جزئیات نشست انجمن جانبازان با مسئولان بیمه دی/بختیاری از بیمه ایران حمایت کرد، اما بنیاد معتقد است بیمه ایران خدمات خوبی ارائه نمیکرد به همین علت پولشان را ندادیم

04-07-2018 10:21:45
آیین- یکی از مطالباتی که در بیانیه پایانی تجمع چهاردهم اسفند95 جانبازان نخاعی در ساختمان مرکزی بنیاد مطرح بود و به جد مورد توجه و پیگیری انجمن جانبازان نخاعی قرار داشت موضوع درمان، بستری و به تبع آن، مشکلات بیمه ای جامعه هدف بود.

 

 به گزارش سایت تحلیلی- خبری آیین و به نقل از پایگاه تحلیلی خبری صنعت بیمه، پس از مدت ها پیگیری از طُرق مختلف و نیز ارائه درخواست جلسه و دیدار با رییس بنیادشهید و امور ایثارگران، بالاخره نیمه اول اسفند سال گذشته (96) انجمن موفق شد که در نشستی با حجت الاسلام شهیدی محلاتی و معاونین وی، مطالبات اصلی و جدیِ جانبازان نخاعی را مطرح و پیگیری نماید؛ بخشی از نتیجه این جلسه، دستور رییس بنیاد به معاونت ها و مسئولین ذیربط برای تشکیل جلسات مشترک با انجمن جانبازان و رسیدگی و رفع مشکلات مطرح شده بود که در بحث درمان و بیمه جانبازان نخاعی مقرر گردید جلسه ای با حضور مدیرعامل و معاونین بیمه دی و اعضای هیئت مدیره انجمن جانبازان نخاعی تشکیل گردد.

این نشست مشترک، روز یکشنبه 20 اسفندماه با حضور "پاکدل" مشاور عالی و دستیار ویژه رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران، کریمی مدیرکل درمان بنیاد، پرکره مشاور امور جانبازان بنیاد، جوادی مدیر مرکز ضایعات نخاعی، بختیاری رئیس بیمه دی با معاونش رامندی، اسرافیلی و اسد زاده به عنوان رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل انجمن جانبازان و مسعودی و ساقی از اعضای هیئت مدیره انجمن جانبازان نخاعی در ساختمان مرکزی بنیاد شهید و امور ایثارگران برگزار شد که خبر آن نیز همان روز در فاش نیور منتشر گردید.

اینک به منظور اطلاع جانبازان و ایثارگران معزز از جزئیات مباحث مطرح شده در آن جلسه، مشروح نشست هیئت مدیره انجمن جانبازان نخاعی با مهندس بختیاری "مدیرعامل بیمه دی"، پرسش های ارائه شده و پاسخ مدیرعامل بیمه دی به سمع و نظر کاربران می رسد. گفتنی است اگر چه انجمن جانبازان نخاعی به نمایندگی از جانبازان نخاعی، اما در عمل، پیگیر مسایل و مشکلات و مطالبات همه اقشار ایثارگران نیز بوده که این مسئله در متن گزارش های ارائه شده کاملا" مشهود است.

مهدی اسدزاده، مدیر عامل انجمن جانبازان نخاعی: ممنون از وقتی که دادید تا مشکلات انجمن و جانبازان نخاعی را مطرح کنیم. انجمن جانبازان نخاعی عهده دار پیگیری مسائل درمانی و معیشتی نزدیک به 2000 جانباز نخاعی در سراسر کشور است و در 25 استان نمایندگی دارد. ما برای پیگیری این موضوع با نمایندگی های انجمن تماس گرفتیم تا مشکلات بیمه ای آنها را مطرح کنند.

 

مصطفی مسعودی معاون اجرائی انجمن : در گذشته بیمه به راهکاری رسیده بود تا هزینه بعضی از خدمات را به جانباز پرداخت کند. (از جمله حق سونداژ) مثلا افرادی که سیستوپلاستی می شوند 4 بار در روز مجبورند سونداژ کنند، که بیمه این هزینه ها را به جانبازان پرداخت می کرد. مشکلات بسیار است شاید من چیزی را جا انداخته باشم، از دوستان خواهش می کنم مشکلاتشان را بیان کنند.

دکتر آطاهریان، مسئول کمیته بهداشت و درمان انجمن جانبازان نخاعی: چند مورد هست که من آنها را مطرح می کنم. بعضی از دوستان جانباز به بنده گفتند که اگر پزشکی 200 عدد قرص تجویز می کند، وقتی جانباز به داروخانه مراجعه می کند متاسفانه فقط 100 عدد قرص می دهند و دلیل آن نامشخص است؛ در صورتی که در زمان بیمه ایران چنین مشکلاتی وجود نداشت و تمام و کمال داروها را تحویل می دادند! گاها" دیده می شود در بعضی از داروخانه ها برای دارو و قرص های خارجی که متخصص تجویز می کند عنوان می شود "برای یک ماه می دهیم و برای ماه بعد مجددا تشریف بیاورید". از این طریق ممکن است داروخانه ها هم سو استفاده کنند؛ چون شفاف نیست که همان دارو و یا تعدادی را که به ما داده اند در سیستم ثبت کرده اند یا خیر!؟ این مسئله برای جانبازان مشکلاتی ایجاد کرده است.مورد بعد در رابطه با زمان پرداخت فاکتورهاست که در بیمه ایران تقریبا" هر شش ماه بود اما در بیمه دی بسیار طولانی تر است. بعضی از دوستان نیز به بیمه دی مراجعه کرده و فاکتورها را ارائه داده اند که بیمه به آنها گفته که اگر سه ماه از فاکتورتان بگذرد دیگر برای ما قابل قبول نیست. نمی دانیم چقدر این موضوع صحت دارد اما می شود از فرد مورد نظر موضوع را جویا شد.تعدادی از جانبازان استان فارس نیز مطرح کرده اند که هزینه های بیمه شان پرداخت نشده است.  اسامی این دوستان را همراه شماره تلفنشان به شما می دهیم و ممنون می شویم تا پیگیری کنید.

