پانزده سال گپ تکنولوژیک صنعت بیمه با بانکها /سرمایه گذاری بیمه گران در آی تی شبیه جوک است

01-25-2018 08:38:55
آیین- مدیر عامل شرکت خدمات انفورماتیک تصریح کرد: یک نهاد بالادستی باید برای هماهنگی بانک‌، بورس و بیمه تشکیل شود. اگر این نهادها با یکدیگر هماهنگ شدند مشکلی نیست، در غیر اینصورت باید نیاز به نهاد بالا دستی از ناحیه دولت است./ عضو هیات مدیره بیمه ایران گفت: گپ تكنولوژيك صنعت بيمه با بانك و بورس يك گپ پانزده ساله است ./ حکیمی معاونت فناوریهای نوین بانک مرکزی معتقد است برای ایجاد هماهنگی در پیاده سازی های کسب و کارهای یکپارچه در باز ربیمه ، بانک و بورس رئیس می خواهیم.

به گزارش سایت تحلیلی خبری آیین و به نقل از  ریسک نیوز، در هفتمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک ،نشست تخصصی بررسی یکپارچه سازی کسب و کارهای مختلف مالی با حضور  پیمان قربانی ، ناصر حکیمی، معاونت فناوریهای نوین بانک مرکزی ، اکبر افتخاری ، عضو هیات مدیره بیمه ایران، ابوطالب نجفی ، مدیر عامل شرکت خدمات انفورماتیک و با سخنرانی پروفسور بارچ، کارشناس ارشد بانکداری از آلمان برگزار شد.

موضع این پنل تخصصی عملکرد جزیره ای بازار پول ، بیمه و سرمایه در ارایه فناوریهای نوین در راستای یکپارچه سازی کسب و کارهای مختلف مالی بود.

پیمان قربانی Tمعاون اقتصادی بانک مرکزی ، در این خصوص معتقد است، غلبه نظام بانكي در تأمين مالي توازن را در بازارهاي مالي از بين برده است این د رحالی است که  در صورت همگرايي بانك ها و بيمه ها در ساختار مالي  شاهد تحول  در بازارهاي مالي خواهيم بود.

وی در عین حال اظهار داشت:پیشرفت خدمات گشترده بانکداری الکترونیک در شبکه مالی یکی از عواملی است متاسفانه بازار بورس و بیمه نسیت بدان بی توجه بوده اند.

قربانی معتقد است ، برای توسعه خدمات فین تک ها و یکپارچه سازی خدمات به مشتری در قالب کسب و کار های مالی باید بیمه و بورس نیز در این حوزه رشد پیدا کنند.

پارتی تمام شد/ رئیس می خواهیم

ناصر حکیمی معاونت فناوری های نوین بانکی نیز در ادامه این نشست اذعان داشت: با انتقاد از اینکه راه تعامل در حوزه بانکی را بسته ایم، گفت: در شرایط فعلی بانک ها با محدودیت های بسیاری مواجه هستند و امکان هزینه کرد راحت پول دیگر وجود ندارد.
وی معتقد است که اگر چه بانک ها به دلیل داشتن منابع مالی بیشتر توانستند در این حوزه پول بیشتری خرج کنند اما واقعیت این است که دیگر پارتی تمام شد! و پولی برای بانک ها نمانده که بخواهند ولخرجی کنند.

وی با بیان اینکه در این سه بازار در حوزه یکپارچه سازی هماهنگی نداریم ، اذعان داشت:چرخه هماهنگی بالادستی درست اتفاق نیفتاده است.

معاونت فناوريهاي نوين بانك مركزي  تاکید کرد: در بازار سرمايه و بيمه بر عكس صنعت بانكي گردش مالي جهت سرمايه گذاري در خدمات نوين اتفاق نيفتاده است.

معاون فناوری های بانک مرکزی با تاکید بر اینکه ورود تکنولوژی های جدید می تواند بسیاری از مشکلات را در حوزه بانکداری حل کند، افزود: باید از تکنولوژی های روز استفاده کنیم و به توسعه پل بزنیم .

حکیمی با بیان اینکه فناوری های نوین به زودی زود رونمایی می شود تصریح کرد: سیر طبیعی نشان می دهد که زمان ظهور و بروز فناوری های نوین است.

وی با تاکید بر اینکه مردم از فناوری های نوین بانکی در آینده نزدیک نباید تعجب کنندُ گفت: متاسفانه عدم هماهنگی چرخه بالادستی مانع بروز فناوری های نو در شرایط فعلی است.

حکیمی ادامه داد: با کمک تکنولوژی جدید می توان بدون گرفتن مصوبه ای ارتباطات لازم را برقرار کرد دقیقا همان اقدامی که امروزه از طریق برنامه های مختلف رخ می دهد و سبد خدمات مالی را ارایه می دهد .

حکیمی معتقد است برای ایجاد هماهنگی در پیاده سازی های کسب و کارهای یکپارچه رئیس می خواهیم.

 گپ تکنولوژیک 15 ساله!

اکبر افتخاری ، عضو هیات مدیره بیمه ایران نیز در این پنل تخصصی اذعان داشت: عدم همگرايي بين بانك ها و بيمه ها به دليل اين است كه نگاه بازار هاي مالي به نيازهاي مشتري نيست.
به گفته وی اگر قرار است بین بازار بانک ، بیمه و سرمایه و حتی اپراتورها همگرائی ایجاد شود  نگاه تولید محصول باید به سمت مشتری تغییر یابد .

به کفته وی بانك ها و بيمه ها از نگاه بنگاه اقتصادي و نه از نگاه نياز مشتري سرويس هاي مالي را تعريف كرده اند.

