جزئیات تفحص از بیمه ایران از زبان رئیس کمیسیون عمران مجلس در گفتگو با ریسک نیوز؛ تحقیق و تفحص کمیسیون اقتصادی از بیمه ایران به جائی نرسید،کمیسیون عمران دست بکار شد

02-14-2018 08:29:54
آیین- در حالی دوباره تفحص از بیمه ایران از سوی رئیس کمیسیون عمران مجلس کلید خورده که طرح تحقیق و تفحص از صنعت بیمه در سال 94 که یکی از محورهای اساسی آن بیمه ایران بودبی سرانجام ماند ، به نظر می رسد کمیسیون عمران مجلس تصمیم گرفته تا در جهت حل مشکلات بیمه ایران در قالب تحقیق و تفحص قدم بردارد.

به گزارش سایت تحلیلی- خبری آیین و به نقل از  ریسک نیوز،در حالی دوباره  تفحص از بیمه ایران از سوی رئیس کمیسیون عمران مجلس کلید خورده که طرح تحقیق و تفحص از صنعت بیمه در سال 94 که یکی از محورهای اساسی آن بیمه ایران بودو از سوی پور ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح شد، بی سرانجام ماند ، به نظر می رسد کمیسیون عمران مجلس تصمیم گرفته تا در جهت حل مشکلات بیمه ایران در قالب تحقیق و تفحص قدم بردارد.

البته نگاهی به نحوه فعالیت کمیسیون عمران مجلس و نمایندگان فعال در این حوزه و کارنامه کاری انها نشان می دهد که نسبت به سایرین عملگرا تر بوده اند در این راستا به نظر می رسد تلاش برای شفاف سازی در خصوص نحوه فعالیت این شرکت بیمه دولتی بی ثمر نباشد.

محمدرضا رضایی‌کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس در گفت‌وگو با ریسک نیوز در خصوص برخی شایعات مطرح در مورد انصراف از تحقیق و تفحص ضمن رد این موضوع گفت: طرح تفحص از بیمه ایران به قوت خود باقی است در این راستا از مدیران بیمه ایران خواسته شده گزارشهای لازم را در خصوص موارد مورد نظر  به ما ارایه کنند بنابراین هیچ گونه انصراقی داده نشده است.

وی در ادامه گفت: قرار بود امروز با مدیران بیمه ایران جلسه ای داشته باشیم تا در خصوص موارد ابهام برانگیز موجود مانند نحوه واگذاری نمایندگی ها و صورتهای مالی به ما گزارش بدهند که به دلیل تراکم کاری مجلس در خصوص بودجه 97 این جلسه به هفته اینده موکول شد.

رئیس کمیسیون عمران مجلس در خصوص ابهامات نحوه واگذاری  دفاتر نمایندگی در بیمه ایران تصریح کرد:به اعتقاد ما شرایط واگذاری دفاتر نمایندگی ها باید در شرایط عادلانه ای صورت گیرد نه به صورت سلیقه ای به نحوی که همه متقاضیان بتوانند ازین فرصت استفاده کنند نه فقط افراد خاص .

وی افزود: بحث زیان انباشته بیمه ایران و توانگری پایین این شرکت بیمه ای نیز از مواردی است که در جهت احقاق حقوق بیمه گزاران باید شفاف سازی شود.

رضائی در پاسخ به این سوال که چرا طرح تحقیق و تفحص از صنعت بیمه به بن بست می خورد در حالیکه مشکلات صنعت بیمه و بیمه ایران کاملا واضح است، اذعان داشت:در حال حاضر طرح های تحقیق و تفحص زیادی که برای نمایندگان مجلس دارای ابهام بوده ،در مجلس کلید خورده مانند تفحص از فرودگاهها ، بانک مسکن ، مسکن مهر ، شهرداری تهران و .... که در راستای برطزف شدن این ابهامات نایندگان مجلس با دستگاهها و صنایع مربوطه جلسات روشنگری برگزار می کننددر خیلی از موارد این ابهامات برطرف شده و در بسیاری موارد نیز نمایندگان قانع نشده اند و تلاش کرده اند که تفحص را ادامه دهند.

به گفته وی در بسیاری موارد هم دستگاههای مربوطه همراهی لازم را با نمایندگان مجلس ندارند .

رضائی ضمن بیان اینکه البته مسایل و مشکلات صنعت بیمه و بخصوص بیمه ایران در خصوص زیان انباشته و ... کاملا مشخص است ، تصریح کرد:اما در عین حال نیاز به اطلاعات بیشتری دارد تا شبهات موجود برای نمایندگان برطرف شود.

وی در پاسخ به این سوال که ایا ممکن است برخی نمایندگان مجلس به دلیل لابی گری های انجام شده از ادامه تفحص منصرف شوند، گفت:تلاش می شود که لابی گریها خللی در تفحص وارد نکند ضمن اینکه برای پیشبرد تفحص از بیمه ایران نیازمند اطلاعات و داده های معتبری هستیم .

تفحص نافرجام سال 94

لازم بذکر است که نحوه عملکرد کمیته تحقیق و تفحص از صنعت بیمه نیز چندان بی حاشیه نبود به طوریکه انتقاد برخی نمایندگان را در خصوص نحوه برگزاری جلسات و بی توجهی به شرکت کلیه اعضاء بر انگیخت؛ حال سوال اینجاست که چه تضمینی وجود دارد که طرح جدید تحقیق و تفحص از بیمه ایران نیز مانند طرح قبلی بی سرانجام نشود؟

البته قصهٔ تحقیق و تفحص‌های پارلمانی به عنوان یک چالش همیشه مطرح بوده به طوریکه  خبرآنلاین طی گزارشی اعلام کرده،  از ۳۶۵ مورد تقاضای تحقیق و تفحص از مجلس اول تاکنون، فقط ۲۶ مورد به نتیجه رسیده است"

به هر روی ریشه یابی نا فرجامی تحقیق و تفحص از صنعت بیمه از آنجا ضرورت می یابد که باید دید طرح جدید تفحص از بیمه ایران نیز ایا به سرنوشت طرح قبلی دچار خواهد شد؟

به نظر می رسد بهتر است ، دکتر پور ابراهیمی که در سال 94 ریاست کمیته تحقیق و تفحص از صنعت بیمه را عهده دار بود ، گزارشی از روند پرونده تفحص از صنعت بیمه را ارایه دهد تا مشخص شود به طور نسبی این طرح چه دستاوردهایی داشته است، اگر چه در صحن علنی قرائت نشد.

آیا برخی دلایل نافرجامی پرونده های تحقیق و تفحص که در بالا ذکر شد در این پرونده نیز دخیل بوده است؟ آیا برخی ارتباطات خاص  سبب شده نگاه کارشناسی به چالش های صنعت بیمه زیر سایه قرار گیرد؟

دسته بندی:
عکس روز

نظرات

ارسال نظر

ایمیل شما در فیلد زیر نزد ما محفوظ خواهد ماند.