بهبود تجربه کاربری و بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو /حسین حسینی تبار

2016-11-12 07:45:43

آیین - سایت های شرکت های بیمه، مملو از فرم های پیچیده استعلامی است که با اثربخشی مناسبی تکمیل نمی شوند. این عدم تکمیل مناسب فرم های استعلام نشان از ضعیف بودن تجربه کاربری طراحی این فرم ها دارد. فرم های استعلامی که صفحه اول آن شامل فیلدهای زیادی می باشد، توسط کاربران تکمیل نمی شوند و از تجربه کاربری پایینی برخوردارند. اکثر کاربران با دیدن فرم های پیچیده، از تکمیل فرم ها پشیمان شده و به سایت های شرکت های رقیب مراجعه می کنند که از تجربه کاربری مناسبی برخوردار می باشد.

متن یادداشت سایت تحلیلی- خبری آیین به قلم حسین حسینی تبار، مدیر ارشد اجرایی بیدبرگ، با عنوان «بهبود تجربه کاربری و بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو » به نقل از ریسک نیوز به شرح ذیل است:
رویای فروش اینترنتی بیمه با برداشته شدن محدودیت های قانونی تا چند سال آینده امکان پذیر خواهد شد. جامعه 55 میلیون نفری کاربران اینترنت (براساس آمار مرکز مدیریت توسعه ملی اینترنت) و ضریب نفوذ 120 %  تلفن های همراه در بین مردم رسیدن به این رویا را تسریع می بخشد.

در این بین، شرکت های بیمه ای که سایتی با تجربه کاربری مناسبی دارند و این سایت ها بهینه سازی شده برای موتورهای جستجو هستند، برنده این رقابت در فضای مجازی خواهند بود. طبیعتا، شرکت های بیمه ای که سایت هایی با تجربه کاربری نامناسب و بهینه سازی نشده برای موتورهای جستجو دارند، بازنده این رقابت هستند.

همچنین، شرکت های بیمه می توانند با وجود موانع قانونی موجود برای فروش اینترنتی بیمه، بخشی از این فرآیند را به صورت اینترنتی انجام دهند و بخشی که امکان قانونی فروش به صورت اینترنتی ندارند را در فضای واقعی انجام دهند. هم اکنون، برخی شرکت های بیمه ای کلیه فرآیند استعلام، فروش و صدور اینترنتی بیمه را در برخی رشته های بیمه ای اجرایی کرده اند.

تجربه کاربری یا User Experience Design
تجربه کاربری،User Experience  و یا به اختصار UX شاه کلید محبوبیت یک وبسایت می باشد. طراحی براساس اصول تجربه کاربری باعث افزایش رضایت کاربران برای استفاده از سایت می شود. برای بهبود تجربه کاربری یک وبسایت، گروهی متشکل از مدیر سایت، طراح گرافیک، کارشناس بازاریابی و ارتباط با مشتری مورد نیاز است. این گروه به بررسی رفتار بازدیدکنندگان سایت می پردازند تا اهداف مورد نظر شرکت از سایت تحقق یابند.

به عنوان مثال، تلگرام و سایت گوگل با تجربه کاربری بسیار مناسب باعث شده است تا کودکان و افراد کهن سال نیز از این برنامه و سایت به راحتی استفاده کنند. این استفاده همه گیر نشان از تجربه کاربری عالی برنامه تلگرام و سایت گوگل دارد.

سایت های شرکت های بیمه، مملو از فرم های پیچیده استعلامی است که با اثربخشی مناسبی تکمیل نمی شوند. این عدم تکمیل مناسب فرم های استعلام نشان از ضعیف بودن تجربه کاربری طراحی این فرم ها دارد. فرم های استعلامی که صفحه اول آن شامل فیلدهای زیادی می باشد، توسط کاربران تکمیل نمی شوند و از تجربه کاربری پایینی برخوردارند. اکثر کاربران با دیدن فرم های پیچیده، از تکمیل فرم ها پشیمان شده و به سایت های شرکت های رقیب مراجعه می کنند که از تجربه کاربری مناسبی برخوردار می باشد.

تجربه کاربری بیشتر از اینکه یک روش باشد یک فرهنگ می باشد: فرهنگ توجه به مشتری. این فرهنگ وقتی شکل می گیرد که شرکت بیمه توجه به مشتری و در نتیجه کاربران سایت خود را در اولویت قرار دهد.

بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو
بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو یا Search Engine Optimization و یا به اختصار SEO، به مجموعه اقداماتی گفته می شود که صاحبان سایت برای افزایش بازدید از موتورهای جستجو مانند: گوگل، یاهو و بینگ انجام می دهد.

به طور کلی، در صورتی که شما برای کلمه و یا جمله ای جستجو کردید، سایت هایی در صفحه اول موتور جستجو می آیند که از اصول سئو بهتری استفاده کرده اند. بیشتر بازدیدکنندگان، بر روی چند نتیجه بدست آمده در صفحه اول موتور جستجو مراجعه می کنند و زحمت کلیک بر روی صفحاتی که در صفحات دیگر هستند را نمی کشند.

استفاده از ابزارهای گردآوری اطلاعات بازدیدکنندگان از سایت
شما چیزی رو که اندازه گیری نمی کنید، نمی توانید مدیریت کنید. این جمله معروف مدیریتی در فضای مجازی نیز کاربرد دارد. اشتباهی که برخی صاحبان وبسایت ها می کنند این است که بدون استفاده از ابزارهای پایش بازدیدکنندگان سایت، دست به تغییر در ساختار سایت می کنند. همچنین، پایش بازدیدکنندگان سایت می تواند به عنوان یک شاخص برای ارزیابی اثربخشی کمپین های تبلیغاتی در فضای واقعی و مجاری مورد استفاده قرار گیرد. با اجرای یک کمپین تبلیغاتی موفق، ورودی به سایت شرکت نیز افزایش می یابد.

دو ابزار مهم برای گردآوری اطلاعات بازدید کنندگان Google Analytics و Google Webmaster  می باشد.


Google Analytics
گوگل آنالیتیکز ابزاری است که اطلاعات در زمینه بازدیدکنندگان سایت ارائه می دهد. این اطلاعات شامل: تعداد بازدیدهای لحظه ای و روزانه، اطلاعات دموگرافیک بازدیدکنندگان، چگونگی جذب بازدیدکنندگان به سایت و رفتاری که بازدیدکنندگان پس از ورود به سایت دارند، می باشد.


اینکه کاربرانی که وارد سایت شرکت بیمه می شوند، پس از ورود چه عملی انجام میدهند می تواند اطلاعات ارزشمندی را در اختیار فرد تصمیم گیر قرار دهد. به عنوان مثال در صورتی که هدف شرکت بیمه از ورود کاربران به سایت شرکت، تکمیل فرم های استعلام بیمه باشد، ولی کاربران وارد این قسمت نشوند و یا تکمیل فرم را در نیمه راه کنار بگذارند، نشان از ضعف در تجربه کاربری سایت می باشد.


همچنین، گوگل آنالیتیکز امکان ارزیابی اثربخشی تبلیغات در سایت های دیگر و ارزیابی اثربخشی کمپین های تبلیغاتی در فضای واقعی و مجاری را ارائه می دهد.
شرکت های بیمه می توانند از برنامه های مشابه ایرانی و ابزارهای برنامه نویسی شده نیز به عنوان جایگزین گوگل آنالیتیکز استفاده کنند. ولی کمتر برنامه ای وجود دارد که بتواند به تفصیلی و درستی گوگل آنالیتیکز اطلاعات معتبر و قابل اعتماد در اختیار مدیران تصمیم گیر قرار دهد.

Google Webmaster
گوگل وبمستر ابزاری است که نشان می دهد ورودی های گوگل به سایت در چه لغاتی بهتر بوده است. همچنین، این ابزار خطاهایی که منجر به جریمه گوگل شده اند و نیاز به بهبود دارند نیز نشان می دهد. گوگل سایتی که برخی اصول سئو مانند کپی برداری محض (Duplicate Content) را انجام داده اند را جریمه می کند و آن صفحه و یا وبسایت را از صفحه نتایج جستجو حذف می کند.

شرکت های بیمه با اندازه گیری جریان های بازدیدکنندگان از سایت و بهبود تجربه کاربری بازدیدکنندگان می توانند گامی موثر برای حضوردر فضای ارزان، پرسود و اثربخش مجازی بردارند.

نظرات

ارسال نظر

ایمیل شما در فیلد زیر نزد ما محفوظ خواهد ماند.