پاسخ های همتی به انتقادات نماینده مجلس، مدیر عامل بیمه اتکائی امین و سفر چین؛ مجلسی ها به جای انتقاد، کاهش عوارض تحمیلی را پیگیری کنند/ توقف در طبقات برای بیمه گران جوان لازم است/ تجدید نظر در مجوز بیمه گران اتکائی کم ریسک

01-30-2018 08:32:26
آیین- رييس كل بيمه مركزي گفت :با شركتهاي بيمه اتكايي كه ريسك كافي نمي گيرند و به جاي كار بيمه اي ،عمليات سرمايه گذاري انجام مي دهند برخورد مي كنيم./ جوانگرايي بدين معنا نيست كه نيروي جوان سوار اسانسور شود و بدون توقف طبقه اخر پياده شود ، توقف در طبقات و كسب تجربه هم لازم است./ در صورتيكه شركتهاي بيمه اتكايي به جاي انجام كار بيمه گري صرفا به كار سرمايه گذاري بپردازند،در صورت لزوم در خصوص مجوز انها تجديد نظر خواهيم كرد.

به گزارش سایت تحلیلی خبری آیین و به نقل از ریسک نیوز،عبدالناصر همتی ، رئیس کل بیمه مرکزی ، امروز در یک نشست خبری به برخی سوالات در خصوص انتقادات یکی از نمایندگان مجلس در مورد صنعت بیمه ، انتقادات شرکتهای بیمه اتکائی ،  وضعیت نامشخص بیمه توسعه و پاره ای مسایل دیگر شفاف سازی کرد.

فكر مي كرديم با ٧٠٠ ميليارد تومان تعهدات بيمه توسعه جبران شود

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ریسک نیوز در خصوص اینکه چرا ایفاء تعهدات بیمه توسعه به طول انجامیده گفت : فكر مي كرديم با ٧٠٠ ميليارد تومان تعهدات بيمه توسعه جبران شود اما اينطور نشد . تعهدات بسیار بالاتر اینها بود.

رئیس کل بیمه مرکزی اذعان داشت : تا كنون ٨٠٠ ميليارد تومان ازتعهدات بيمه توسعه پرداخت شده و طبق براوردها بين ٣٠٠ تا ٤٠٠ ميليارد تومان ديگر باقيمانده است.

وی در خصوص امکان انحلال این شرکت بیمه ای گفت: جهت تسویه خسارات نیاز است که فعلا این شرکت بیمه ای وجود داشته باشد.

همتی تصریح کرد : اقای پسندیده  که مشئولیت این  پرونده را در قوه قضائیه دارند، قول داده اند که تا دو ماه اینده پرونده بیمه توسعه بسته شود.
وی در خصوص علت کنری تسویه تعهدات گفت: ما نمی خواهیم بدون اینکه اموال و دارائی صاحب شرکت را بگیریم پرداخت انجام دهیم چرا که بعدا گرفتن اموال ازین شرکت مشکل باشد بنابراین اینگ.نه تصمیم گرفته شد که در ازاء دریافت اموال ، خسارت پرداخت شود اما متاسفانه برخی اموال این شرکت مشکل دارد بعضا دارای اموال بازداشتی یا مشکل حقوقی است.

وی درباره ادامه فعالیت اعضای هیأت مدیره با وجود داشتن حکم کیفری و وجود نام انها در پرتال بیمه مرکزی گفت: شرکت هم اکنون فعالیتی ندارد، موضوع جود اسامی این افراد در سایت بیمه مرکزی برای ما زیاد مهم نیست شرکتی که فعالیت ندارد هر کسی می تواند جزء هیات مدیره اش باشد چه فرقی می کند ، تفاوتی هم نمی‌کند که اعضای هیأت مدیره به فعالیت‌شان ادامه دهند یا نه.


نسبت به نحوه فعالیت بیمه آتیه سازان حافظ انتقاد دارم
وی همچنین در پاسخ به سوال دیگر ریسک نیوز در خصوص وضعیت شرکت بیمه آتیه سازان حافظ گفت: من در دوره قبل رئیسی کلی  نیز نسبت به نحوه فعالیت این شرکت انتقاد داشتم و معتقدم باید تحت ضوابط صنعت بیمه قرار بگیرد و گرنه ما هیچ تعهدی نسبت به فعالیت ان نخواهیم داشت.

