در پانل تخصصی بیمه عنوان شد:ابهام در ورود بیمه‌های خارجی به بازار ایران

2016-11-07 09:23:34

آیین - چهارشنبه گذشته رویداد کیش اینوکس 2016 یا سومین نمایشگاه بورس، بانک، بیمه و خصوصی‌سازی و هشتمین نمایشگاه معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری ایران که از ۱۰ تا ۱۳ آبان در جزیره کیش برگزار شد، با پانل تخصصی «فرصت‌های پیش روی بازاربیمه ایران» به کارخود پایان داد.

به گزارش سایت تحلیلی - خبری آیین و به نقل از دنیای اقتصاد از تعداد 6 مدیر بیمه‌ای که به این پانل تخصصی دعوت شده بودند، تنها محسن پورکیانی مدیرعامل شرکت بیمه ایران غایب بود و ابراهیم کاردگر مدیرعامل بیمه آسیا، هادی اویارحسین مدیرعامل بیمه پارسیان، یونس مظلومی مدیرعامل بیمه رازی، مجید صفدری مدیرعامل بیمه «ما» و مهدی‌نمن‌الحسینی، مديركل توسعه و برنامه‌ريزي بيمه مركزي ایران در جلسه حضور داشتند. ریاست پانل نیز با دکتر صفری رئیس پژوهشکده بیمه بود که البته خود او درخصوص نقش بیمه‌ها در مناطق آزاد صحبت کرد.نمن‌الحسيني، مديركل توسعه و برنامه‌ريزي بيمه مركزي ایران صحبت‌های خود را با گزارشی از عملکرد صنعت بیمه آغازکرد.وی سهم بیمه شخص ثالث از کل پرتفوی بازار را 5/ 41درصد – سهم بیمه‌های درمان 20 درصد و سهم بیمه‌های زندگی 13 و 4 درصد اعلام کرد و گفت: بازار بیمه کشور نیازمند طرح‌های نوین بیمه‌ای است،اما طراحی محصولات جدید بیمه‌ای فرآیند پیچیده‌ای دارد که متاسفانه بسیاری از شرکت‌ها به این موضوع نگاه سطحی دارند، این موضوع موجب شده تا درسال گذشته از ٤٤ طرح ارائه شده به بيمه مركزي تنها ٦ طرح موفق شد مجوز بگیرد.

 

تحریم‌های چند لایه‌ای

موضوع ابراهیم کاردگر، مدیرعامل بیمه آسیا در پانل تخصصی بیمه «تحریم و بیمه‌های اتکایی» بود. کاردگر در این خصوص گفت: طبق آمار سالنامه‌های منتشره از سوی بیمه مرکزی ایران در عملیات اتکایی، همواره تراز ایران منفی بوده است؛ یعنی صنعت بیمه ایران بیش از آنکه ریسکی از خارج کشور بپذیرد، ریسک‌های خود را واگذارکرده است.کاردگر با یادآوری اینکه ایران طی سال‌های تحریم با تشکیل کنسرسیوم و صندوق ویژه تحریم‌ها توانست ریسک‌ها را کنترل کند و تراز بیمه‌های اتکایی مثبت شد، افزود: اما نگهداری ریسک در داخل کشور به صلاح نیست و ما باید ریسک‌های بزرگ را به خارج از کشور منتقل کنیم و در زمان حوادث با استفاده از ارزهای خارجی خسارات سنگین را جبران کنیم.او نقش بیمه‌های اتکایی را در مقابله با سوخت ملی حیاتی دانست و گفت: با استفاده از واگذاری‌های اتکایی، صنعت بیمه می‌تواند از سوخت سرمایه‌های ملی جلوگیری کند.کاردگر بر توجه ویژه به تحریم‌های چندلایه‌ای تاکید کرد و گفت: برخی از تحریم‌ها چندلایه‌ای است؛ یعنی شما یک لایه را که بردارید در لایه سوم گیر می‌کنید، باید بسیار بادقت مسیر را طی و قرارداد را تنظیم کرد تا در نهایت عواقبی برای کشور نداشته باشد.

