یک پیشنهاد : تلفیق فرهنگ سازی و بازاریابی بیمه/حاجی اشرفی

2016-11-08 08:30:23

آیین - چرا مشتریان بازار بیمه بطور خود خواسته برای خرید محصول بیمه ای بجز بیمه نامه شخص ثالث خودرو مراجعه نمیکنند .و در زمان مراجعه فروشنده بیمه برای معرفی و فروش محصولات بیمه ای استقبال چندانی نمیکنند ؟

متن یادداشت سایت تحلیلی- خبری آیین به قلم حمیدرضا حاجی اشرفی کارشناس صنعت بیمه، با عنوان «یک پیشنهاد : تلفیق فرهنگ سازی و بازاریابی بیمه» به شرح ذیل است:

امروزه برای همه دست اندرکاران حوزه تجارت به اثبات رسیده که برای اینکه یک محصول یا مجموعه  محصولات از یک خانواده تولیدی زمانی به حد اقتصادی  برای تولید میرسند که فرهنگ استفاده از آن محصولات در ذهن و رفتارهای خرید مشتریان نهادینه شود .برای همین منظور در ابتدای معرفی محصول به مصرف کنندگان ,قبل از بازاریابی به بازار سازی آن میپردازند و پس از ورود محصول به سبد مصرف خانوار نیز با بازار گرمی همواره جایگاه محصول را در ذهن مصرف کننده و یاداوری وی برای خرید مجدد حفظ میکنند.


در بازار بیمه و در مورد محصولات بیمه ای نیز همین شرایط و نیاز به بازارسازی ,بازاریابی و بازار گرمی وجود دارد .


سوال اساسی اینجاست که چرا مشتریان بازار بیمه بطور خود خواسته برای خرید محصول بیمه ای بجز بیمه نامه شخص ثالث خودرو مراجعه نمیکنند .و در زمان مراجعه فروشنده بیمه برای معرفی و فروش محصولات بیمه ای استقبال چندانی نمیکنند ؟


علت اساسی این موضوع را باید در این نکته دانست که اصولا مردم با آمار و ارقام حوادث و خسارتها و نیز با علل پدید آمدن حوادث آشنا نیستند و لذا وقتی در ذهن آنها بیم و ترسی از وقایع ناخوشایند وجود ندارد لذا ضرورتی برای مقابله با خطرات نمی بینند و بالطبع از خرید بیمه نامه نیز احساس بی نیازی میکنند.


پس بدین ترتیب ,با شناسایی این روحیه خود بیمه گری و حفظ ریسک در نزد افراد ,خانواده ها و نیز بنگاههای اقتصادی در نزد افراد جامعه ایرانی ,فرهنگ سازی بیمه ای مقدم بر بازاریابی و عملیات فروش بیمه نامه است !!!!!
به این ترتیب چنانچه بیمه مرکزی ایران ,شرکت های بیمه و شبکه کارگزاری و نمایندگی بیمه قبل از اینکه بازار یابی را مد نظر داشته باشند به فرهنگ سازی بپردازند و با اجرای برنامه های آموزشی ,تبلیغاتی و روابط عمومی مناسب و متناسب با شرایط اجتماعی و اقتصادی شهرها و روستاها و مشاغل ,صنایع مختلف در خصوص انواع خطرات و مسولیت های قانونی افراد و روش های مقابله با خطرات به روشنگری  بپردازند آنگاه به تدریج شرایط استقبال بیشتر و آسانتر شده بازاریابی و عملیات فروش بیمه منتهی خواهد شد.


البته ,بخش های مختلف بازار بیمه نیز قادرند این فرهنگ سازی را در حد توان و وظایف خود به انجام برسانند


فرهنگ سازی بیمه مقدم بر بازاریابی و فروش بیمه است.


بجای تلاش وسیع در معرفی محصولات بیمه ای و قانع کردن بیمه گذاران به خرید بیمه نامه فقط به آنان یاد داده شود که از خود بپرسند در صورت بروز حادثه و ایجاد خسارت چه کسی میتواند به آنان یاری رساند !؟

نظرات

ارسال نظر

ایمیل شما در فیلد زیر نزد ما محفوظ خواهد ماند.