رشد كُند بيمه تكافل و سهم حداقلي از بازار جهاني بيمه

09-05-2017 13:59:15
آیین- در 10 سال گذشته سهم خالص بيمه اسلامي در جهان تنها پنج ميليارد دلار بوده است كه رشد كنوني نشانگر پذيرش اين بازار در ميان كشورهاي جهان و مسلمانان است.

آیین- رشد صنعت بيمه اسلامي يا همان بيمه تكافل در سال 2016 ميلادي ادامه داشته است اما به باور كارشناسان سهم اين صنعت همچنان حداقلي است.

 به‌گزارش سایت تحلیلی خبری آیین به نقل از منا اینشورنس ريويو ؛ سال گذشته سهم مشاركتي صنعت بيمه تكافل حدود 12 درصد بوده و اين در حالي است كه ميزان رشد حق بيمه هاي سنتي با وجود افزايش نرخ اين بيمه نامه ها چهار درصد گزارش شده است. طبق اين گزارش، سهم صنعت بيمه تكافل همچنان بسيار كم است.

در گزارش 2017 ميلادي سازمان خدمات مالي اسلامي آمده است كه در حال حاضر 305 شركت بيمه تكافل و تكافل اتكايي در جهان در حال فعاليت هستند. در اين ميان سهم كشورهاي حوزه خليج فارس 47 درصد از كل اين بازار گزارش شده و بعد از اين كشورها به ترتيب منطقه شمال آفريقا 33 درصد و كشورهاي آسيايي 18 درصد از كل بازار بيمه تكافل را در اختيار دارند.

پيش از اين در گزارش ها آمده بود كه سهم خالص جهاني صنعت بيمه تكافل در سال 2015 ميلادي به 23.2 ميليارد دلار رسيد كه پنج درصد بيشتر از سهم 22.1 ميليارد دلاري در سال 2014 ميلادي است. در 10 سال گذشته سهم خالص بيمه اسلامي در جهان تنها پنج ميليارد دلار بوده است كه رشد كنوني نشانگر پذيرش اين بازار در ميان كشورهاي جهان و مسلمانان است.

صنعت تکافل یا بیمه اسلامی ویژگی‌ هایی دارد که این صنعت را از صنعت بیمه‌ های بازرگانی، رایج متمایز می‌ کند. برای مثال عملیات تکافل در مقایسه با عملیات بیمه‌ های بازرگانی رایج از شفافیت مالی برخوردار بوده و همچنین خلاف بیمه‌ های رایج، تکافل شوندگان در مازاد پذیره‌ نویسی و سود سرمایه‌ گذاری‌ تکافل نیز سهیم هستند. در ماهيت كسب ‌و‌ كار بيمه ‌هاي رايج مبتني بر انگيزه‌ي كسب سود هستند و به سهامداران و مالكان اين شركت‌ ها كمك مي‌ كند تا بازده خود را به حداكثر برساند، اما تكافل مبتني بر انگيزه حمايت و تأمين رفاه اجتماعي تكافل‌ شونده و خانواده اوست.

تحليلگران صنعت بيمه بر اين باورند كه بازار بيمه تكافل در قاره آسيا از فرصت هاي بي نظيري براي رشد برخوردار است و اين انتظار وجود دارد كه اين نوع از بيمه در قاره آفريقا رشد خوبي را تجربه كند. به غير از آفريقا،‌ اين نوع از بيمه در سال هاي اخير در بيشتر بازارهاي آسيا و خاورميانه مانند تركيه و عمان نيز معرفي شده كه استقبال از اين محصولات بيمه اي تنها نشانگر رشد روزافزون بازار بيمه تكافل در آينده بسيار نزديك است.

در اين گزارش آمده است كه چالش هاي ميانه اي محيطي در اين بازار وجود دارند كه با تغيير ماهيت بيمه نامه ها و رفع ابهامات مي توان چشم انداز اميدواركننده اي را براي آينده بيمه تكافل متصور شد. براي رشد اين بازار فعالان اين صنعت بايد مردم را به سمت بانكداري اسلامي و خدمات مالي اسلامي هدايت كنند تا در نهايت بيمه تكافل بتواند سهم بيشتري را از صنعت بيمه جهان به دست آورد.

نظرات

ارسال نظر

ایمیل شما در فیلد زیر نزد ما محفوظ خواهد ماند.