کد یکتا عامل شفافیت بازار بیمه

10-07-2017 14:49:56
آیین- بررسی صحت بیمه نامه ها به خصوص بیمه نامه های شخص ثالث در سیستم استعلام اصالت بیمه نامه بیمه مرکزی که تا قبل از این توسط شرکت های بیمه مورد ارزیابی قرارمی گرفت ، زمان بر و بعضا با تاخیر و نقص روبرو بود . بیمه مرکزی برای بررسی اصالت و سلامت بیمه های ثالث این سیستم را راه اندازی کرده بود که همانگونه که ذکر شد، دارای اشکالاتی بود و باید برای دقت بیشتر سامانه ای جایگزین می شد که علاوه برسهولت به کارگیری توسط واحدهای صدور اشکالات سیستم قبل را نداشته باشد.

بهگزارش سایت تحلیلی خبری آیین به نقل از عصر اقتصاد؛ به این منظور سامانه ای که به اختصار سنهاب یا به طور کامل سامانه نظارت و هدایت الکترونیکی بیمه خوانده می شود،  طراحی و به طور آزمایشی درسال 95 درچند شرکت بیمه به مورد اجرا گذاشته شد. با رفع بعضی از نواقص ومشکلات آن برای اجرای نهایی درسال 96 آماده شد.

بیمه مرکزی بنا را بر اجرای کدیکتا از پاییز سال جاری گذاشت که درحال حاضر به مرحله اجرای کامل در واحدهای صدور بیمه های ثالث درآمده است.

چند روز گذشته نیز"معاون فنی بیمه ایران " گفته بود که اطلاعات ارسال شده از سوی بیمه مرکزی درباره خودرو و همچنین عدم خسارت آن مبنای تخفیف بیمه نامه خواهد بود و این موضوع از تقلب و رقابت ناسالم جلوگیری می کند.  آنجایی که صدور کد یکتا برای بیمه نامه های شخص ثالث کارمند محور نیست و سیستم محور است، باعث می شود تا خطای عمدی یا غیرعمدی اپراتورها از بین رود.

همچنین موضوع تخفیفات غیرفنی و غیرواقعی برخی از شرکت های بیمه برای صدور بیمه نامه های شخص ثالث نیز با صدور این کد از بین می رود.

به همین منظور به سراغ چند تن از کارشناسان صنعت بیمه رفته و با آنها در خصوص" کد یکتا" به گفت وگو پرداخته ایم که در ادامه می خوانید.

"محمد قاسم سوهانی " کارشناس رسمی دادگستری دراین خصوص گفت :   بیمه ثالث از رشته های بیمه ای است که بیمه گران همواره از زیان دهی آن به جهت عدم تناسب نرخ آن با افزایش دیه طی سال های اخیر و همچنین وضع عوارض تحمیلی به بیمه گران ومالیات ارزش افزوده گله مند هستند.

وی افزود : همچنین سوء استفاده هایی که از جعل یا شرایط صدور بیمه نامه ثالث در زمان خسارت و دریافت خسارت از شرکت های بیمه می شد نیز از دیگر شکایت های بیمه گران نزد مراجع ذیربط بود.

سوهانی ادامه داد : همان گونه که بارها درمورد ضرورت شفاف سازی در بازار بیمه بیان شد ، یکی از مهمترین راه های جلوگیری از سوء استفاده های احتمالی ، جعل و.... اتخاذ تدابیری شایسته است. کدیکتا در واقع با توجه به تجارب سیستم قبلی نظارت برای همین هدف طراحی شده است .

