سوال132/ تفاوت غرامت و خسارت در چیست؟

2016-12-08 14:06:48

آیین- آشنایی با مفاهیم بیمه، برای دست اندرکان و فعالین این حوزه ضروری است.

  

به گزارش سایت تحلیلی-خبری آیین، توجه وآشنایی به مفاهیم بیمه ای در رشته های مختلف، می توانند از بروز مشکلات و معضلات جلوگیری کند. لازم است که بیمه گذاران و بیمه گران به نحو موثری با مواد قانون و آیین نامه ها آشنا شوند و از تبعات ناآشنایی در این خصوص مصون بمانند. در ادامه سوالی در باره تفاوت غرامت و خسارت مطرح شده که توسط شهرام تجزیه چی مشاور و مربی کسب و کار بیمه، پاسخ داده شده است.

 

سوال: تفاوت غرامت و خسارت در چیست؟

 

پاسخ: خسارت در معناي حقوقي ضرري است كه به ديگري يا خود شخص وارد مي‌شود. اين ضرر كاملا مشخص و قابل اندازه‌گيري است. در بيمه‌هاي مسئوليت عموما همين مفهوم كاربرد دارد. فقط در پوشش شخص بيمه‌گزار از واژه‌ي غرامت استفاده مي‌شود. غرامت به معناي مبلغي قراردادي است كه در مقابل زيان وارده به خود شخص پرداخت مي‌شود. اين مبلغ بر اساس قرارداد بين بيمه‌گزار و بيمه‌گر تعيين مي‌شود و تابع قانون مجازات اسلامي نيست. براي قانون‌مند كردن نحوه‌ي محاسبه‌ي آن، آيين‌نامه‌ي بيمه‌ي حوادث تدوين شده است. در حال حاضر آيين‌نامه‌ي شماره‌ي 84 در اين مورد حاكم است.
در برخي پوشش‌هاي تكميلي بيمه‌هاي زندگي اين دو اصطلاح با تفاوت كمي شبيه به همين تعريف استفاده مي‌شوند كه موضوع اين سوال نيست.

نظرات

ارسال نظر

ایمیل شما در فیلد زیر نزد ما محفوظ خواهد ماند.