آغاز موج جدید واگذاری دارایی های مازاد بانک ها با دستور ویژه وزیر اقتصاد

01-31-2018 15:41:26
آیین- به غیر از مزایای تشکل-ها برای اعضای ایشان، آن‌ها تأثیر مهمی در بهبود عملکرد نهادهای تجاری، دولتی و اقتصادی در هر کشور دارند. بنابراین، نقش مهم تشکل ها در جوامع و اقتصادهای مدرن را نمی توان اندک در نظر گرفت.

به گزارش سایت تحلیلی خبری آیین و به نقل از ریسک نیوز، در برهه‌های رکود اقتصادی، مقررات مؤثر و نهادهای کارآمد فرایند بهبود را تسریع می‌کنند. تشکل های تجاری و حرفه ای بخش خصوصی، با کاراتر و شفاف تر ساختن اقتصادها، به واسطه کمک به شکل گیری قوانین و مقررات و استانداردهای بهتر، نقش مهمی ایفا می کنند. روشن ساختن حقوق مالکیت و تقویت زیر ساخت‌های بازار (مانند اطلاعات اعتباری و سیستم های همکاری دو جانبه) می‌تواند در ایجاد اعتماد برای سرمایه‌داران و کار‌آفرینانی که عزم ساختن دوباره دارند، نقش ایفا کند.


در این پژوهش که  به همت پژوهشکده بیمه انجام شده ، به بررسی تسهیل ورود بازیگران جدید به بازار بیمه از جمله ارزیابان خسارت، اکچوئرهای رسمی و خدمات جنبی صنعت بیمه پرداخته شده است. پژوهش حاضر در چهار بخش تنظیم شده است.
در بخش اول به بررسی موانع موجود برای ورود به بازار برای بازیگران صنعت بیمه پرداخته شده است. موانع ورود، عواملی هستند که از ورود داوطلبان جدید به یک کسب و کار جلوگیری می‌کنند. ویژگی‌های کسب و کار نظیر تقاضای بازار، سطح تکنولوژی، هزینه‌ها و مجوزهای کسب وکار، می‌تواند خود مانعی برای ورود تلقی شود. اگرچه تبانی کسانی که در داخل صنعت هستند و می‌خواهند از ورود سایرین به آن صنعت جلوگیری نمایند، یکی از مهم‌ترین موانع ورود است اما دولت‌ها نیز می‌توانند مانع ورود به یک بازار از طریق سخت‌گیری در اعطای مجوز کسب و کار و صعوبت سایر مقررات باشند.


در بخش دوم قوانین و مقررات موجود در حوزه ارزیابی خسارت و اکچوئر رسمی بیمه در ایران و سه کشور منتخب مورد مطالعه قرار گرفته است و همچنین دلایل لزوم اصلاح آیین‌نامه‌های تنظیم امور ارزیابی خسارت بیمه‌ای و اکچوئری رسمی بیمه‌ای ذکر گردیده است. در ادامه نهادهای شخص ثالث که در صنعت بیمه ایران فعال نیستند و حضور آن‌ها مفید فایده است و همچنین برون‌سپاری فعالیت‌های بیمه‌ای مورد مطالعه شده است.


در بخش سوم به مطالعه ادبیات تشکلی و نقش تشکل‌ها در پویایی صنعت بیمه پرداخته‌ایم. در این بخش مزایای وجود تشکل‌ها، تشکل‌های حرفه‌ای کسب و کار قابل ایجاد در صنعت بیمه، تشکل‌های موجود در بازار بیمه ایران مورد مطالعه قرار گرفته‌اند. کسب و کارهای بیمه‌ای اگر در چارچوب تخصصی و حرفه‌ای شکل بگیرد واحدهایی دانش محور را به وجود خواهد آورد که اشتغال‌زایی مناسبی را در پی خواهد داشت. حتی در پیشرفته ترین جوامع نیز چالش ها و موانعی هستند که فعالین یک صنعت با آن روبرو می شوند و غلبه بر آن تنها با تشکل یافتن ایشان ممکن است. دستیابی به محیط کسب و کار مناسب، تنها با برنامه های مؤثر و کارایی فعالیت ترویج و نفوذ در قالب تشکل‌های موفق، امکان‌پذیر است. هدف اصلی تشکل ها کمک به صاحبان کسب و کار برای غلبه به چالش ها و موانعی است که به تنهایی نمی‌توانند به آن غلبه کنند. به غیر از مزایای تشکل-ها برای اعضای ایشان، آن‌ها تأثیر مهمی در بهبود عملکرد نهادهای تجاری، دولتی و اقتصادی در هر کشور دارند. بنابراین، نقش مهم تشکل ها در جوامع و اقتصادهای مدرن را نمی توان اندک در نظر گرفت.


بخش چهارم گزارش شامل جمع‌بندی و نتیجه‌گیری است. به طور کلی، هر تشکل بیمه ای، با دو دسته از وظایف روبرو است: اول وظایفی که در اساسنامه آن به صراحت ذکر گردیده است و دوم وظایف ذاتی که مانند هر تشکل اقتصادی دیگری، بنا به ماهیت بر عهده دارد. گروه دوم از وظایف را در قالبی عضو محور، می‌توان دسته‌بندی نمود. مهم این است که مطالعه چندین تشکل بیمه ای ملی و بین المللی و مرور ساختارهایی که برای سازمان‌های بخش خصوصی نظیر تشکل ها و اتاق های بازرگانی ارائه شده است، مهم‌ترین وظایف آن‌ها را به شرحی مشابه، تبیین می کند.

دسته بندی:
عکس روز

نظرات

ارسال نظر

ایمیل شما در فیلد زیر نزد ما محفوظ خواهد ماند.