در راستای تحقق استراتژی تعاملی بیمه ملت با سهامداران خرد

2016-11-29 05:42:53

آیین - در راستای تحقق استراتژی تعاملی بیمه ملت با سهامداران خرد ،350 میلیون سهم شرکت بیمه ملت به سهامداران حقیقی واگذار شد.350میلیون سهم شرکت بیمه ملت معادل 12.25 درصد از کل سهم این شرکت بیمه ای، با هماهنگی صندوق بازنشستگی کشوری به سهامداران حقیقی واگذار شد.

به گزارش سایت تحلیلی - خبری آیین به نقل از ریسک نیوز،"7آذر95" 349 میلیون و 172 هزار و 364 سهم بیمه ملت که معادل حدود25 /12 درصد کل سهام این شرکت بیمه ای محسوب می شود از سوی صندوق بازنشستگی کشوری که خود نیز از سهامداران عمده بیمه ملت می باشد از طریق بازار سرمایه به قیمت توافقی از یکی از سهامداران فعلی خریداری و به کلیه بازنشستگان علاقمند به خرید این سهم واگذار گردید.


بر این اساس این میزان سهم ظرف حداكثر يكماه بعد و بتدريج توسط بورس بنام بيش از ١٢٠ هزار بازنشسته داوطلب طبق اسامي اعلام شده انتقال مي يابد .


گفتنی است این میزان سهام بلافاصله و از همان ابتدا به نام بازنشستگان داوطلب در آمده وهرگونه سود سالیانه آن نیز به این سهامداران تعلق می گیرد.


به گزارش ریسک نیوز، افراد بازنشسته داوطلب می توانند با مراجعه به سامانه رسمی  صندوق بازنشستگی کشوری و تکمیل فرم درخواست  نسبت به مشارکت در این طرح و خرید این سهم اقدام کنند.در این راستا مقرر است میزان سهم اختصاص یافته حداکثر معادل  دو درصد از متوسط حقوق دریافتی  سالیانه به متقاضیان بوده و وجوه اختصاص یافته که به صورت قرض الحسنه می باشد ظرف سه سال در اقساط مساوی یا پلکانی از حقوق این سهامداران کسر گردد.


با توجه به مساعدت صندوق بازنشستگی کشوری در تامین مبلغ این میزان سهم و اختصاص آن به صورت قرض الحسنه به بازنشستگان درخواست کننده ، پیش بینی می شود ، حدود 150 هزار نفر داوطلب خرید این سهم باشند و تقریبا به هر یک از بازنشستگان حدود 3500 سهم تعلق می گیرد.


گفتنی است این اقدام از سه منظر قابل تامل است، اولا موجب توانمندسازی هرچه بیشترذینفعان( بازنشستگان)  میشود به طوریکه این افراد  صاحب تعدادی سهم در یک شرکت بیمه ای خواهند شد،دوما  در راستای تحقق استراتژی تعاملی بیمه ملت با سهامداران خرد، از این پس شرکت بیمه ملت دارای صدها هزار نفر مشتری و بیمه گذار بالقوه بوده که در صورت برخورداری از چالاکی لازم در ارایه خدمت و تدوین محصولات جدید و منطبق با نیاز این مشتریان از فرصت های بسیار خوبی در کسب سود برخوردار میشود، این در حالی است که اساسا" حضور سهامداران خرد در ترکیب سهامداران شرکتها موجب تقویت روحیه پاسخگویی و شفافیت شرکت به ذینفعان خواهد شد و سوما به طور مشترک از دو بعد هم از لحاظ ارتقای ضریب نفوذ بیمه و هم از جهت افزایش تعداد سهامداران فعال بازار سرمایه  بیمه مرکزی و  سازمان بورس می توانند این اقدام  را یک فرصت  تلقی نمایند.
 
بهر حال با توجه به پایین آمدن سهم شرکتهای بیمه از بازار بیمه غیر اجباری از یک سو و کاهش سود آوری شرکتهای بیمه در بازار سرمایه از سوی دیگر به نظر می رسد، واگذاری سهام شرکتهای مشتری محور همانند بانکها و بیمه ها به سهامداران خرد و در عین حال پیش بینی و طراحی محصولات نوین می تواند در افزایش سودآوری این مجموعه های خصوصی اثر گذار باشد.


کارشناسان معتقدند ، واگذاری بخشی از سهم  سهامدار حقوقی  به صورت قرض الحسنه به سهامداران خرد ، مشتریان بالقوه شرکتهای بیمه را بالفعل می کند و در کوتاه مدت به ارزش آفرینی برای نهاد بیمه ای منجر می شود ضمن اینکه بنابر ضرورت پاسخگویی شرکت بیمه به سهامداران خرد ، شفافیت در عملکرد و صورتهای مالی شرکت بیمه ای نیز افزایش می یابد واز میزان مجامع تعاملی و صوری در راستای حمایت صرف از سهامدار حقوقی می کاهد.


شایان ذکر است که به نظر میرسد ، بیمه مرکزی نیز از راهبرد واگذاری بخشی از سهام شرکتهای بیمه به عموم مردم در جهت افزایش و تقویت مشتریان وفادار و در نتیجه افزایش ضریب نفوذ بیمه استقبال خواهد کرد.

نظرات

ارسال نظر

ایمیل شما در فیلد زیر نزد ما محفوظ خواهد ماند.