وی با تاکید بر اینکه گپ تكنولوژيك صنعت بيمه با بانك و بورس يك گپ  پانزده ساله است ، گفت : البته جدیدا تلاش هائی  از سوی بانک ها و بیمه ها در لایه تولید اپلیکیشن شده است اما این کافی نیست.
افتخاری اذعان داشت در صنعت بیمه از عقب ماندگی رشد فناوری برخورداریم  واین گپ سبب شده حتی در طراحی محصول نیز مشکل ایجاد شود.

عضو هیات مدیره بیمه ایران اظهارداشت: مهمترين چالش فعلي بازارهاي مالي فقدان خلاقيت در ارايه محصولات مشترك بانك ،بيمه و بورسي است.

هزینه بیمه ها در آی تی بیشتر شبیه جوک است

 ابوطالب نجفی در نشست تخصصی بررسی یکپارچه سازی کسب و کارهای مختلف مالی اظهارداشت:‌ برخی معتقدند بودجه بانک‌ها بالا است، این در حالی است که در دنیا ۶ تا ۸ درصد درآمد را باید در بانک و موسسات مالی هزینه کرد، اما در ایران بنا بر آمار پژوهشکده این میزان ۲ تا ۲.۵ درصد است.

مدير عامل شركت خدمات انفورماتيك  افزود : سرمايه گذاري بيمه ها در اي تي که بيشتر شبيه يك جوك است با ٣٠٠ميليون مي خواهند كراينشورنس بخرند!

وی با بیان اینکه درآمد بانک‌ها از این جهت اهمیت دارد که باید در فناوری سرمایه‌گذاری داشته باشیم که در حال حاضر بودجه آن اندک است، خاطر نشان کرد: بر همین اساس باید افرادی که کسب و کار این حوزه را دارند وارد عمل شوند.

نجفی تصریح کرد: یک نهاد بالادستی باید برای هماهنگی بانک‌، بورس و بیمه تشکیل شود. اگر این نهادها با یکدیگر هماهنگ شدند مشکلی نیست، در غیر اینصورت باید نیاز به نهاد بالا دستی از ناحیه دولت است.

ایران گزینه مناسب تبدیل به هاب فین تک در منطقه

پروفسور بارچ در هفتمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت گفت: ایران با توجه به ظرفیت علمی می تواند به قطب فین تک در منطقه تبدیل شود.

پروفسور بارچ، کارشناس ارشد بانکداری از آلمان در مورد مفهوم یکپارچه سازی مالی گفت: این مفهوم به قدمت خود بانک ها بوده و بسیار مهم است و با استفاده از محصولات درست باید نیازهای مشتریان بانکی را پاسخگو بود و پیش از آن باید مشتریان را به خوبی شناخت تا از این طریق محصولات خود را به آنها فروخت. همچنین گزینه های زیادی را باید برای مشتریان خود در نظر بگیریم تا ترغیب به استفاده از آن شوند.

وی گفت: فروش خدمات مدیریت مالی در آمریکا به بحران برخی از بانک های این کشور کمک کرده و به طور کل می توان از فروش خدمات مدیریت مالی درآمد زایی کرد و از سویی افزایش خدمات مالی می تواند ریسک های مالی را بالا برد.

پروفسور بارچ تصریح کرد که در بانکداری امروز مباحث دیجیتالی کردن کانال ها، موبایل بانکینگ و بانکداری بر مبنای دیتا محوریت دارند. در بحث دیجیتالی کردن اختلال هایی به وجود می آید و دیگر نیازی به بانکدارانی که فروشند هستند نیست و باید بانکدارانی داشته باشیم که تحلیلگر باشند.

این کارشناس بانکداری در ادامه گفت: بانک ها همیشه فکر می کنند که همه محصولات را باید خودشان تولید کنند؛ اما باید زنجیره تولید را گسترش داد. در حال حاضر تعداد شعب دیگر تعیین کننده نیستند و در اروپا طی ۱۰ سال اخیر ۵۰ درصد شعب بانکی ناپدید شده اند و در حال حاضر سیستم فناوری اطلاعات و پیش بینی رفتار مشتریان تعیین کننده است. هر چیزی که استاندارد شود قابلیت دیجیتال شدن دارد و ۹۵ درصد کسب و کار ها به سمت دیجیتالی شدن حرکت می کند. در اروپا بانک ها به سمت دیجیتالی شدن حرکت می کنند و ظرف ۸ دقیقه می توان از طریق یک اپلیکیشن حساب افتتاح کرد.

بارچ خاطر نشان کرد که به طور کل سرعت و انعطاف پذیری دیجیتالی شدن به گونه ای خواهد بود که بانک های سنتی دیگر قابلیت رقابت را نخواهند داشت و بانک های واسطه در آینده نزدیک ممکن است که از میان بروند؛ ضمن اینکه مدل های تجارت باید تغییر پیدا کنند و یکپارچگی در بانکداری انجام گیرد.

وی گفت: به نظر من بانک های ایران نیازی به سرمایه گذاری زیادی نخواهند داشت و باید از تجارب اروپایی استفاده کنند تا با هزینه ناچیز پیشرفت قابل توجهی داشته باشند و اگر بخواهیم در منطقه، مرکزی برای فین تک انتخاب کنیم، آن کشور ایران است زیرا دارای نیروی انسانی تحصیل کرده و مستعد است.

پروفسور بارچ در پایان گفت: باید برای مشتریان کانال های جذاب دیجیتال با ایمنی بالا ایجاد کنیم تا خدمات مناسب بانکداری را به آنها سریع تر ارائه دهیم.

دسته بندی:
عکس روز

نظرات

ارسال نظر

ایمیل شما در فیلد زیر نزد ما محفوظ خواهد ماند.