” خدمات پس از فروش الکترونیکی بیمه ؛ مزیت رقابتی “

04-03-2018 13:36:23
آیین- رشد سریع ارائه خدمات الکترونیک و اینترنتی در صنعت بیمه، باعث شده که بسیاری از شرکت های بیمه در کنار روش های سنتی عرضه بیمه، بسوی ارائه خدمات الکترونیکی بروند، در این میان آنچه اهمیت دارد چگونگی ارائه خدمت و عرضه واقعی خدمات بصورت الکترونیکی است .

به گزارش سایت تحلیلی- خبری آیین و به نقل از اخبار مالی ؛ از جمله مدیران جوان صنعت بیمه در حوزه فن آوری اطلاعات ، عباس هاشم زاده است. وی که در شرکت بیمه دانا بعنوان مدیر فن آوری اطلاعات فعالیت می کند، پاسخگوی سوالات اخبار مالی درباره خدمات الکترونیک بیمه ها بود.

بعنوان اولین سوال فروش الکترونیک و خدمات پس از فروش الکترونیک در صنعت بیمه از نگاه شما چه جایگاهی دارد؟

به نظر من در بحث فروش الکترونیک هنوز در ابتدای راه هستیم و در آینده نیز این نوع فروش سهم زیادی را به خود اختصاص نمی دهد چرا که خرید بیمه نیاز به مشاوره دارد ، هر رشته بیمه ای دارای پوشش های مختلفی  است که بر اساس نیاز مشتری تعریف می شود.

پرسشنامه بیمه در قانون بیمه جایگاه ویژه ای دارد و نحوه تکمیل پرسشنامه اهمیت خاصی در صدور بیمه نامه دارد و همچنین بعضی از رشته ها نیاز به بازدید دارند. در حال حاضر هم که بیمه الکترونیکی آنچنان باب نشده است، بسیاری از بیمه گزاران فرصت مطالعه شرایط عمومی و خصوصی بیمه نامه را نداشته و اطلاعات کافی درباره قوانین و استثنائات بیمه ای ندارند ، در عملیات بیمه گری الکترونیک اگر دقت لازم و کافی انجام نگیرد و به صرف اینکه بگوییم عرضه آنلاین و الکترونیک انجام شده است، متاسفانه با مشکلات حقوقی و فنی روبرو خواهیم شد. در خصوص خدمات پس از فروش به نظرم صنعت بیمه می تواند فعالیت ها و سرمایه گذاری های بیشتری داشته باشد و این می تواند مزیت رقابتی بین شرکت ها باشد، مثل فرآیند پرداخت حق بیمه، صدور الحاقیه و اعلام خسارت، استعلام وضعیت بیمه نامه ، دریافت معرفی نامه درمان و……

بنظر شما چه رشته های بیمه ای از نگاه صدور الکترونیک قابلیت عرضه دارد؟

من مسئله رو بصورت کلی مطرح می کنم ، چرا که برای هر رشته بیمه ای می شود بصورت خاص بحث کرد و ظرفیت صدور آنلاین در آن رشته  را بررسی کرد. هر رشته بیمه ای پتانسیل منحصر به خود را برای فروش الکترونیکی دارد. در رشته هایی مانند حوادث انفرادی ،  درمان مسافرین عازم به خارج کشور و بیمه شخص ثالث و آتش سوزی، در حال حاضر موفقیت هایی کسب کرده ایم ولی این موفقیت ها کافی نیست، چون اول راه قرار داریم و هنوز ضعف ها ، نقص ها و چالش های این نوع صدور و عرضه کاملا مشخص نشده است .

با این نکاتی که اشاره کردید ، آینده استارت آپ های بیمه را چگونه ارزیابی می کنید ؟

اتفاقی که درحال حاضر در بازار استارت آپی بیمه افتاده دارای مشکلاتی است. بطور مثال “عدم محاسبه دقیق حق بیمه، دریافت وجه توسط نماینده و مشخص نبودن تاریخ شروع پوشش، عدم ثبت بیمه نامه در سیستم های بیمه گران بصورت آنلاین،کنترل نشدن خیلی از مواردی که بیمه گران ملزم به کنترل آن هستند. البته این موارد برخی از اشکالات استارتاپ های فعلی است ، ضعف های نرم افزارهای موجود نیز یکی دیگر از مشکلات است. به نظرم در بلند مدت استارتاپ ها نمی توانند درصد قابل توجه ای از بازار رو جذب کنند که ممکن است در کوتاه مدت با تبلیغات و جایزه و اعلام تخفیف موفقیت هایی داشته  باشند ولی چشم انداز خوبی رو متصور نیستم.

بیمه دانا چه گام هایی در حوزه فن آوری اطلاعات برداشته است؟

با توجه به تصمیم شرکت مبنی بر سرمایه گذاری  در حوزه فناوری اطلاعات فعالیت ما در بیمه دانا به دو حوزه کلی عملیات بیمه گری و پشتیبانی  تقسیم بندی شد. در حوزه بیمه گری طراحی نرم افزار اختصاصی بیمه دانا تعریف شده است که ، نرم افزار بیمه زندگی(عمر و پس انداز) بزودی عملیاتی می شود.

در حوزه پشتیبانی نیز یکپارچه سازی تمامی نرم افزار های حوزه های اداری ، مالی  ، تدارکات و… در حال انجام است که در سال ۹۷ به بهره برداری کامل خواهد رسید و منجر به تهیه صورت های مالی هر شعبه بصورت مجزا خواهد شد.

خدماتی که هم اکنون از طریق سایت رسمی بیمه دانا بصورت الکترونیک عرضه می شود ، چه خدماتی هستند؟

در حال حاضر پرداخت حق بیمه ، استعلام نرخ، استعلام بیمه نامه، استعلام خسارت، صدور برخی الحاقیه ها، تمدید بیمه ثالث و بدنه وجود داشته و ضمن آنکه صدور معرفی نامه درمان از ابتدای سال ۹۶ در تمام مراکز درمانی تهران در سامانه سپاد راه اندازی شده که به سراسر کشور گسترش یافته است

دسته بندی:
عکس روز

نظرات

ارسال نظر

ایمیل شما در فیلد زیر نزد ما محفوظ خواهد ماند.