شرکت‌های بیمه ریشه خود را می‌زنند/ ورشکستگی در انتظار شرکت‌ها

2016-11-07 04:38:37

آیین - بهروز اسدنژاد، کارشناس صنعت بیمه و عضو انجمن حرفه ای صنعت بیمه با بیان اینکه شرکت‌ها به سمت رقابت کورکورانه حرکت کرده‌اند، گفت: شرکت‌های بیمه آموزش‌های لازم برای دوران پساتعرفه را ندیده‌اند و در حال حاضر ریشه خود را با رقابت ناسالم هدف قرار داده‌اند.

متن یادداشت سایت تحلیلی- خبری آیین به قلم بهروز اسدنژاد، کارشناس صنعت بیمه و عضو انجمن حرفه ای صنعت بیمه تحت عنوان «شرکت‌های بیمه ریشه خود را می‌زنند/ ورشکستگی در انتظار شرکت‌ها» و به نقل از میزان به شرح ذیل است: به طور کلی در 10 سال اخیر دو نگاه ناظر بر صنعت بیمه وجود داشته که از آن‌ها می‌توان به نگاه بر مبنای تعرفه گذاری اشاره کرد.

وی تصریح کرد: در تعرفه گذاری، شرکت‌ها با تعرفه‌های ثابت و اعلامی به ارائه خدمات می‌پرداختند که به نظام تعرفه شناخته می‌شد و تمام کشورها این نظام را تا زمانی که صنعت بیمه به بلوغ برسند اعمال می‌کنند، اما همراه با آفاتی است.

این کارشناس صنعت بیمه، در رابطه با آفات نظام تعرفه به بلوغ نیافتن صنعت بیمه اشاره کرد و گفت: در نظام تعرفه شرکت‌های بیمه به بلوغ نمی‌رسند و مدیریت ریسک شرکت‌ها به شدت تضعیف می‌شود، بیمه مرکزی با روی کار آمدن محمد‌ابراهیم امین به عنوان رئیس کل بیمه مرکزی مبنای خود را از نظام تعرفه به نظام توانگری مالی تغییر داد.

اسدنژاد خاطرنشان کرد: در این مسیر رفته رفته نظام تعرفه از میان برداشته شد و ریسک و نرخ متناسب با تعهدات شرکت‌ها جایگزین آن شد، که در این مسیر تعهدات شرکت‌ها با توجه به توانگری مالی آن‌ها سنجیده خواهد شد و اجازه فعالیت تا سقف مجاز به آن‌ها داده می‌شود.

وی گفت: بعد از لغو نظام تعرفه، نرخ‌ها به صورت شناور درآمد و با توجه به آنکه شرکت‌ها برای دوران پساتعرفه تربیت نشده بودند نرخ شکنی ایجاد و رواج پیدا کرد و این در حالی است که درآمد شرکت‌ها در موضوع بیمه آتش سوزی و بیمه بدنه به شدت کاهش یافته است.

مدیر برنامه ریزی و بودجه صنعت بیمه، با توجه به رویه همتی در صنعت بیمه، یادآور شد: به نظر می رسد همتی به دنبال آن است تا اگر قرار بر حذف نظام تعرفه است، این اقدام رفته رفته انجام شود تا در نهایت توانگری مالی در صنعت بیمه نهادینه شود.

اسدنژاد با بیان اینکه در حال حاضر شرکت‌های بیمه ریشه خود را می‌زنند، یادآور شد: در سال گذشته آمار نشان از آن دارد که به صورت اسمی میزان پرتفو با رشد 9 درصدی مواجه شده است اما درآمد شرکت‌ها با دو درصد کاهش همراه بوده است، که این آمار بیانگر آن است که میزان نقدینگی و نقش خدمات در صنعت بیمه از بین رفته و نوید تعطیلی شرکت‌ها را می‌دهد.

 وی در انتها تاکید کرد: شرکت‌ها به دلیل کاهش ورودی که متناسب با ریسک پوشش بیمه‌ها نیست وارد یک رقابت کورکورانه شده‌اند که آن‌ها را به سمت ورشکستگی سوق می‌دهد.

نظرات

ارسال نظر

ایمیل شما در فیلد زیر نزد ما محفوظ خواهد ماند.