همتی اذعان داشت: وزیر بهداشت و مدیر عامل بیمه سلامت نیز با دیدگاه بیمه مرکزی موافقند و به نظر می رسد مدیر عامل جدید این شرکت بیمه ای که اتفاقا از اهالی صنعت بیمه هستند نیز باید در این مسیر حرکت کند.
وی تاکید کرد : در صورت فراهم امدن شرایط اولیه ، بیمه مرکزی امادگی دارد تا ملزومات لازم برای این کار را فراهم آورد.

رئیس کل بیمه مرکزی در پاسخ به سوال دیگر ریسک نیوز در خصوص میزان کسری ذخایر  شرکتهای بیمه تصریح کرد:تلاش کردیم کسری ذخاصر را طی سه سال گذشته جبران کنیم  تا پایان سال 95 میزان ذخایر صنعت بیمه به بالای 29هزار  میلیارد تومان رسید و در حال حاضر 33 هزار میلیارد تومان ذخایر فنی و ریاضی شرکتهای بیمه است که تلاش می شود در سال 97 این کسری جبران شود.

پاسخ به برخی انتقادات مجلسیان از صنعت بیمه
همتی در خصوص انتقاد برخی نمایندگان مجلس از وضعیت صنعت بیمه و زیان دهی آن اظهار داشت:مطالبات معوق شده برخی رشته های بیمه ای وارد چرخه سرمایه گذاری نشده و سبب زیان دهی شده است.

رئیس کل بیمه مرکزی معتقد است، با وجود این امر صنعت بیمه در سال 95 بالغ بر 700 میلیارد تومان سود داشته که البته رفمی بالغ بر 1050 میلیارد تومان بابت عوارض به دستگاههای ذیربط پرداخت کرده که رقم قابل توجهی است که اگر به آن اضافه شود ،حدود 1800 میلیارد تومان می شود.

همتی ضمن انتقاد از برخی سخنان افراد نسبت به صنعت بیمه معتقد است، بهتر است دوستانی که در مجلس مدام از صنعت بیمه انتقاد می کنند ، مقداری در مجلس به فکر کاهش عوارض تحمیلی بر صنعت بیمه باشند.

ميانگين سني مديران بيمه اي به زعم رييس كل بيمه مركزي

همتي، رييس كل بيمه مركزي در پاسخ به انتقادات برخی نمایندگان مجلس در خصوص ضعف جوان گرائی در صنعت بیمه مي گويد ، ميانگين سني مديريت در صنعت بيمه ٥٥سال است كه زياد نيست.
وي معتقد است، جوانگرايي بدين معنا نيست كه نيروي جوان سوار اسانسور شود و بدون توقف طبقه اخر پياده شود ، توقف در طبقات و كسب تجربه هم لازم است.

بيشتر ميانگين سني بالا در شركتهاي بيمه خصوصي است كه من نمي توانم به شركتهاي بيمه خصوصي دستور دهم كه مديران مسن را حذف كنند.

وی با بیان اینکه در دیداری که با آیت اله شاهرودی داشتم ایشان بر استفاده از متخصصان در صنعت بیمه تاکید داشتند گفت که ایشان نیز عنوان کردند که باید از افراد با تجربه در این صنعت استفاده کرد و نباید این افراد را کنار گذاشت.وی تاکید کرد که بیمه مرکزی نمی تواند به این موضوع ورود کند چون بکارگیری نیروی متخصص در بخش خصوصی وظیفه بیمه مرکزی نیست .به گفته وی در بخش دولتی هم افرادی که مشغول به کارهستند به سن بازنشستگی نرسیده اند بنابراین به این راحتی نمی توان تخصص و تجربه را در صنعت بیمه نادیده گرفت.

لغو مجوز شركتهاي اتكايي كه عمليات بيمه اي انجام نمي دهند

رييس كل بيمه مركزي   گفت :با شركتهاي بيمه اتكايي كه ريسك كافي نمي گيرند و به جاي كار بيمه اي ،عمليات سرمايه گذاري انجام مي دهند برخورد مي كنيم.

وي در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص انتقادات اخير يك  مدير عامل بيمه اتكايي از بيمه مركزي در خصوص اينكه نهاد نظارتي ظرفيت بيمه هاي اتكايي را تقويت نمي كند،گفت:
ايا شركت بيمه اي كه كل حق بيمه اش ٥٠ميليارد تومان است مي تواند با بيمه مركزي رقابت كند.

وي تاكيد كرد: اين شركت بيمه اتكايي ،ريسك نمي پذيرد چون مدعي است هر ريسكي قابل پذيرش نيست اين در حالي است كه  وظيفه شركت بيمه فقط سرمايه گذاري   نيست بلكه خدمت به بيمه گذاران است.البته رئیس کل بیمه مرکزی بدین نکته اشاره نکرد که انالیز ریسک در اینجا چه جایگاهی دارد.

