پدیده نفرین برنده - حکایت برنده های مناقصات بیمه ای در بازار فعلی بیمه کشور/دکتر نیما نورالهی

2016-11-15 08:13:39

 آیین - در شرایط فعلی صنعت بیمه نیز شرکت های برنده در بسیاری از مناقصات در واقع دچار پدیده نفرین برنده می باشند. بعضا شرکت های بیمه گری با نرخ هایی برابر با یک دهم نرخ های فنی، مناقصه را می برند.

متن یادداشت سایت تحلیلی- خبری آیین به قلم دکتر نیما نورالهی، با عنوان «پدیده نفرین برنده - حکایت برنده های مناقصات بیمه ای در بازار فعلی بیمه کشور» و به نقل از ریسک نیوز به شرح ذیل است: نفرین برنده، اشاره به رقابتی دارد که هزینه های برنده شدن و جا گذاشتن رقبا آنقدر بالاست که اگرچه در ظاهر، شرکت برنده موفق به بستن قرارداد می شود ولی با شرایطی قرار داد را به دست آورده ، که در کوتاه مدت متضرر و در بلند مدت با بحران مواجه می شود. برای مثال در دهه 1950، میلادی تکه زمینی در تگزاس به حراج گذاشته می شود.

ده شرکت نفتی برای تصاحب آن رقابت می کنند. هر کدام برای آن ارزشی تخمینی در نظر گرفته اند. کمترین تخمین 10 میلیون دلار و بیشترین آن صد میلیون دلار است. هر چه قیمت در مزایده بالاتر برود شرکت های بیشتری مزایده را ترک می کنند در نهایت، یک شرکت بیشترین پیشنهاد را ارائه می دهد و برنده می شود.

نفرین برنده اشاره می کند که برنده ی مزایده معمولا بازنده ی آن خواهد بود.  یکی از علل گرفتار شدن در این دام، این است که به دلایل مختلفی می خواهیم رقیب را شکست دهیم. مثال دیگر در خصوص جنگ پیشنهاد قیمتی که اپل در طول توسعه ی آیفون راه انداخته بود، بسیاری از شرکت ها تلاش می کردند که تامین کننده رسمی اپل باشند با علم به این که هر کس این قرارداد را امضاء کند احتمالا پولش را از دست می دهد.

دقیقا در شرایط فعلی صنعت بیمه نیز شرکت های برنده در بسیاری از مناقصات در واقع دچار پدیده نفرین برنده می باشند. بعضا شرکت های بیمه گری با نرخ هایی برابر با یک دهم نرخ های فنی، مناقصه را می برند. این موضوع نه تنها شرکت بیمه برنده را با مشکلات عدیده ای در ایفای تعهدات مواجه خواهد کرد، حاشیه ایمنی و حاشیه سود صنعت را تحلیل خواهد برد و در بلند مدت منجر به تحلیل ذخائر ، سود آوری صنعت بیمه خواهد شد. .....راه حل جلوگیری از نفرین برنده شدن میثاق شرکت های بیمه بر نرخ های فنی در مناقصات و تمرکز بر عوامل غیر تعرفه ای در رقابت مانند ارائه سرویس ها و خدمات با کیفیت تر است ./دکتر نیما نورالهی /

نظرات

ارسال نظر

ایمیل شما در فیلد زیر نزد ما محفوظ خواهد ماند.