مشکل دیگر این است که در بسیاری از شهرستان ها بیمه دی شعبه ندارد و برای دوستان مشکل ایجاد کرده است؛ مثلا در برازجان، بروجن و ... همچنین در بعضی مناطق سیستان و بلوچستان و کهگیلویه و بویراحمد، فقط در مرکز استان شعبه وجود دارد و طی کردن مسافت برای رسیدن به شعبه، به ویژه برای جانبازان بسیار مشکل است.

بسیاری از دوستان هم از بیمارستان گاندی گله داشتند که ظاهرا مرکز درآمدزایی شده است. مثلا با آمبولانس ها قرارداد می بندند و از هر مریضی که آمبولانس به آنجا می برد 500 هزار تومان به راننده می دهند.

 

حسنی اسرافیلی، رییس هیئت مدیره انجمن: با تشکر از وقتی که در اختیار ما گذاشتید، به یکی دو مورد هم من اشاره می کنم.

اولین موردنظارت بر عملکرد بیمارستان ها و مراکز درمانی و داروخانه هاست؛ باید یک بخش و یا سیستمی وجود داشته باشد که بر عملکرد مراکزی که با بیمه دی قرارداد دارند نظارت داشته باشد. زمانی که عزیزان ایثارگر مراجعه می کنند، نظر خواهی شود که آیا رضایت مندی داشته اند یا خیر. سیستمی در نظر گرفته شود تا اگر کسی سئوال یا شکایت و درخواستی دارد تماس بگیرد و مطرح کند. در رابطه با دوستان جانباز نخاعی یک بخش باعنوان "پذیرش و ارجاع" وجود دارد. یعنی اگر جانبازی می خواهد به بیمارستان خاتم یا ساسان مراجعه کند، چنانچه بیمارستان جا نداشته باشد، با معاونت بهداشت و درمان (آقای عباس پور و آقای جوادی) تماس می گیرد و آنها پیگیری می کنند؛ حال می توان همین طرح را در بیمه دی هم پیاده کرد.

خدمات و شعبات بیمه دی در سایت گذاشته شود تا مشخص شود در کدام شهرستان ها مراکز بیمه وجود ندارد، تا در آنجا هم بیمه دایر شود. ایثارگر و جانباز نمی تواند از شهرستان با آن وضعیتی که دارد به شهر دیگری منتقل شود تا خدمات بیمه ای بگیرد.

مطلب دیگر الگو برداری از بیمه ایران است، زیرا بیمه ایران در تمام مراکز درمانی و داروخانه ها سابقه ی طولانی دارد و مشخص شود که بیمه ایران به چه شکل این خدمات را ارائه می داده تا بیمه دی هم به ایثارگران آن خدمات را بدهد تا مشکلات کمتر شود.

من در سفری که به گیلان و آذربایجان شرقی داشتم دوستان می گفتند آن خدماتی که قبلا از بیمه ایران می گرفیتم را هم اکنون از دی نمی گیریم، البته خدمات جانبازان بالای 70% بهتر است و سایر جانبازان خدماتشان ضعیف تر است و جانبازان زیر70% ناراضی ترند. حال انشاءالله بقیه موارد را هم دوستان می گویند تا به یک جمع بندی برسیم و خروجی جلسه را منتقل کنیم، زیرا دوستان جانباز انتظار دارند تا ما به آن ها گزارش دهیم که چه مسائل و مشکلاتی مطرح شد و مسئولان بیمه هم چه پاسخی دادند.

بهروزساقی عضو هیئت مدیره انجمن: یکی از مشکلاتی که در کار هست این است که بیمه دی به دلیل تازه کار بودنش باید حتما به کسانی که خدمات می گیرند، معرفی شود. آیا این بیمه فقط برای ایثارگران است یا عمومیت دارد؟

مهندس بختیاری مدیرعامل بیمه دی: عمومیت دارد.

 ساقی: بیمه دی از چه سالی تاسیس شده است؟

بختیاری : این بیمه از سال 83 تاسیس شده و کارکنان بنیاد و گروه های اقتصادی و به ویژه بزرگان سطح کشور در بیمه دی بوده اند. اگر در جایی بیمه دی بوده بیمه ایران و سایر بیمه ها نبوده اند آن وزارت نیرو بوده است و در استان یزد، کردستان و لرستان، وزارت نیرویشان با بیمه دی بوده است و کل بازنشستگان کشوری از سال 88 -91 تحت پوشش این بیمه بوده اند.

ساقی: الان مجموعا چه تعداد بیمه شده تحت پوشش بیمه دی هستند؟

بختیاری: اکنون 200 هزار نفر از ایثارگران را تحت پوشش داریم.

