از کد یکتا چه خبر؟ / امکان کنترل تخفیفات غیر مجاز شرکتهای بیمه با کد یکتا

2016-12-10 10:06:51

آیین - الزام اخذ کد یکتا جهت صدور ثالث از اول آذرماه عملیاتی شده است./ امکان کنترل تخفیفات غیر مجاز شرکتهای بیمه در رشته ثالث ، سهم صندوق خسارات بدنی و جریمه دیرکرد از شاخص هایی است که در فرایند اعطاء کد یکتا به شرکتهای بیمه در هنگام صدور ثالث مد نظر قرار می گیرد./ داده هایی که از سنهاب استخراج می شود در سالنامه آماری ثبت می شود.

به گزارش سایت تحلیلی - خبری آیین به نقل ازریسک نیوز، مدیر کل فناوری اطلاعات بیمه مرکزی سال گذشته طی یک نشست خبری از لزوم اخذ کد یکتا جهت صدور ثالث از نیمه دوم سال 95 خبر داد.


وی در تشریح این عملکرد افزود: از نیمه دوم سال 95 ارسال اطلاعات بیمه نامه شخص ثالث پیش از صدور به بیمه مرکزی ضروری است به طوریکه بیمه مرکزی در راستای شاخص های موجود و به صورت کاملا هوشمند در صورت تطابق بیمه نامه با مقررات برای بیمه نامه کد یکتا صادر می کند و تنها در این صورت شرکت مجاز به صدور بیمه نامه برای بیمه گذار خواهد بود.


وی تاکید کرد : از نیمه دوم سال 95 کسب و کار شرکتهای بیمه در رشته ثالث و حوادث راننده به کد یکتا وابسته می شود به طوریکه پس از ارسال اطلاعات و تایید بیمه مرکزی شرکت می تواند مبادرت به صدور بیمه نامه کند و تمامی اطلاعات قبلی بیمه نامه اعم از نحوه پرداخت، خسارت و ... کاملا مورد ارزیابی قرار می گیرد.


وی در تشریح مزیت های این طرح عنوان کرد : با تطابق اطلاعات ارسالی از سوی شرکت بیمه قبل از صدور خودبخود از بسیاری از تخلفات ، خسارات معوق ، عدم ذخیره گیری و مشکلات پیشگیری می شود.


نعمتی تصریح کرد : این طرح با رشته شخص ثالث اغاز شده و به زودی به  سایر رشته های بیمه ای نیز تسری خواهد یافت.


به گزارش ریسک نیوز در حالی مدیر کل فناوری اطلاعات بیمه مرکزی بر لزوم اخذ این کد از نیمه دوم سال 95 تاکید کرد که پیگیریها نشان می دهد با وجود گذشتن بیش از سه ماه از موعد مقرر به نظر می رسد این طرح هنوز عملیاتی نشده است.


مدیر کل فناوری اطلاعات بیمه مرکزی  در پاسخ به پیگیری خبرنگار ریسک نیوز اذعان داشت: الزام اخذ کد یکتا جهت صدور ثالث از اول آذرماه عملیاتی شده است.


وی در خصوص علت تاخیر در اجرای این طرح تصریح کرد: یکسری مشکلات در دیتا سنتر و شبکه  و همچنین وجود برخی قطعی ها  سبب ایجاد مقداری تاخیر در اجرای طرح شد و اگر چه هنوز هم مقداری آماده سازی ها انجام نشده اما برای اینکه بیشتر منتظر نباشیم از اول آذر ماه این طرح آغاز شده است.


به گفته وی برنامه زمان بندی ما چهار فاز عملیاتی داشت که در حال حاضر در فاز سوم قرار داریم در این راستا اماده سازی دیتاها انجام شده  در این مرحله اخذ کد یکتا از بیمه مرکزی توسط شرکتهای بیمه در هنگام صدور ثالث  الزامی است اما در این فرایند چاپ کد در بیمه نامه هنوز ضرورت نیافته زیرا نیازمند اماده سازی مقدماتی است که در فاز بعدی نیز درج این کد و چاپ ان در بیمه نامه ضرورت می یابد.


