بيمه تكافل، همچنان حلقه مفقود صنعت بيمه جهان

2016-12-13 06:34:45

آیین -  از هر 10 نفري كه در اين نظرسنجي شركت كرده اند،‌ هفت نفر تاكيد كردند كه اگر محصولات بيمه تكافل، ريسك هاي آنان را به خوبي پوشش دهند و در دسترس باشند، آنان خريد اين محصولات را ترجيح مي دهند و علاقه اي به خريد بيمه هاي رايج بازرگاني ندارند.كارشناسان بيمه از كارگزاران بيمه در سرتاسر جهان خواستند تا بر شناسايي و معرفي بيمه تكافل بيشتر از گذشته تمركز كنند.

به‌گزارش سایت تحلیلی - خبری آیین به نقل از سایت تخصصی صنعت بیمه ، منا اینشورنس گفت: انجمن بیمه اسلامی در لندن )IIAL (طي گزارشي اعلام كرد، "در حالي كه اكثريت (70 درصد) از مردم در نظرسنجي ها گفته اند، خريداري محصولات بيمه تكافل را ترجيح مي دهند اما تاكنون به بيش از نيمي از آنان چنين پيشنهادي نشده است."

اين انجمن با انتشار بيانيه اي از كارگزاران بيمه در سرتاسر جهان خواسته است تا نياز مشتريانشان را به ويژه در كشورهاي اسلامي با معرفي محصولات اين صنعت و آشنايي آنان با شريعت اسلامي تامين كنند.

«تكافل» نه يك رشته‌ بيمه‌ اي، بلكه يك نظام بيمه اسلامي است و در عمل به عنوان روشي مبتني بر ضمانت مشترك اعضاي يك گروه در برابر ضرر و زيان‌هاي احتمالي وارد بر هر يك از آن‌ها مطرح مي ‌شود. بيمه‌ هاي بازرگاني رايج و تكافل از نظر ماهيت كسب ‌و كار، ماهيت قرار‌داد، منابع قوانين و مقررات و مبتني بودن بر اصل تعاون با يكديگر تفاوت دارند. ماهيت بيمه‌ هاي رايج مبتني بر انگيزه‌ كسب سود هستند و به سهامداران و مالكان اين شركت‌ ها كمك مي‌ كند تا بازده خود را به حداكثر برساند، اما تكافل مبتني بر انگيزه حمايت و تامين رفاه اجتماعي تكافل‌ شونده و خانواده اوست.

در اين گزارش آمده است، از هر 10 نفري كه در اين نظرسنجي شركت كرده اند،‌ هفت نفر تاكيد كردند كه اگر محصولات بيمه تكافل، ريسك هاي آنان را به خوبي پوشش دهند و در دسترس باشند، آنان خريد اين محصولات را ترجيح مي دهند و علاقه اي به خريد بيمه هاي رايج بازرگاني ندارند.

در حال حاضر نياز مشخص و روشني براي خريد بيمه هاي تجاري، تخصصي، اتكايي و همچنين بيمه درمان وجود دارد و شهروندان كشورهاي مسلمان خواهان خريد محصولات بيمه اسلامي هستند. در همين حال، يك سوم افراد حاضر در اين تحقيق بر اين باورند كه خريد بيمه اسلامي به خلق بازار ويژه اي براي بيمه تكافل كمك مي كند؛ اما تقريبا نيمي از اين افراد گله مي كنند كه تا كنون به آنان بيمه اسلامي از طريق كارگزاران پيشنهاد نشده است.

بيشتر شهروندان معتقدند كه پوشش هاي اسلامي در دسترس نيستند و اين در حالي است كه لندن و بازارهاي بين المللي در تلاش هستند تا ظرفيت اين نوع از بيمه را در جهان افزايش دهند.

طبق گزارش هاي منتشر شده، انجمن بیمه اسلامی در لندن، تک صدایی را در بازار لندن به وجود می آورد و این تفکر را گسترش می دهد که لندن برای توسعه صنعت بیمه اسلامی جدی است. این انجمن در نظر دارد تا از مشارکت کنندگانی که می خواهند محصولات اسلامی را توسعه دهند، حمایت کند. به همین دلیل مدیران این انجمن در تلاشند تا از اصول اولیه و متداول بهره ببرند.

نظرات

ارسال نظر

ایمیل شما در فیلد زیر نزد ما محفوظ خواهد ماند.