 ساقی: بنیاد به دلیل کارویژه ای که انجام می دهد و براساس وظیفه اش باید خدماتی را به ایثارگران بدهد، اما به طور معمول این خدمات عمومیت پیدا نمی کند و این جامعه ی هدف است که از حقوق خودش مطلع نمی شود. بنیاد هم به دلیل محدودیت هایی که دارد ضرورتی نمی بیند که خدماتش را اعلام کند و بیمه دی هم چون تازه کار است ما اطلاعاتی درباره خدماتی که ارائه می دهد نداریم. از آن طرف بیمه ایران معروف است، با وجود اینکه بیمه دی مدت هاست به کارمندان بنیاد خدمات ارائه می دهد برای ما ناآشنا ست. اما فکر می کنم چون درون سازمانیست عمومیت ندارد که گستره ی زیادی را در بربگیرد. به هر حال ما(جانبازان و ایثارگران) بیمه هستیم اما حق بیمه پرداخت نمی کنیم، بیمه هم موظف است که بحث درمان ما را پشتیبانی کند و ما را پوشش دهد. شاید به همین دلیل است که خدمات را علنی نمی کند. بسیار مطلوب است که بیمه دی به جامعه هدف آموزش دهد که انتظاراتشان از این بیمه در چه حدی باشد و بیمه دی چه تعهداتی را در قبال آنها متقبل شده است. اگر نمایندگان شما در استان های مختلف کلاس های آموزشی و بروشور در اختیار جانبازان قرار دهند بسیار مفید خواهد بود؛ چون بیمه دی تازه کار است و خیلی از نواقص خودش را نشان می دهد. درگذشته بیمه ایثارگران موضعی برای سوء استفاده افراد شده بود و قرارداد های مختلف مدام امضا و بعد لغو می شد؛ به همین دلیل یک عده منتفع می شدند و این عدم ثبات بیمه ای برای ایثارگران، ناامنی درمانی را در ذهنشان تشدید می کرد. ما هم خوشحال می شویم که بیمه ای باشد که خود سازمان بنیاد شهید آن را گسترش دهد و بتواند خدمات بهتری را به جامعه ایثارگر بدهد و طوری عمل کند تا بحث رانت و پنهان کاری و بحث هایی که آفت این کار است از بین برود. این آموزش ها را هم باید جدی بگیریم. من دو هفته است که می خواهم دارو بگیرم ولی نمی دانستم از کدام داروخانه باید تهیه کنم و در نهایت به 13 آبان مراجعه کردم، آنجا به من گفتند بنیاد باید داروهای شما را تایید کند. در صورتی که این ها داروهایی است که من مرتب می گیرم، داروی قلب و فشار خون و...

 

بختیاری: این داروها معمولی است و باید سیزده آبان به شما می دادند، من پیگیری می کنم.

ساقی: گاهی مبالغ خیلی کم است. بیمه های عادی در کشور طوری رفتار می کنند که مشتری را در پیچ و خم های اداری بیندازند تا آنان از امتیازاتی که دارند صرف نظر کنند. مثلا جانباز برای بیست هزارتومان ترجیح می دهد از خیر طی کردن مراحل اداری بگذرد و آزاد تهیه کند؛ حالا همه ی ایثارگران را در نظر بگیرید که مجبور باشند از این بیست هزار تومان صرف نظر کنند، این مبالغ برای بیمه گر شاید وسوسه کننده باشد.

دکتر آطاهریان: چند وقت پیش شخصی به داروخانه 13 آبان مراجعه کرده بود؛ وقتی من تماس گرفتم ومتوجه شدم بیمه دی در آنجا نماینده دارد. بعد دکتر عباس پور با نماینده شما تماس گرفتند و با وجود هزینه بالایی که داشت مشکل حل شد.

حال پیشنهاداتی که ما داریم این است که باید شفاف سازی شود. اگر امکان دارد خدمتی که هر جانبازان دریافت می کند برایش پیامک شود. خود جانباز ممکن ا ارائه شده برای او نبوده اما به نام او سند خورده است.

بختیاری: در زمان بیمه ایران؟

آطاهریان: بله. خدماتی که ارائه می شود پیامک شود تا ایثارگر بداند بیمه دی اینقدر برایش هزینه کرده است. من هم همین مشکل آقای ساقی را پیدا کردم؛ به داروخانه رفتم و گفتند برو بنیاد تا مهر کند. یک رابط تلفنی باید بین جانباز و بیمه وجود داشته باشد تا اگر من فرضا به داروخانه و بیمارستان مراجعه کردم، با ارائه کد ملی یا کد جانبازی ام مشکل را همانجا حل کنند؛ نه اینکه مثل من با این مشکلات به بنیاد مراجعه کنند. این یکی از پیشنهادات من است و اگر شماره دادید،به ما بدهید تا ما آن را در کانال هایمان اطلاع رسا نی کنیم.

اسدزاده: ممنون می شویم قضیه پرداخت حق پرستاری و نگهداری از والدین شهدا را در دستور کار قرار دهید زیرا قبلا پرداخت می شد.

بختیاری: الان از بیمه خارج شده است.

پرکره مشاور امور جانبازان رییس بنیاد: در بیمه ایران قبلا قرار داد خدمات هم با بیمه بسته می شد اما ایثارگر خیلی کمتر بهره می برد. مثلا در ارتوپدی قرار داد بسته می شد اما ایثارگر از ارتوپدی استفاده نمی کرد. حال اگرشما قسمتی را در قرارداد باز بگذارید و مثلا مبلغی را برای یک سال کنار بگذارید تا ایثارگر در این زمینه بیمه نشود و اگر او بیمه موارد خاص داشت از آن بهره مند شود. در بعضی از موارد بیمه ایران هیچ توجهی به ایثارگر نمی کرد. ما از این بابت خوشحالیم که بیمه دی را از خود می دانیم و بیمه دی مختص ایثارگران است و نهایت استفاده را ایثارگران می برند. این کم و کاستی ها هم حل می شود و جلساتی که بین ایثارگران و بیمه دی برقرار می شود اگر زمانش به حداقل برسد بسیار خوب می شود.