این کارشناس بیمه تصریح کرد :  برای اجرای سامانه سنهاب ارسال اطلاعات مربوط به بیمه نامه در زمان صدور در شرکت بیمه برای بیمه مرکزی است. ارسال آنلاین اطلاعات مربوط به بیمه شخص ثالث به سامانه نظارت وهدایت الکترونیکی بیمه  و بررسی صحت و سوابق مربوط مهمترین اصل این طرح است. با ارسال آنلاین اطلاعات "بیمه نامه کدیکتا " که مختص هربیمه نامه است ،  علاوه برکنترل صحت اطلاعات وبررسی سوابق آن درمورد تخلفات احتمالی و تقلبات متصور نیز می توان اقدام بایسته نمود. کد یکتا زمینه سازی خوبی برای ورود کامل صنعت بیمه دربازار رقابتی اما شفاف وسالم صورت خواهد پذیرفت.

وی درمورد روش اجرای کدیکتا  بیان داشت : همزمان با حضور راننده در واحد صدور و درخواست بیمه ثالث ضمن درج و ارسال اطلاعات خودرو و راننده برای بیمه مرکزی ازطریق سنهاب با تایید بیمه مرکزی کدی به نام "یکتا "که مختص همان بیمه نامه است صادر ومجوز صدور بیمه نامه داده شده ، سپس واحد صدور می تواند نسبت به دریافت پرینت و تحویل بیمه نامه به بیمه گذار اقدام کند.

این کارشناس بیمه در خصوص مزایای اجرای کد یکتا  تصریح کرد مزایای این سامانه عبارت اند از : دریافت ودرج اطلاعات کامل از خودر وراننده وتطبیق با اطلاعات واقعی،  جلوگیری از ورود ناقص اطلاعات ویا اطلاعات ناصحیح ضمن بررسی سابقه خودرو وراننده دربیمه نامه های قبلی، قابلیت ردگیری وحصول اطمینان از صحت واصالت بیمه نامه صادره توسط بیمه گذار برای استفاده از حقوق بیمه نامه، امکان نظارت وپیگیری نهادهای نظارتی پیرامون بیمه نامه وتعهدات مربوطه، ممانعت از تخلفات وتقلبات که بعضا باجعل بیمه نامه ثالث صورت می گرفت، جلوگیری از دریافت خسارت مکرر و غیر واقعی در مراکز پرداخت خسارت بیمه.

شناسایی کامل واحد صدور وردگیری اشکالات احتمالی،شفاف سازی وسالم سازی کامل بازاربیمه درمورد بیمه های ثالث،جلوگیری از نرخ شکنی وتخفیفات غیرمجازاحتمالی توسط واحدصدور درجذب مشتری.

کارشناس رسمی دادگستری در پایان به خبرنگار ما یاد آور شد : شروع درج کدیکتا همانطور که درصنعت بیمه ونظارت بیمه مرکزی برعملکرد شرکت های بیمه موثر است ، باعث تسهیل وکاهش حق بیمه،  بیمه های ثالث میشود تا آن دسته از مردمی که به دلیل گرانی وعدم اطمینان دردریافت بی دردسر خسارت خود را از خرید بیمه نامه محروم ساخته اند،  بتوانند از این بیمه نامه استفاده کنند.

همچنین "عبد الرسول عطایی " مدیرعامل بیمه حافظ گفت : "اجرای کد یکتا " بر روی بیمه نامه های شخص ثالث حرکت بسیار مثبتی درصنعت بیمه است .  با اجرای این طرح بیمه گر و بیمه گذار مطمئن می شوندکه بیمه نامه با سلامت کامل صادر شده و این حرکت  نقطه امیدی برای هماهنگی سایر فعالیت ها در این صنعت است .

"سید رسول تاج دار"  مدیرعامل بیمه البرز در خصوص اجرای کد یکتا روی بیمه نامه های شخص ثالث افزود : این طرح بیمه مرکزی بسیار مناسب و قابل ستایش است . این طرح به دلیل سرعت اینترنت و ضعف شرکت های بیمه ممکن است ، مشکلاتی به دنبال داشته باشد، اما در کل مناسب بوده و با ایجاد نظم و انضباط در صنعت بیمه ، عاملی در پیشگیری از تخلفات و تقلبات خواهد بود.

