برگزاری همایش فرصتهای همکاری اقتصادی اندلس اسپانیا با ایران

10-08-2017 15:36:54
آیین- در این همایش که با همکاری سفارت جمهوری اسلامی ایران در مادرید، آژانس توسعه صادرات منطقه اندلس و اتاق بازرگانی شهر سوییا برگزار شد.

همایش معرفی فرصتهای همکاری اقتصادی با ایران روز (جمعه) در شهر سوییا (سویل) مرکز منطقه خودمختار اَندلُس اسپانیا برگزار شد. 
 

 به گزارش سایت تحلیلی خبری آیین به نقل از ایرنا، در این همایش که با همکاری سفارت جمهوری اسلامی ایران در مادرید، آژانس توسعه صادرات منطقه اندلس و اتاق بازرگانی شهر سوییا برگزار شد، «محمد حسن فدایی فرد» سفیر جمهوری اسلامی ایران در اسپانیا در سخنانی برنامه های دولت ایران را در زمینه توسعه زیرساختارهای اقتصادی کشور در حوزه های متنوع همچون نفت، گاز، پتروشیمی، شبکه‌های حمل و نقل ریلی و هوایی، انرژی های تجدیدپذیر، گردشگری و کشاورزی، برای مدیران بیش از 60شرکت اندلسی تشریح نمود.  

وی ضمن تشریح دستاوردهای دولت جمهوری اسلامی ایران در حوزه اقتصادی طی سال های اخیرهمچون تثبیت نرخ ارز، کنترل تورم، افزایش رشد اقتصادی و عادی کردن روابط اقتصادی ایران با جامعه بین المللی گفت: هم اکنون با توجه به فضای بسیار مثبت ایجاد شده در اقتصاد ایران و توانمندی قابل توجه شرکت های اسپانیایی در اجرای پروژه های زیرساختاری مورد نیاز ایران، فرصت بی نظیری پیش روی شرکت های اسپانیا برای همکاری با ایران و سرمایه گذاری در بخش های مختلف وجود دارد و شرکت های اسپانیایی نباید آن را با تعلل از دست بدهند.  

فدایی فرد با اشاره به دیدارهای متعدد مقامات عالی رتبه دو کشور طی دو سال گذشته تاکید کرد که توسعه همکاری های اقتصاد بین ایران و اسپانیا مورد تاکید مقامات سیاسی نیز هست و فعالان اقتصادی با اطمینان خاطر می توانند در صدد یافتن راه کارهای توسعه همکاری با یکدیگر باشند.  

سفیر ایران در اسپانیا پوشش بیمه صادرت به ایران و سرمایه گذاری شرکت های اسپانیایی را در ایران بلافاصله پس از توافق هسته ای ، بدون در نظر گرفتن هیچ سقفی برای مبلغ سرمایه گذاری توسط آژانس بیمه صادرات و سرمایه گذاری اسپانیا، نشانه اراده جدی دولت اسپانیا برای توسعه همکاری های اقتصادی با ایران دانست. 

«وانسا برناد» مدیر عامل آژانس توسعه صادرات اندلس نیز به معرفی‌ آنتن (مقر اطلاع رسانی) جدید این آژانس در ایران، که از ماه گذشته میلادی در تهران مستقر شده است، برای شرکت ها پرداخت و در مورد خدماتی که این مقر به شرکت های اندلیس علاقه مند به توسعه کسب و کار در ایران در بخش های زیرساخت ها، انرژی های تجدیدپذیر، گردشگری، هوا و فضا و یا کشاورزی ارائه می‌ دهد، توضیح داد . 

وی گفت که این مقر اطلاع رسانی در ایران از طریق خدمات تبلیغاتی نظیر سازماندهی هیأت های تجاری و پیشتیبانی در نمایشگاه ها، توسعه پروژه های انفرادی متناسب با شرکت اسپانیایی و توسعه منابع مورد علاقه برای تشویق هم افزایی بین شرکت های دو کشور به عنوان اهرمی برای طراحی‌ اقدامات جدیدی که بیشتر شرکت های ایالت اندلس را به ایران ببرند بکار خواهد رفت . 

وی افزود که در دهه کنونی شمار شرکت های اندلسی که در اقدامات آژانس در بازار ایران شرکت داشته اند، از 4 مورد در سال 2010 به 42 مورد در سال 2016 رشد کرده است. 
 
**روابط تجاری بین اندلس و ایران  
روابط تجاری بین منطقه خودمختار اندلس واقع در جنوب اسپانیا و ایران در سال 2016 (1394-95) به 597 میلیون یورو رسیدند، رقمی‌ که 22 برابر سال 2015 میلادی با 27.3میلیون یورو است . 

اندلس در طول سال گذشته میلادی معادل 12.6 میلیون یورو کالا به ایران صادر کرد که نسبت به سال 2015 ، رشدی 77 درصدی داشت و این منطقه را به نهمین منطقه خودمختار اسپانیایی صادرکننده به ایران تبدیل کرد . 

با این حال وزن اصلی‌ روابط تجاری بین این منطقه و ایران به سود ایران است. اندلس در سال 2016 ، نزدیک به 590 میلیون یورو کالا از ایران وارد کرد که 29 برابر کالای وارداتی در سال 2015 با 20.2 میلیون بود . 

95 درصد خرید های اندلس از ایران ، مربوط به سوخت و روغن های معدنی به ارزش 554 میلیون یورو ، قهوه ، چای و ادویه جات به ارزش 16 میلیون یورو، مواد شیمیائی ارگانیک به ارزش 9.1 میلیون یورو و میوه های خشک به ارزش 8.2 میلیون یورو بود. 

صادرات اندلس به ایران نیز به نوبه خود در سال 2016 ، عمدتا کود به ارزش 3.2 میلیون یورو با رشدی دو برابر نسبت به سال 2015 ، روغن زیتون به ارزش 3.1 میلیون (افزایش 78 درصدی ) و محصولات ریخته گری، آهن و فولاد با 1.7 میلیون یورو بودند . 

نظرات

ارسال نظر

ایمیل شما در فیلد زیر نزد ما محفوظ خواهد ماند.