مدیر کل درمان بنیاد: یک مطلب کوچک عرض می کنم که نه تعریفی از بیمه دی باشد نه خدایی نکرده برای بیمه ایران مشکلی پیش بیاید و این یک واقعیت است. جمع را خودمانی می بینم که مطرح می کنم؛ این برداشت شخصی من است. من قبلا گروه های خاص بودم که مسائلی در جلسات بهداشت و درمان مطرح می شد. در مورد اینکه قراردادها با کدام بیمه باشد و تا چه سقفی بسته شود، صندوق باشد و یا نباشد، آیا خدمات سقف بیمه ای داشته باشیم و یا نداشته باشیم؟ ما در این رابطه جلسات مکرری با بهداشت و درمان داشتیم. من یکی از کسانی بودم که به صراحت از بیمه ایران حمایت می کردم و معتقد بودم که اگر همچنان با بیمه ایران قرارداد داشته باشیم به نفع ایثارگران است. اما من آن زمان بخشی از مشکلات را نمی دانستم تا اینکه در جایگاه اداره کل درمان قرار گرفتم و خواهشم این است که آقای بختیاری به خودشان نگیرند. این اصلا ربطی به بیمه دی ندارد، هر بیمه دیگری هم که بود فرقی نمی کرد. ماجرا این گونه بود؛ بیمه ایران با دولت مکاتباتی کرده بود و به دنبال مشکلات به وجود آمده،بیمارستان خاتم هم با هیئت دولت مکاتباتی داشت. بیمارستان خاتم مطرح کرده بود که ما مبلغ کلانی را از بیمه ایران می خواهیم و بیمه ایران به ما نمی دهد که بخش بزرگی از مشکلات بیمارستان خاتم، بیمارستان ساسان و شرکت بنیاد مربوط به همین طلب بیمه ایران است. مبلغ هم کلان بود که من به مبلغ اشاره نمی کنم. بیمه ایران به دولت نامه نوشته بود که من نمی توانم طلب بیمارستان خاتم را بدهم، به این دلیل که 1800 میلیارد در مجموع بدهی دارم و 1900 میلیارد طلب دارم و هیچ نقدینگی ندارم و اگر دولت طلب مرا ندهد من هم نمی توانم بدهی ام را بپردازم. کما اینکه الان می بینیم همین طورهم شده است. درست است که بیمه ایران خدمات ارزشمندی به ایثارگران در این ده سال داده است که شروع این همکاری سال 82 بود و ما درآن مدت به صورت ممتد با بیمه ایران قراداد داشتیم، ولی این اواخر چون نتوانستیم به تعهدمان عمل کنیم با بیمه ایران دچار مشکل شدیم.

 

در ضمن شرکت ها هم این گونه نیستند که حساب سال بسته شود و از ابتدای سال دوباره حساب باز کنند، یعنی بدهی و طلب را در دفتری ببندند و دفتر جدیدی باز کنند. حساب مالی شرکت ها به این صورت است که اگر شما به آن ها بدهکار باشید هر چه به آن ها پول بدهید می گذارند به حساب طلبی که داشته اند.

اگر این طلب را به بیمه ایران می دادیم مثلا این مبلغ 400 میلیارد را به بیمه ایران می دادیم آنها می گفتند 1500 میلیارد دیگر بدهکارید، پس همه آن را بپردازید و نمی توانستند به تعهدشان عمل کنند و ما در واقع بیمه ایران را با بدهی کلانی که داشت جا گذاشتیم وسراغ بیمه دیگری رفتیم.

من در آخر نظرم درباره بیمه ایران عوض شد و این درست است که بیمه ایران خدمات ارزشمندی به ما داده است و ما از آن ها ممنونیم و ما هنوز برای طلب خسارت ایثارگران و مراکز خودمان با آنها مکاتباتی داریم و خیلی هم به آنها ارادت داریم و خیلی خالصانه کار کردند ولی متاسفانه ما نمی توانستیم به تعهدمان عمل کنیم. خب من این موضوع را عرض کردم که این مطلب را در گوشه ای از ذهنتان داشته باشید.

حسین اسرافیلی: ببخشید قبل از آنکه آقای بختیاری مطلبی را عرض کنند من اشاره ای کنم به این بحثی که شما فرمودید .

ببینید وقتی که بنیاد به بیمه ایران بدهکار است از آن طرف خدمات بیمه ای برای ایثارگر کم می شود. به طور مثال پزشک متخصص که می آید در بیمارستان خاتم و ساسان و سایر بیمارستان ها خدمات می دهد به دلیل مشکلات بیمه ای قراردادش را با بیمارستان لغو می کند و این منِ ایثارگر هستم که ضرر می کنم و ان شاالله بتوانیم این مشکل را حل کنیم تا جامعه هدف زیان نبیند.

مسئول بنیاد: دولت هم به این موضوع اشراف دارد و مکاتباتی و مذاکراتی بابنیاد شده است و باید پیگیر باشیم تاتعهدات انجام شود فرمایش شما کاملا" درست است.

