راه‌های رفته غلط دولتها درخصوص صندوق‌های بیمه‌ای

08-23-2017 15:28:30
آیین- وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد که یکشنبه آتی اصلاح ساختار صندوق‌های بیمه‌ای در دستور کار هیات دولت قرار می‌گیرد و باید بر سر چند مسئله به اجماع ملی برسیم که بیکاری، رفع فقر، اصلاح ساختار صندوق‌ها و آسیب‌های اجتماعی از جمله آنهاست.

به گزارشسایت تحلیلی خبری آیین به نقل از ایسنا، علی ربیعی با بیان اینکه همه مردم به نوعی با این وزارتخانه سر و کار دارند اظهار کرد: این موضوع هم جای خوشبختی دارد و هم مسئولیت آور است.

وی افزود: بخشی از سیاست‌های رفاهی ما به سازمان تامین اجتماعی برمی‌گردد. مسیرهای غلطی رفتیم و از ابتدا باید تامین اجتماعی را بزرگ می‌کردیم و سیاست‌های رفاهی را سمت آن می‌بردیم.

با انواع فقر مواجه هستیم
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه با انواع فقر روبرو هستیم اظهار کرد: بیمه درمان را برای کاهش فقر سلامت دنبال کردیم و بازگشت بازماندگان از تحصیل به مدارس را در راستای رفع فقر سواد و آموزشی در برنامه‌های خود قرار دادیم و به همین ترتیب برای رفع انواع فقر تلاش می‌کنیم.
 ربیعی با طرح این انتقاد که نظام چندلایه تامین اجتماعی را رها کردیم و با صندوق‌ها که فقط باید مستمری بدهند تنها ماندیم گفت: معتقدم راه بی بدیل کاهش فقر و توسعه رفاه نظام چندلایه است. متاسفانه صندوق‌های بازنشستگی در  حال تبدیل به  بحران آینده کشور هستند. 

وی با بیان اینکه 76 درصد بیمه شدگان در تامین اجتماعی، هفت درصد در صندوق عشایری، 11 درصد در صندوق بازنشستگی کشوری،  0.6 درصد در صندوق فولاد و مابقی در صندوق ‌های دیگر تحت پوشش هستند اظهار کرد: صندوق‌های بازنشستگی از چند جهت آسیب دیده اند. زمانی بدون محاسبات بیمه‌ای سیاست‌های رفاهی و بیمه‌ای را در هم آمیختند و در دوره‌هایی مجلس‌ها و دولت ها 17 تعهد جدید اضافه کردند، بدون آنکه منابع همه آنها دیده شود. 

شش میلیون شاغل تحت پوشش هیچ بیمه‌ای نیستند


وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه شش میلیون شاغل در کشور داریم که تحت پوشش هیچ بیمه ای نیستند و این از نگرانی‌های ماست گفت: امیدوارم بتوانیم بیمه فراگیر را دنبال کنیم.

ربیعی با بیان اینکه نسبت پوشش در تامین اجتماعی رقم شش است یعنی به ازای هر یک بازنشسته شش نفر شاغل هستند و حق بیمه می‌پردازند عنوان کرد: این شاخص در صندوق بازنشسته کشوری 0.9  و در صندوق نیروهای مسلح همین حدود است. در صندوق فولاد وضع خیلی بد است و به ازای هر 10 نفر بازنشسته یک نفر کار می‌کند.

دولتها در ازای بدهی‌هایشان به صندوقهای بیمه‌ای، شرکتهای ورشکسته واگذار کردند
افزایش سالانه حقوق مستمری‌بگیران در لیست برنامه‌ها  

وی افزود: سن بازنشستگی در کشور ما بر حسب طول عمر 60 سال پیش تعیین شده و اکنون مناسب نیست. در نظر داریم اصلاحات پارامتریک را در صندوق‌ها انجام دهیم. از سوی دیگر باید دولت برای پرداخت بدهی‌اش به صندوق‌ها طی چند برنامه و حداقل طی 20سال برنامه ر یزی کند. شفافیت حداکثری نیز باید درباره صندوق‌ها رخ دهد.

وزیر تعاون، کار ور فاه اجتماعی با اشاره به اینکه دولت‌ها به ازای بدهی، شرکت‌های ورشکسته به صندوق ‌ها داده‌اند گفت: این شرکت ها بازده سرمایه نداشتند، به طور جدی قصد داریم از بنگاه‌داری خارج شویم و به سمت سودآوری و الگوهای مناسب سرمایه گذاری برویم. افزایش حقوق مستمری بگیران در هر سال نیز جزو برنامه‌های ماست.


ربیعی در پایان اعلام کرد: یکشنبه آتی اصلاح ساختار صندوق‌ها در دستور کار هیئت دولت قرار دارد و باید بر سر چند مسئله به اجماع ملی برسیم  که بیکاری، رفع فقر، اصلاح ساختار صندوق ها و آسیب‌های اجتماعی از جمله آنهاست.

نظرات

ارسال نظر

ایمیل شما در فیلد زیر نزد ما محفوظ خواهد ماند.