وي با بيان اينكه من خودم مجوز اين شركت بيمه اتكايي  را صادر كردم ،تصريح كرد : در صورتيكه شركتهاي بيمه اتكايي به جاي انجام كار بيمه گري صرفا به كار سرمايه گذاري بپردازند،در صورت لزوم در خصوص مجوز انها تجديد نظر خواهيم كرد.

همتي اذعان داشت: هرشركتي پرتفوي بيمه مركزي را مي خواهد ما اماده واگذاري هستيم اما قرار نيست كه پرتفوي را انتخابي براي خود بردارند.

همتی تصریح کرد : شرکت بیمه اتکائی امین می تواند هر پوشش بیمه ای را اخذ کند و مسلما بیمه مرکزی جلوی انها را نگرفته است.

به گفته رئیس کل بیمه مرکزی برخی شرکتهای بیمه به جای فعالیت بیمه ای ، سرمایه گذاری می کنند ، در حالیکه این امر با فعالیت بیمه گری منافات دارد ، بهتر این مدیران عامل به جای تاسیس شرکت بیمه ، شرکت سرمایه گذاری بزنند.

ماجرای سفر به چین 
همتی در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص خروج از صنعت بیمه و انتقال به سفارت چين گفت:من تابع تصمیم نظام هستم و هر کجا تصمیم گرفته شود انجام وظیفه می نمایم.
 

بیمه عمر ۱۰۰ میلیون تومانی خدمه سانچی

رئیس کل بیمه مرکزی در ادامه با اشاره به خسارت سانچی گفت : بیمه عمر هر یک از خدمه نفتکش سانچی نزد یکی از شرکتهای بیمه داخلی مبلغ صد میلیون تومان بوده است.

پیچ نظارتی صنعت بیمه در موضوع بیمه های عمر سفت تر می شود

همتی از آغاز به کار اداره کل نظارت بر بیمه های زندگی از امروز خبر داد و گفت: این اداره تمام ذخایر سرمایه‌گذاری و تعهدات را کنترل می‌کند و بدین ترتیب بازدهی‌هایی که از سوی شرکت‌های بیمه ارائه می‌شود بررسی خواهد شد و این بررسی به صورت سیستمی است و نه لزوما مبنی بر گزارشی که آنها ارائه می‌کنند .

رئیس کل بیمه مرکزی با تاکید بر ضرورت نظارت جدی تر بر عملکرد شرکت های بیمه ، تصریح کرد: پیچ نظارت بر صنعت بیمه در قضیه بیمه های عمر سفت تر خواهد شد.

تعيين نرخ بيمه هاي عمر بر اساس نرخ سه ساله اعمال مي شود

در مورد بيمه هاي عمربازدهي ميانگين عملكردسه ساله مورد نظر قرار مي گيرد و نرخ هاي بازدهي در اين بخش بايد به تاييد بيمه مركزي برسد.

وی تشریح کرد : در خصوص بیمه های عمر مقرر شده است که عملکرد سه ساله آخر شرکت ها در بازدهی مورد عمل قرار گیرد و در این زمینه شرکت ها نمی توانند تبلیغات غیرواقعی داشته باشند و بیمه مرکزی نیز در این زمینه قبل از اعلام نرخ ها را مورد کنترل و بازنگری قرار می دهد .

رييس كل بيمه مركزي در ادامه تاکید کرد:با رایزنی های انجام شده احتمال میرود مالیات بر ارزش افزوده رشته های بیمه شخص ثالث، عمر و درمان حذف شود.

همتي همچنین در خصوص ورود بیمه مرکزی به مقوله پیشگیری از ریسک سازمانهای مختلف تصریح کرد: ظرف چند روز اينده مجددا إعطاء جايزه به واحدها ي صنعتي برتر به لحاظ ايمني و پيشگيري از سر گرفته مي شود.

رئیس کل بیمه مرکزی در ادامه با اشاره به تصویب آیین نامه های قانون جدید ثالث متذکر شد : از ٢٦ بهمن ماه نيروي انتظامي قول داده است كه سامانه حوادث رانندگي را در اختيار صنعت بيمه قرار دهد.

 

دسته بندی:
عکس روز

نظرات

ارسال نظر

ایمیل شما در فیلد زیر نزد ما محفوظ خواهد ماند.