بختیاری: من هم خوشحالم که درخدمت شماهستم. دراین مملکت زیاد تعارف به هم می کنیم اما بینی و بین الله من خود را موظف و مکلف به پاسخگویی می دانم و هر کس در قبال کاری که انجام می دهد مسئول است. من سعی می کنم نکاتی را خدمتتان عرض کنم تا با هم به یک تفاهم و چند پیشنهاد برسیم. اول یک مقدمه خدمتتان عرض کنم.

مطلبی که دکتر طاهریان گفتند کاملا" درست است که در صورت تغییر بیمه گر نباید مشکلی برای ایثارگر ایجاد شود. ما در مرداد ماه، افتخار این را داشتیم که در مناقصه شرکت کنیم. نکته اول این است که اگر این قرارداد مربوط به ایثارگران و این خانواده نبود شاید ما اصلا" علاقه ای به شرکت در این مناقصه نداشتیم. مثلا اگر برای آموزش و پرورش یا سازمان بازرسی کشور بود ما اصلا" وارد نمی شدیم، وجدانا" به این مسئله اقتصادی نگاه نکردیم زیرا شرکت بیمه دی خودش را متعلق به ایثارگران می داند.

نکته دوم اینکه یک شرکت بیمه در ایران وجود دارد که آن با ذینفعان نهایی تضاد منافع ندارد. به هر حال بیمه دی متعلق به همین خانواده است و باید به آن ها خدمت کند و اگر همه ی این قرارداد هم سود باشد باز هم ذینفعی بجز این مجموعه ندارد و اگر زیان هم باشد ضرر به همه مجموعه بر می گردد و از همین بابت بود که این اتفاق ها افتاد.

در واقع شرایط به گونه ای پیش رفت که من به احترام شما بزرگواران نمی خواهم به جزئیات آن اشاره کنم چون ممکن است برداشت دیگری شود مانند برداشتی که دکتر طاهریان داشتند. ما شبانه روز سعی کردیم همه چیز را برنامه ریزی کنیم و همه جزئیات و ریسک ها را بررسی کنیم. تا اینکه در اول شهریور برنامه ما آماده شد و قرار بر این شد که از اول مهر ماه کار را آغاز کنیم. ما از اول مهر، سه مرحله برای اجرای قرارداد در نظر گرفتیم. مرحله اول: استقرار اولیه بود.تلاش کردیم که از 1/7/96 تا 1/9/96 طوری کار کنیم که وضعیت بیمه شده ها و ایثارگران خیلی نسبت به بیمه گر قبلی تغییراتی نداشته باشد تا سطح رضایتمندی را حفظ کنیم. قطعا این جابجایی بیمه گر مشکلاتی را به وجود می آورد. عوض کردن بیمه گر در بیمه های درمان مانند عوض کردن خانه است و حتی اگر از شرکت ضعیف به شرکت بیمه ای خیلی قوی هم بیاید یک گرفتاری هایی را به وجود می آورد. ما تلاش کردیم هدف را طوری تعیین کنیم که ایثارگران دچار مشکل نشوند. سه اقدام بزرگ را انجام دادیم.

اول بحث عقد قرارداد با مراکز درمانی بود که ما با 7000 – 8000 از مراکز درمانی در سطح کشور قرار داد بستیم. کار سختی بود و تلاش شبانه روزی می خواست که این ها در کارگروه های مربوطه ثبت شده است.

مسئله دوم ایجاد یک سامانه زیر ساخت نرم افزاری بود که خیلی نیاز به حضور بیمه گر و کارهای کاغذی نباشد. همین الان اگر شما به هر کدام از بیمارستان های طرف قرارداد ما مراجعه کنید و کد ملیتان را بدهید اصلا نیازی به معرفی نامه از ما نیست، که این کار بسیار سختی بود.

سوم، سازمان دادن کلیّت شرکت بود تا این مراحل به عنوان اولویت اول قرار بگیرد،که این مسائل در مرحله اول انجام شد. وقتی ما وارد کار شدیم 10 مهر، مصادف با عاشورا و تاسوعا بود. ما بسیار نگران بودیم که به چه صورت این موضوع را انجام دهیم تا مشکلات کمتر شود؛ زیرا شرکت بیمه دیگری این وظیفه را بیش ازده سال انجام داده بود و ما باید به یکباره این کار را انجام می دادیم و نگران بودیم که چگونه خواهد شد. ما برای این مسئله نمایندگی های بیمه در سراسر کشور را بسیج کردیم و الحمدلله در آن زمان مشکل خاصی نداشتیم و تمام بیماران پذیرش شدند و کارها به خوبی پیش رفت.

