو راهکار را با اتکا به تجارب جهانی و استانداردهای موجود هدف قرار دهیم.
وی در پاسخ به این سوال ریسک نیوز که میزان فروش بیمه های عمر بیمه دی در شش ماهه اول امسال چقدر بوده اذعان داشت: باتوجه به اینکه در حال حاضر سیاست ما فروش صرف نیست ، این رقم در شرایط فعلی چندان زیاد نیست.
بختیاری به دلایل این امر اشاره کرد و متذکر شد: من به شدت معتقدم که اگر شرکتهای بیمه نتوانند سازکار مناسبی برای سرمایه گذاری منابع حاصل از بیمه های عمر بیابند فروش صرف این محصول بدون شک انها را دچار زیان خواهد کرد.
وی با اشاره به اینکه در طراحی محصولات بیمه عمر از استانداردهای جهانی بهره برده ایم ، اذعان داشت: طبق برنامه ریزیهای انجام شده تفکیک حسابهای بیمه های عمر را نیز در دستور کار قرار داده ایم.
بختیاری در ادامه ، تفکیک حسابهای بیمه های عمر را به لحاظ صرفا حسابداری کافی ندانست و اظهار داشت:مسلما جهت تحقق شفافیت باید کلیه سازوکارها جدا شود و نمی توان صرفا به تفکیک حساب بانکی اکتفا کرد حتی باید قیمت تمام شده این محصول را جداگانه محاسبه کردچرا که در رشته بیمه عمر شرکت بیمه باید سود حاصل از مشارکت در منافع بدهد و تراز مشارکت در منافع با محاسبه تمام هزینه ها امکان پذیر خواهد بود.

بختیاری در ادامه به تدوین سازوکارهای سرمایه گذاری برای بیمه های عمر در شرکت متبوعش اشاره کرد و گفت:سازوکاری را راه اندازی کردیم که بتواند در بازار سرمایه و در بازار های ثانویه ، با اتکاء به آیین نامه 60 ، نقش آفرینی کند تا همزمان با توسعه بیمه های عمر در شرکت این سازوکارها پشتوانه ای برای سرمایه گذاری منابع حاصل از بیمه های عمر باشد.
 


توافق جدید با خودروسازها با اتکاء به ملزومات قانون جدید ثالث
وی در خصوص قرارداد شرکت متبوعش با خودروسازان ضمن تاکید بر اینکه میزان فروش ثالث را متعادل کرده است ، متذکر شد:قرارداد موجود با خودرو سازان به دلیل اینکه ریسک کمتری نسبت به خودروهای کارکرده دارد همچنان تداوم یافت و با مذاکراتی که در سندکا و بیمه مرکزی داشتیم به توافقات جدیدی با خودروسازها رسیدیم تا براساس آن چارچوبهای مندرج در قانون جدید ثالث بیش از پیش رعایت شود.
بختیاری با بیان اینکه بدهی خودروسازها به بیمه دی در سال گذشته پرداخت شد، تصریح کرد:طبق سازوکارهایی که در سال جدید طراحی کردیم و قرار است بر اساس آن با خودرویی ها به توافق برسیم ، بحث تقسیط حق بیمه بدون هیچ تخفیفی مطرح است تا ملزومات قانون جدید مبنی بر تخفیف مجاز دو و نیم درصد  رعایت شود البته لازم بذکر است این اقساط نیز محدود خواهد بود و نهایتا ظرف شش ماه باید پرداخت شود.


سه مرحله ارتقاء توانگری مالی در کمتر از سه سال
مدیر عامل شرکت بیمه دی به شاخصه ممتاز این شرکت  اشاره کرد و گفت: شرکت بیمه دی طی کمتر از دو و نیم سال توانست به سه مرحله ارتقاء توانگری دست یابد به طوریکه در سال 93 که من مدیریت این  شرکت را تحویل گرفتم با سطح پنجم توانگری مالی (منفی 74 ) به مثبت سیزده و سطح چهارم  ارتقاء یافت ، در پی نگاه سختگیرانه و حرفه ای دستگاه نظارتی به مثبت 60 و سطح سوم رسید و در نهایت با تلاش های انجام شده و پیاده سازی برنامه ترمیم مالی به مثبت هفتاد و یک و سطح دوم توانگری ارتقاء یافت.


