گسترش بیمه عمر نیازمند فرهنگ سازی است

10-22-2017 12:13:26
آیین- بیمه عمر نوعی توافق است که افراد با پرداخت هزینه‌ ماهیانه یا سالیانه تحت پوشش انواع موارد بیمه‌ای و سلامت قرار می‌گیرند . هدف اصلی این بیمه نامه ، ایجاد اطمینان و آرامش در بازه‌های زمانی مختلف زندگی است. خدمات پوششی این بیمه نامه از پنج بخش پوشش عمر، فوت حادثی، امراض خاص، از کارافتادگی، پوشش معافیت و درآمد از کارافتادگی تشکیل شده است. این پوشش به صرفه‌ و پاسخگوی مناسبی برای نگرانی افراد جامعه از آینده است.

به گزارش سایت تحلیلی خبری آیین به نقل از عصر اقتصاد؛ براساس آمار‌، پس از گذشت سه دهه از ورود بیمه عمر به ایران، آنچه جای تامل دارد، استقبال کم عموم مردم از این نوع بیمه است. نکته‌ای که می‌توان علت آن را در تفکر عموم مردم دانست،در باور مردم بیمه عمر صرفا به عنوان منبع سرمایه‌گذاری و سوددهی شناخته می‌شود. به طور مثال ؛ مقایسه سوددهی بانک‌ها و بیمه همواره جزء سوالات رایج است؛ آنچه نشان‌دهنده نگاه کوتاه‌مدت و صرفا سرمایه‌گذاری به خدمتی است که نام بیمه را یدک می‌کشد. در صورتی که تمرکز بیمه عمر در درجه اول پوشش افراد در برابر حوادث آینده و در درجه بعد سوددهی است.

به همین منظور به سراغ چند تن از کارشناسان صنعت بیمه رفته و نظراتشان را در خصوص بیمه عمر جویا شدیم که در ادامه می خوانید .

"رسول عطایی"مدیرعامل بیمه حافظ درخصوص تخصصی  شدن شرکت‌های بیمه در زمینه "بیمه عمر" گفت  : بیمه مرکزی از ابتدا نظارت کامل بر صورت‌های مالی بیمه نامه‌های عمر به دلیل ریسک بلند مدت آن‌ها داشته است و شرکت‌های بیمه نیز باید حساب‌های بیمه عمر را به طور مستقل بازرسی کنند . سهم بیمه‌های زندگی درکشور ما با توجه به ریسک‌های بلند مدت آن  نسبت به پرتفوی سایر رشته‌های بیمه ای کم تر است . البته با توجه به تخصصی شدن صنعت بیمه در زمینه بیمه نامه عمر باید توجه داشت که رشد آن در آینده بحران ساز نشود.

وی ادامه داد : تبلیغ ، تشویق وترغیب مردم به خرید بیمه نامه‌های عمر آینده روشنی را  برای شرکت‌های بیمه رقم خواهد زد .

"مجید صفدری "مدیرعامل بیمه ما در خصوص راهکار افزایش بیمه عمر در کشور افزود  : گسترش وفروش بیمه عمر نیازمند فرهنگ سازی است وآمار نشان دهنده افزایش  فروش بیمه عمر در کشور است و از طرفی هم مجلس شورای اسلامی در برنامه 5 ساله  توسعه بربیمه عمرتاکید کرده است. وی ادامه داد :تمام شرکت‌های بیمه، بیمه مرکزی ، سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها به خصوص صدا وسیما باید به فرهنگ سازی بیمه کنند.  چرا که ریشه بسیاری از بزه کاری‌ها  مسائل اقتصادی است. بیمه عمر آینده اقتصادی خانوارها را تضمین خواهد کرد.

"رسول تاج دار "مدیرعامل بیمه البرز با اشاره به تفکیک شرکت‌های بیمه از لحاظ بیمه عمر با سایر رشته‌های بیمه ای افزود : اساسا دردنیا در90 درصد موارد، بیمه جنرال نداریم . شاید در قالب هلدینگ یک شرکت مادر باشند ،اما شرکت‌های بیمه  به انواع زندگی و غیرزندگی تقسیم می شوند.

وی ادامه داد : در بیمه‌های عمر سیستم حسابداری وتعهدات متفاوت است . به عنوان مثال ؛ درصورت فروختن بیمه نامه‌های عمر، شرکت بیمه 30 تا 40 سال درگیر آن خواهد بود ونهاد ناظر نظارت‌های دقیق بر آن خواهد داشت . اینکه هزینه دریافت شده کفاف ایفای تعهدات شرکت را خواهد داشت را بررسی می کند . تفکیک بیمه‌های عمر ضروری است  و در آینده تبدیل به  اجبار خواهد شد.