مرحله دوم از 1/9/96 تا 1/12/96 شروع شد که مرحله تثبیت و پایش بود و نظرمان بر این بود که اگر به یک مرحله از رضایتمندی رسیدیم، حالا باید بتوانیم این سطح را ارتقا دهیم. برای همین برنامه ای گذاشتیم تا به همه استان ها سفری داشته باشیم. من در مصاحبه شهید رسول زاده این وعده را دادم که به تک تک استان ها بروم و دسترسی بنیاد به اطلاعات را فراهم کردیم و قرار شد که به استان ها برویم و شکایات را از نزدیک بررسی کنیم. الان که من در خدمت شما هستم تا کنون به 28 استان سفر کرده ام و در هر استان به اتاق مدیر کل و معاون بهداشت و درمان رفته ام و اگر عزیزانی مثل شما بزرگواران بوده اند مشکلاتشان را شنیده ام. جسارتا" عرض می کنم ولی تا کنون به این صورت نبوده که خود مدیرعامل برود و موارد را جویا شود. صحت این موضوع را از مدیران استان ها بپرسید. من نمی گویم رضایتمندی بالا بوده، در آذربایجان شرقی و در فارس و یک استان دیگر یک سری مسائلی داریم اما در بعضی استان ها رضایتمندی بدی نبوده است. از1/12/96 به بعد ما دنبال آن هستیم که چگونه خدمات متمایزی نسبت به سایر بیمه گران ارائه دهیم. من مقدمه را گفتم، حال تک تک آیتم های شما را موردی بررسی می کنم. بنده و تیمی که آنجا کار می کنیم همگی جزء هسته اصلی بیمه ایران بوده ایم و آقای "بنی صفار" که معاون فنی ما هستند، مدیر بیمه ایران در استان های مختلف بوده اند و آخرین جایی که کار کردند اصفهان بود و شما می دانید که در اصفهان خانواده شهدا تعدادشان زیاد است. اینگونه نبوده که ما بی تجربه باشیم. شما می توانید از آقای مهاجر (مسئول بیمه در وزارت نیرو) بپرسید چه رتبه ای به بیمه دی داده اند و این رتبه بندی بر چه اساسی بوده است؛ زیرا وزارت نیرو در بیمه های درمان بسیار سختگیر است.

در مسئله ای که شما گفتید یک پارادوکس وجود دارد که امید داریم که با کمک شما این را حل کنیم. به نظر من لااقل در بیمارستان گاندی ما از این گرفتاری ها داشته ایم زیرا مرحله پایش به خوبی انجام نشده است. متأسفانه یک عده قوانین را رعایت نمی کنند و آن جاهایی مثل بیمارستان گاندی است. در مراجع درمانی کسانی هستند که سندسازی می‌کنند و گرفتاری ایجاد می کنند و این خیلی بد است. وقتی که منابع کم می شود یک عده سوء استفاده می‌کنند و کاسبی انجام می‌دهند. متاسفانه این اتفاق دارد می‌افتد و از قبل هم بوده و نه فقط در این قرارداد، بلکه در همه قراردادهای درمانی کشور این مشکل وجود دارد.

ساقی: به چه شکل؟

بختیاری: مثلا اگر خانواده شهیدی سرش درد می کند، آپاندیسش را هم عمل می کنند و به جای آنکه دو روز نگهش دارند، پانزده روز نگهش می دارند. یا درهمین داروخانه‌ای که دوستان فرمودند مثلا اگر پزشک داروی پلاویکس را می‌نویسد، داروخانه کل نسخه را ازبیمار می گیرد و تایید می‌کند و درنهایت، بخشی از دارو را به بیمار می دهد. یا شاید هم بگویند بیا این پول را بابت قرص هایت بگیر. بعد آن را به بیمه صورت حساب می کند؛ درصورتی که حتی قرص از داروخانه خارج هم نشده است. در یکی از استان‌ها همین اتفاق افتاد و ما قرارداد را با داروخانه لغو کردیم. یا مثلا" در بخش تجهیزات پزشکی انواع و اقسام سوء استفاده را داریم. این فقط در قرارداد شما نیست، در همه قراردادها به همین صورت است.

ساقی: این موضوع قبلاً هم بوده است. مثلا دکتر 100 عدد قرص نوشته ولی داروخانه ۵۰ تا بیشتر نمی دهد این هم جزء مواردی است که همه ما با آن دست به مواجه شده ایم.

بختیاری: بدتر از آن هم هست. مثلا داروخانه ۱۰۰ تا قرص را از بیمار بگیرد و مقداری پول به او بدهد و دارو ندهد یا مجبورش کند تا از یک متخصص دیگر نسخه بیاورد یا به داروخانه دیگر برود و این چرخه تکرار شود. شما یک انجمن هستید و من با شخصیت حقوقی انجمن صحبت می‌کنم. هرکدام از شما عزیزان آنقدر بزرگوار هستید که مسئله شخصی خودتان را مطرح نمی‌کنید شما به نمایندگی از جمع آمده اید، پس شما به نمایندگی از جمع جانبازان این نکته را عنایت بفرمایید که اگر اعتبار این قراردادn میلیارد تومان هم باشد، اگر ما رعایت کنیم، می‌توانیم بهترین خدمت را به این خانواده بدهیم و بالاترین رضایتمندی را داشته باشیم. سال بعد هم بگوییم ببخشید اعتبار ما حتی کمتر هم شده و این مسئله در پایش اتفاق می‌افتد که ما می توانم به هم کمک کنیم.

حال من نکاتی را یکی یکی عرض می کنم. نکته اول اینکه قراردادی که با شما داریم همان قراردادی است که با بیمه ایران داشته ایم و به هیچ وجه من و همکارانم حق نداریم که سطح سرویس دهیمان پایین تر باشد. چون ما طبق قانون و شرایط مناقصه، مکلف به دادن همان سرویس به شما هستیم.