برنامه ترمیم مالی چگونه انجام شد؟
وی در پاسخ به این سوال ریسک نیوز مبنی بر تاثیرات کاهش پرتفوی در راستای اجرای برنامه ترمیم مالی در شرکت بیمه گفت: شاید بتوان گفت بیمه دی جزو معدود شرکتهایی است که در راستای اجرای برنامه ترمیم مالی توانست سرمایه خود را به 250 میلیارد تومان برساند که گام اول با موفقیت انجام شد، گام بعد کاهش قیمت تمام شده اداری شرکت بود که در دستور کار قرار گرفت چرا که اگر شرکتها با قیمت تمام شده منطقی اداره شوند د رنهایت به نفع مصرف کننده نهایی و بیمه گزاران خواهد زیرا هزینه های اضافی به بیمه گزار منتقل نمی شود.
به گفته وی در راستای گام دوم و کاهش هزینه های اداری در یک ساختمان در تهران متمرکز شدیم، البته باید تاکید کنم که همچنان ظرفیت برای کاهش هزینه ها داریم اما این بهبود باید آرام آرام اتفاق بیفتد.
وی تصریح کرد: در برنامه مالی، متعادل سازی پوشش ریسک را نیز داشتیم که سال گذشته 500 میلیارد تومان پرتفوی برآورد شد اما در راستای برنامه ترمیم مالی تلاش کردیم حدود 350 میلیارد تومان فروش داشته باشیم .
وی در پاسخ به این سوال ریسک نیوز که در حال حاضر برخی شرکتهای بیمه با بحران نقدینگی روبرو هستند بیمه دی با توجه به اینکه دوره ترمیم مالی را پشت سر گذاشته در چه وضعیتی است ، اذعان داشت: تلاش شده است ، فروش ثالث در شرکت بیمه دی در راستای تامین نقدینگی برای پرداخت خسارت سایر رشته ها نباشد و از آنجا که از یک سو  قیمت تمام شده را متعادل و از سوی دیگر با طرف های قرارداد تعامل پیشه کردیم و البته افزایش سرمایه نیز در دستور کار قرار گرفت ، می توانم بگویم مشکل نقدینگی نداریم.

وی اذعان داشت: در مسیر  ترمیم مالی تجدید ارزیابی دارایی ها به طور کامل انجام نشده و هنوز ظرفیت برای تجدید ارزیابی دارایی ها وجود دارد از سویی ظرفیت دیگر بهره برداری از عملیات بیمه گری شرکت است که  قاعدتا باید به سودآوری شرکت منتهی شود.

وی البته در ادامه تشریح برنامه های ترمیم مالی بیمه دی به واگذاری 10 درصدی اتکایی اختیاری به بیمه مرکزی در سال گذشته نیز اشاره کردو اظهار داشت:علاوه بر 15 درصد اتکایی اجباری 10 درصد نیز اتکایی اختیاری داشته ایم.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر تحقیق و تفحص از بنیاد شهید گفت: این مساله به قبل از سال 92 بر می گردد و در بهمن 92 گزارش کامل انجام شد و پس از ان دیگر تحقیق و تفحصی صورت نگرفت. در همین زمینه لازم است اشاره کنم که قرارداد کانون بازنشستگان با ابن شرکت و نحوه اداره قرارداد کانون و انحرافات این قرارداد محور این تحقیق و تفحص بود.
 

بختیاری در عین حال در خصوص تدوین آیین نامه های مربوطه قانون جدید ثالث و مفاد ان مبنی بر مکلف بودن بیمه ایران به فروش ثالث و ضرورت اخذ مجوز سایر شرکتهای بیمه جهت ارایه این محصول اذعان داشت: به اعتقاد بنده تدوین این آیین نامه بسیار پیچیده خواهد بود به طوریکه این ایین نامه ها به گونه ای باید تدوین شود که کسب و کار شرکتهای بیمه و نمایندگانشان دچار خدشه نگردد.
وی توجه به توانگری مالی در کنار توانگری مدیریتی شرکتهای بیمه را در تدوین آیین نامه های جدید ضروری دانست.


حرکت به سوی تعالی از مسیر فناوری اطلاعات می گذرد
وی در ادامه توسعه صنعت بیمه را نیازمند پیاده سازی راهکارهای جدید مبتنی بر فناوری اطلاعات دانست و گفت:با مذاکراتی که انجام شده قرار است تعریف مشترکی بین بیمه و بانک دی در حوزه الکترونیک انجام شود.
مدیر عامل بیمه دی از پیاده سازی بیمه دات کام به عنوان راهکاری برای ارایه محصولات بیمه دی در قالب الکترونیک خبر داد و اذعان داشت:این روش و شیوه جدید در راستای تنوع سازی کانال های ارایه خدمت در بیمه دی صورت گرفته که به زودی رونمایی می شود و کلیه سرویس های موجود را در بستر الکترونیک پوشش می دهد که در گام اول با ثالث اغاز می شود و امکان خرید الکترونیک را فراهم می کند.
بختیاری در ادامه از تعاملات جدید این شرکت با بازار بیمه افغانستان خبر داد و گفت: بر اساس این تعاملات بیمه حوادث اتباع افغانی حاضر در ایران در دستور کار قرار می گیرد.

نظرات

ارسال نظر

ایمیل شما در فیلد زیر نزد ما محفوظ خواهد ماند.