تاجدار ادامه داد : حدود 70 درصد خسارات صنعت بیمه متعلق به بخش بیمه نامه شخص ثالث است و این طرح با یک نظارت دقیق  می تواند برای شرکت های بیمه سود آور باشد.

در ادامه" ابراهیم ایران نژاد"مدیرعامل شرکت ارزیابی خسارت بیمه ای ایرانیان پوشش گفت : با آنلاین شدن اطلاعات وصدور کد یکتا برای بیمه نامه ها علاوه برکنترل تخلفات وتقلبات ، رقابت سالم وسازنده در شرکت های بیمه تقویت خواهد شد.

ایران نژآد افزود : ایجاد یک بانک اطلاعاتی استاندارد و آنلاین برای رشته های مختلف بیمه ای از ضروریات صنعت بیمه است که توانایی ما را در شناسایی و ارزیابی ریسک های مختلف و جلوگیری از سواستفاده و تقلب در صدور بیمه نامه ها و پرداخت خسارت تا حد زیادی بالا می برد  . با استفاده از یک کد واحد برای صدور بیمه نامه امکان صدور بیمه نامه های تقلبی و جعلی وجود نخواهد داشت و شرکت های بیمه تنها در صورتی قادر به صدور بیمه نامه خواهند بود که قبل از صدور اطلاعات لازم به تایید بیمه مرکزی رسیده باشد و کد یونیک یا یکتا برای بیمه نامه تعریف و صادر شده باشد. همچنین پس از تایید از بیمه مرکزی امکان ارائه تخفیفات غیر مجاز و غیر فنی و حذف جریمه های دیرکرد متعلق به صندوق تامین خسارات بدنی ممکن نمی باشد.این سامانه فعلا برای بیمه نامه شخص ثالث و حوادث راننده اجرایی شده و به زودی پس از فراهم نمودن زیر ساخت های لازم کد یکتا برای سایر رشته های بیمه ای نیز اجرایی خواهد شد. در کل ایجاد بانک های اطلاعاتی استاندارد و مطمئن از پیش نیاز های رشد و تحول در صنعت بیمه و رسیدن به استانداردهای جهانی است .

درپایان" ابوالحسن صدریه " معاون فنی بیمه های زندگی بیمه میهن گفت : این طرح به عنوان یکی از مراحلی که ما در بیمه شخص ثالث بتوانیم ارزیابی بهتری از ریسک داشته باشیم  وهمه را یکسان نرخ گذاری نکنیم  مفید و ارزنده است،  اما کافی نیست .

وی افزود : با راننده محور کردن نرخ شخص ثالث ونیز با دسترسی بیمه گران به سوابق تخلفات ترافیکی رانندگان باید تکمیل شود. به عبارت دیگر باید نرخ بیمه ثابت برا ی ریسک های بالا بیشتر وبرای ریسک ها یا رانندگان با احتیاط کمتر باشد . بدین ترتیب مقوله بیمه شخص ثالث سرو سامان خواهد گرفت  و از تعداد تلفات رانندگی نیز کاسته خواهد شد، زیرا مردم انگیزه بیشتری برای رعایت قوانین  خواهند داشت .

اجرای دقیق ضوابط هم شرط مهم موفقیت ضوابط ومقررات  جدید خواهد بود . بنا براین د و شرط موقیت این طرح اول کامل نمودن آن ودوم اجرای دقیق و صحیح آن است  .

همچنین رئیس کل بیمه مرکزی در توئیتی در صفحه خود در شبکه اجتماعی توئیتر نوشت :درج کد یکتا بر روی بیمه نامه های شخص ثالث عاملی برای تقویت نظارت بر صدور و کنترل خسارت است و با تکمیل فرایند آن (درج کد یکتا) نظارت بر صدور و کنترل خسارت تقویت می شود.

نظرات

ارسال نظر

ایمیل شما در فیلد زیر نزد ما محفوظ خواهد ماند.