 

ساختار بیمه‌ای

تحلیل ساختار صنعت بیمه ایران موضوع هادی اویارحسین، مدیرعامل بیمه پارسیان در پانل تخصصی صنعت بیمه بود، او به تاریخچه ورود بیمه به کشور که از اواخر دوره قاجار اتفاق افتاد، اشاره کرد. ورود بیمه‌های خارجی به ایران، تاسیس بیمه ایران درسال 1314- تاسیس بیمه‌های خصوصی طی سال‌های قبل از پیروزی انقلاب – ادغام بیمه‌های خصوصی و تشکیل یک بیمه خصوصی – ملی شدن صنعت بیمه در سال 67 – ورود دوباره بیمه‌های خصوصی در دهه 80 مواردی بود که توسط اویارحسین تشریح شد.او با انتقاد از حلقه‌های مفقوده صنعت بیمه گفت: ساختار صنعت بیمه کشور نیازمند ورود نهادهای جدیدی مانند شرکت‌های ریکاوری یا بازیافت خسارت است.وی گفت: بیش از 50 درصد بازار سهم بیمه‌های خودرو، 12 درصد بیمه‌های عمرو 24 درصد سهم بیمه‌های درمان و مابقی به سایر رشته‌ها اختصاص دارد؛ درحالی که در دنیا بیمه‌نامه‌های جدیدی عرضه می‌شود که درصنعت بیمه کشورما نیست.اویارحسین بر ارائه خدمات نوین در صنعت بیمه تاکید کرد و گفت: اگر طراحی و عرصه محصولات نوین با چالش‌ها مواجه است، شرکت‌ها می‌توانند با ارائه خدمات نوین، در جلب رضایت مشتریان بیمه‌ای موفق باشند و سرعت عمل بیشتری در سرویس‌دهی داشته باشند.

 

ابهام در ورود

یونس مظلومی، مدیرعامل بیمه رازی درباره نحوه ورود بیمه‌های خارجی به کشور گفت: ایران یک جمعیت 80 میلیونی نسبتا جوان دارد، از نظر جمعیت دومین کشور خاورمیانه و منطقه منا هست و همچنین از نظر تجمیع منابع نفت و گاز اولین کشور دنیا است که همه این شرایط موجب شده تا ایران کشوری جذاب برای سرمایه‌گذاران خارجی باشد.مظلومی با بیان اینکه چرا تاکنون این اتفاق نیفتاده است؟ افزود: بیمه، صنعتی است که وارد اقتصاد کشور ما شده است؛ بنابراین برای همکاری با آنها باید قوانین و مقررات منطبق با استانداردهای بین‌المللی داشته باشیم.او با بیان اینکه بیمه‌های داخلی در ایران با سرمایه 250 میلیارد تومانی باید در سطح توانگری خوبی برای صدور بیمه‌نامه باشند، درحالی‌که برای فعالیت بیمه‌های خارجی شرایط بسیار آسان‌تر است.او گفت: فعالیت یک بیمه‌گر خارجی در کشور ما از طریق تاسیس یک شعبه یا دفتر ارتباطی چگونه امکان دارد؟ به‌نظر می‌رسد فعالیت آنها تنها از طریق تاسیس شعبه ابهام دارد.

 

واگذاری مجدد

مجید صفدری، مدیرعامل بیمه «ما» درخصوص بیمه‌های اتکایی و واگذاری مجدد صحبت کرد و گفت: صنعت بیمه و بیمه‌گری وظیفه جمع‌آوری خطرات و ریسک‌های مختلف را در صنعت – تولید – خدمات و آحاد جامعه دارد و این نقشه راه این صنعت در سند چشم‌انداز 20 ساله نظام ترسیم شده است. صفدری با بیان اینکه بیمه‌گران با بهره‌مندی از قانون اعداد بزرگ خطرات را می‌پذیرند، گفت: و طبق مبانی منطقی و علمی، وجود این ریسک‌ها در یک سازمان بیمه‌گر می‌تواند خطراتی را برای خود آن بیمه‌گر ایجاد کند؛ بنابراین بیمه‌های اتکایی که یکی از تخصصی‌ترین رشته‌های بیمه‌ای است در کشور ما نیز شکل گرفته است.او گفت: دنیای امروز یعنی تعامل – اطلاعات و تکنولوژی و صنعت بیمه کشور برای فعالیت نیازمند بهره‌مندی از این سه مقوله است.

 

بازگشت به خانه

دکتر صفری، رئیس پژوهشکده بیمه درخصوص فعالیت بیمه‌گران در مناطق آزاد گفت: بیمه مرکزی ایران از بیمه‌های ایرانی فعال در منطقه آزاد انتظار دارد به بحث صادرات خدمات توجه کنند، اما آنها از بیمه مرکزی موضوع بازگشت به خانه و فعالیت در سرزمین اصلی را می‌خواهند. وی گفت: درحالی‌که مناطق آزاد ظرفیت بالایی برای فعالیت و صادرات خدمات بیمه دارد.

نظرات

ارسال نظر

ایمیل شما در فیلد زیر نزد ما محفوظ خواهد ماند.