به گفته نعمتی  به عبارتی در حال حاضر شرکتهای بیمه در هنگام صدور ثالث این "کد یونیک" را از بیمه مرکزی دریافت می کنند و در "دیتا بیس" خود وارد می کنند؛ اما الزامی در چاپ فعلا ندارند تا زمانیکه اماده سازی این زیر ساختها در شرکتهای بیمه فراهم شد در فاز بعدی الزام به چاپ کد یکتا الزامی خواهد بود.


مدیر کل فناوری اطلاعات بیمه مرکزی در خصوص دیگر اقدامات نظارتی سنهاب گفت: در حال حاضر همخوانی میان داده های شرکتهای بیمه با اطلاعات مد نظر بیمه مرکزی در حال انجام است  به طور مثال داده های صورتهای مالی شرکتهای بیمه باید با استانداردهای مورد نظر نهاد نظارتی همخوانی داشته باشد یا مواردی مانند اتکائی اجباری که شزکت بیمه را در افرودن دیتاهای شفاف ملزم می کند.


 وی با بیان اینکه  همخوانی ها در حال ایجاد شدن است و مانند نقاط کنترلی عمل می کند ، عنوان داشت :سالنامه اماری بیمه مرکزی نیز  کم کم دارد تبدیل می شود به داده های که از سنهاب استخراج می شود ؛ بنابراین داده هایی که از سنهاب استخراج می شود در سالنامه اماری ثبت می شود در این راستا اگر آماری مغایر باشد یا ما خطا کرده ایم یا شرکت بیمه.


نعمتی  در پاسخ به این سوال که اگر امار و ارقامی مغایرت داشته باشد انلاین مورد بررسی قرار می گیرد، گفت: بررسی مغایرتها کار سنهاب نیست چون ما فقط دیتاها را دریافت می کنیم اینکه آنطرف (دیتاهای شرکتهای بیمه )  چیست را نمی دانیم این کار بیشتر در حوزه کار پژوهشگران است که امار مغایرتها را استخراج کنند !


نعمتی در پاسخ به این سوال که یکی از اهداف سامانه سنهاب تحقق نظارت هوشمند است و حصول این هدف با داده کاوی و ارزیابی اطلاعات و تفکیک مغایرتها حاصل می شود ، گفت:درست است ، البته ما در حوزه شخص ثالث تلاش کرده ایم با پیاده سازی کد یکتا مقداری از مغایرتها را استخراج کنیم چرا که در صورتیکه بیمه نامه ای بدون این کد صادر شود اعتبار نخواهد داشت زیرا با استانداردهای مقام ناظر همخوانی ندارد در این راستا با صدور این کد مقداری از مغایرتها خودبخود استخراج می شود.


به گفته وی جهت استخراج مغایرتها تمام داده های شفاف باید در سنهاب وارد شود در غیر این صورت استخراج مغایرتها به سختی امکان پذیر است.


نعمتی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص اینکه ایا امکان کنترل تخفیفات غیر مجاز شرکتهای بیمه در رشته ثالث از طریق کد یکتا وجود دارد، تصریح کرد:بله دقیقا این امکان وجود دارد البته باید یاداور شوم این پروژه در حال شکل گیری است  و در فازهای بعدی یکی از اهداف کد یکتا کنترل تخفیفات غیر مجاز و غیر فنی است.


به گفته وی در این فرایند کلیه شاخص های مد نظر مکانیزه می شود که یکی از این شاخص ها بحث تخفیفات است شاخص دیگری جریمه دیرکرد و دیگری سهم صندوق است.


نعمتی متذکر شد: شاخص های مورد باید گام به گام در سنهاب قرار بگیرد و به لحاظ فنی درست نیست که شاخص ها یکباره بررسی شود بنابراین برخی نظارت ها انلاین و برخی در سطح افلاین انجام می شود.

نظرات

ارسال نظر

ایمیل شما در فیلد زیر نزد ما محفوظ خواهد ماند.