نکته بعد فرمودند که شاید ما به دنبال این باشیم که طرف را در روند اداری بیاندازیم تا جانباز از مبالغ اندکی که از بیمه طلب دارد صرف نظر کند.این دیدگاه از لحاظ اقتصادی و منطقی درست نیست و ما چنین ذهنیتی نداریم. مسئله بنیاد شهید ربطی به این مبالغ اندک ندارد. موضوع بیشتر درباره رعایت و عدم رعایت است، خصوصاً در مجموعه اعصاب و روان و مجموعه تجهیزات پزشکی و بیمارستان های خصوصی این موضوع وجود دارد. در رابطه باپزشک پایش سلامت که شما فرمودید که شامل بیمه نمی شود، باید یک تفاوتی بین پزشکی که تخصص دارد با پزشکی که در یک روز صد نفر را ویزیت می کند وجود داشته باشد. نباید قیمت این دو یکی باشد. واقعیت‌ این است که سطح خدمات ما همان سطح خدمات بیمه ایران، با همان تعرفه است. در رابطه با داروها و مسائل اجرایی، شیوه نامه داریم که این شیوه نامه توسط بهداشت و درمان بنیاد به ما ابلاغ شده است که در آنجا تختی نداریم. وقتی جانبازی وارد بیمارستان می شود نباید درگیر مسائل دیگر شود و با نشان دادن کدملی باید پذیرش شود.

در رابطه با بیمارستان خاتم که سرپایی پول می گیرند باید این نکته را عرض کنم که در بیمارستان ساسان و خاتم ما یک سری وسایل را خارج از قرارداد به آن ها می دهیم، مثل لباس، دمپایی و کیف که این ها شامل بیمه نمی شود. در هر حال نباید پول بگیرند و من موضوع را بررسی می کنم.

اسدزاده: چند بیمارستان در تهران هستند که وقتی فرد به آزمایشگاه آنها مراجعه می کند می گویند طرف قرارداد نیستیم و خصوصی هستم، مثلا زخم وکیوم کرده و می گویند این قسمت شامل بیمه نمی شود!

بختیاری: من این ها را عرض می کنم. بیمه ایران برای من بسیار قابل احترام است، من خودم کارمند بیمه ایران هستم. برای اینکه یک شرکت بیمه خدمات بدهد خیلی به بزرگی و کوچکی شرکت بستگی ندارد، به اینکه چقدر برنامه و تدبیر دارد بستگی دارد. الان ۶ ماه از قرارداد گذشته است، کسی فکرش را نمی‌کرد که بیمه دی در این مدت بتواند قرارداد را به این ترتیب جلو ببرد و مجموعه مطالبی را که شما نوشتید را من هم می دانم، اما نارضایتی های عجیب و غریب نداریم. درصورتی که می‌توانست تبدیل به یک فاجعه شود. من به تک تک استان‌ها رفته‌ام و به جزئیات ورود پیداکرده ام. در همین برفی که در تهران آمد چون من برنامه سفر به اردبیل را داشتم با وجود خطر مرگی که برایم داشت و سفر هوایی ام کنسل شد، زمینی رفتم تا دوستان در اردبیل فکر نکنند برای ما بی اهمیت هستند. ما تقریبا" بیشتر از بیمه ایران در سطح کشور با داروخانه ها قرارداد داریم. همین هفته گذشته تمام داروخانه ها را به دفترمان دعوت کردیم و تمام آموزش ها را به آن ها دادیم و مسائل را بازگو کردیم. باز هم اگر داروخانه ای مدنظرتان است تا با آن قرارداد ببندیم به ما معرفی کنید تا بررسی کنیم.

ساقی: من عذر خواهی می کنم، مگر تعداد داروخانه ها در دریافتیشان تفاوتی ایجاد می کند. اگر شما می توانید با کل داروخانه های تهران قرارداد ببندید. چرا با تعداد محدودی این کار را انجام می دهید؟

بختیاری: ما ملاحظاتی داریم. بحث اول یکی اهلیّت داروخانه است. بعضی از داروخانه رعایت رفتارشان بسیار بد است.

بحث دوم مباحث مدیریتی است. شما وقتی برای صد نفر صورت حساب می گیرید و به آنها پرداخت می کنید، تفاوت می کند با زمانی که برای هزار نفر صورت حساب می گیرید که این موضوع مشکلاتی را به وجود می آورد، ولی مهمترین مسئله اهلیّت است. من مطلبی را به شما بگویم که تا حالا هیچ وقت نگفته ام و به احترام شما می گویم، من خود مشخصا در طبقه بندی بنیاد قرار می گیرم. من کوچک شما بوده ام و من هم تجربه شما را داشته‌ام. آنچه در رابطه با ما مطرح می‌کنند بیشتر سوء استفاده است. من هیچ وقت به شما عرض نمی‌کنم که توقعاتتان کمتر از بیمه ایران از ما باشد، برعکس می‌گویم به ماسخت بگیرید. ما باید بیشتر از آنها به شما سرویس دهیم؛ بجز پرستار در منزل که طبق قانون از تعهدات ما خارج شده است.

ما دارو را اصلاً کمتر نمی‌دهیم، اما اگر دارو کنترل نشود، داروخانه‌ و عواملشان هست و نیست را با هم می بلعند. شما در رابطه با کنترل چند پیشنهاد به ما بدهید.

ما حق نداریم از آنچه تجویز می شود کمتر بدهیم و داروخانه هم حق ندارد 3 – 4 برابر از این حق، کاسبی و دلالی کند. من در کلام شما عزیزان یک پختگی، درایت و تسلطی دیدم و مطمئنم برداشت غلطی نیست. من می گویم به هم کمک کنیم که این کار به درستی پیش برود.