"یونس مظلومی" مدیرعامل بیمه تعاون درمورد بیمه عمر ونقش آن برزندگی افراد جامعه اظهار داشت:  اصلی ترین علت عدم استقبال از  این بیمه نامه درکشور،  مباحث  فرهنگی است . درچند سال اخیر با توجه به تلاش شرکت‌های بیمه در زمینه بیمه عمر فرهنگ سازی لازم در این بخش صورت نگرفته است .

"حسین امینی صدر" قائم مقام مدیرعامل وریاست هیات مدیره شرکت ارزیابی خسارت بیمه ای ایرانیان پوشش درمورد بیمه عمر تصریح کرد: ضریب نفوذ بیمه عمر به جهت عدم آگاهی مردم وعدم اطلاع رسانی وتبلیغات درکشور ما متاسفانه خیلی پایین است. بابرنامه ریزی صحیح وتبلیغات گسترده و بالا بردن فرهنگ بیمه درکشور می توان امیدوار بود که کشور مانیز مانند کشورهای پیشرفته دراین زمینه شکوفا شود.

وی ادامه داد : یکی از ویترین های عرضه بیمه و ترغیب مردم به ابتیاع بیمه ، پرداخت بموقع و واقعی خسارت است   . باتوجه به شیوه قدیمی  پرداخت خسارت درشرکتهای بیمه نارضایتی دراین مورد بسیار گسترده وریشه دار است .باتوجه به آیین نامه های 50 و85 مصوب شورای عالی بیمه و انجام  ارزیابی خسارت توسط ارزیابان رسمی بیمه مرکزی که جدیدا در مسیر قانونی  قرار گرفته وبا درایت وحمایت ریاست وکادر مدیریتی نهاد ناظر   آینده صنعت روشن وموفقیت آمیز خواهد بود.

 

 

 

همچنین چندی پیش رییس كل بیمه مركزی درمورد بیمه عمر بیان کرد:  تامین مالی خرد را می توانیم از بازار بیمه آغاز كنیم و به همین خاطر در حال حاضر بیمه‌های عمر در بازارهای مالی دنیا حرف اول را می‌زنند و لازمه آن كاهش نرخ سود بدون ریسك سپرده بانك‌هاست.

"بهروز اسد نژاد "مدیربرنامه وبودجه بیمه ایران گفت : درکشور ما تنها دودرصد مردم بیمه زندگی دارند وباعث شده افراد در سطح خرد وشرکت‌های بیمه در سطح کلان نتوانند بحث پس انداز وسرمایه گذاری را درکشور وخانوار انجام دهند . تعدادی ازمردم هیچ پیش بینی برای آینده خود ندارند وکاهش پس اندازتاثیرش را بر اقتصاد کلان وسرمایه گذاری‌ها گذاشته است . دولت اگر تشویق کند وتعداد افراد دارنده بیمه عمر افزایش یابد تاثیر بسیار مثبتی براقتصاد مملکت وشرکت‌های بیمه واقتصاد خرد مملکت خواهد گذاشت.

"ابولحسن صدریه "معاون فنی بیمه‌های زندگی بیمه میهن  نیز درمورد اعتقاد مردم به بیمه به صورت کلی وبیمه عمر به صورت اخص به خبرنگار ما گفت  :  ایرانیان قبول دارند که ممکن است به صورت نابهنگام فوت کنند ،دچار حادثه شده، به بیماری صعب العلاج مبتلا شده و یا ازکارافتاده شوند وهمچنین نگران نیازهای مالی عزیزان خود در صورت وقوع این اتفاقات ناگوار هستند . مردم ما همانند بقیه جوامع علاقمند به تأمین احتیاجات عزیزان خود هستند. البته در عین حال دغدغه مالی خود در آینده و در زمان بازنشستگی را هم دارند.  وی ادامه داد: بیمه گران باید مزایای پوشش‌های بیمه ای قابل ارائه در بیمه‌های عمر را برای بیمه گزاران توضیح داده و در عمل این خدمات را به بهترین وجه ارائه کنند . در عین حال با توجه به معضل جدی و رو به گسترش عدم کفایت سیستم بازنشستگی فعلی در کشور جهت ایجاد یک حداقل چتر حمایتی لازم برای زندگی مناسب بازنشستگان به صورت عملی و نه در حرف و در شعار امکان ایجاد یک برنامه بازنشستگی تکمیلی را برای مردم فراهم آورند.

در پایان امیدواریم شرکت های بیمه نیز درگسترش خدمات مطلوب  تلاش کنند و با  جلب افزایش اعتماد مردم به صنعت بیمه عامل رشد بیمه ها شوند. 

باید فرهنگ سازی مناسب درزمینه بیمه عمر توسط شرکت‌های بیمه وبیمه مرکزی انجام شود وشناخت بیمه عمراز سنین پایین تر آغاز تا درطولانی مدت نتیجه بهتری در پی داشته باشد.

نظرات

ارسال نظر

ایمیل شما در فیلد زیر نزد ما محفوظ خواهد ماند.