 

ساقی: نگاه ما ان شاالله همان نگاه متعهدانه است و از روی دغدغه در این عرصه آمده ایم. ما در واقع بازوی رسانه ای انجمن جانبازان هستیم. در این بحثی که شما فرمودید برای این که بتوانیم کوتاهی های سازمان مربوطه را نظارت کنیم این مطلب شرط عقل است، مخصوصا برای صنعت بیمه و مسئولانش. در رابطه با انجمن این موضوع تحصیل حاصل است. یعنی شما کارهایی را که گفتید چه انجام دهید و چه ندهید ما وظیفه ذاتیمان و دغدغه و اعتقادمان این است که باید این نظارت ها را داشته باشیم و اگرشما بخواهید این کار را انجام دهید و این تعامل را با انجمن داشته باشید در واقع بازوهای نظارتی خود را تقویت کرده اید. این بحث رسانه ای هم که شد ما آن بحث مچ گیری که در دنیای رسانه مرسوم است را در فاش نیوز نداریم همان طور که گفته شد فاش یعنی فرهنگ ایثار و شهادت. ما به دنبال آن هستیم که خدمات بهتری را برای کسانی که دهه های آخر زندگیشان را سپری می کنند انجام دهیم، چون فرصت آزمون و خطا را درباره ایثارگران نداریم.

بختیاری: چهارمین پیشنهاد من استمرار جلسات است. آقای دکترالان فرمودند این مسائل جزء وظایف ذاتی ماست؛ برای ما هم نیاز ذاتی است و ما اینجا نیازمندیم چون شما شناخت کافی را در این زمینه دارید. اما گاهی در ایران با هم کارکردن را بلد نیستیم. انجمنی وجود دارد که در بلند مدت باید ذینفع باشد و اگر قراردادی که امسال در بنیاد با 10 واحد پولی بسته شده است اگر واقعا با 10 واحد پولی با بهترین وجه انجام شود چرا سال بعد 12 واحد پولی شود که آقای دکترx در سازمان برنامه بگوید که اعتبار نداریم. من به عنوان یک کارشناس عرض می کنم که می شود این کار را انجام داد و هوشمندی ایجاب می کند تا این کار را انجام دهیم. این مطلب همینجا به ذهنم نرسیده که مطرح کنم، بلکه این جزو برنامه های ما بوده است. دوستان می دانند که ما از 12/1 در قضیه پیامک ها با بنیاد صحبت کردیم، اما آنها به ما شماره ها را ندادند و ما با مشکل کمبود اطلاعات مواجه شدیم. ما این را مطرح کردیم که یک "نوتیفیکیشن" داشته باشیم، ما در قزوین به دکتر بخارایی که معاون بهداشت و درمان است این قضیه را گفتیم اگر بنیاد دسترسی پیامک را به ما بدهد مثلا اگر حاج آقا به استان فارس تشریف ببرند، می گوییم مهمان های شما در استان فارس در بیمارستان های شیراز این افراد هستند و مهمان های شما در بیمارستان تهران هم این افراد هستند و جامعه هدف زیر نظر شما این قدر بستری شده اند.

این موضوع دو ویژگی داشت، یک این که ایشان به کمک بخش فرهنگی می آمدند که اگر پدر سه شهید در بیمارستان بستری بود با یک شاخه گل به دیدنش می رفتند قبل از آن که فردا در تشییع جنازه اش شرکت کنند. نکته دوم مربوط به موضوع کنترل است که اگر فلانی الان در بیمارستان بیست روز بستری شده است و دیروز در سالن هم بوده است پس معلوم می شود که از محل اعتبار ایشان یکی دیگر دارد استفاده می کند. یا اصلا کسی به جای ایشان نخوابیده است و ما برای همه این ها برنامه ریزی کرده ایم. من پیشنهادم این چهار مورد است یعنی حتما ما باید سمت طراحی سوله های ورزشی برویم و بحث نظارت را بصورت حرفه ای انجمن به ما کمک کند. مسئله بعدی استمرار این هم فکری ها می باشد و مسئله دیگر ان شاءالله بعد از سال یک صبحانه را کنار هم باشیم و اطلاعات را با هم تبادل کنیم تا به امید خدا زودتر عملیاتی شود و بعد از ماه رجب و شعبان و رمضان بتوانیم به عملیاتی کردن آن برسیم.

آطاهریان: ما قسمت ورزشی را خیلی پیگیری کردیم ولی مکان مناسبی را نیافتیم و ما پیشنهاد داده بودیم تا جانباز را از درب منزل به ورزشگاه ببرند.

بختیاری: عذر خواهی می کنم میان کلامتان آمدم. ما میز خدمت را از بنیاد گرفتیم و برای خانواده هایی که برای دادن مدرک مراجعه می کردند با دفاتر پیشخوان دولت قرارداد بستیم تا این خانواده ها برای دادن مدارکشان به این دفاتر مراجعه کنند. الان نیاز به شعبه و نمایندگی ما در شهرهای مختلف نیست و همین دفتر پیشخوان کافی است تا خانواده های جانباز مدارک را تحویل دهند تا ما کار را انجام دهیم. مسئله بعدی اپلیکیشنی است که روی آن کار می کنیم زیرا بعضی از خانواده ها حاضرند پول پُست بدهند تا از درب منزلشان مدارک را تحویل بگیرند. در اصفهان ما این کار را انجام داده ایم که از درب منزل ،جمع آوری مدارک صورت بگیرد.

آطاهریان: ما همین چهارشنبه با آقای دکتر جوادی در بنیاد جلسه ای داشتیم، این جلسه منوط بود به این که ما طرحی به نام "رصد جانبازان پر خطر" داریم و نظرمان این است که اگر ما این کار را انجام دهیم هزینه هایی را که بیمه ها متقبل می شوند را بسیار کاهش داده ایم. چون فرصت می دهیم به جانباز که به وضعیت استیبل و ثابت برسد و بعد آن را بستری کنیم تا انواع عمل هایی را که قبلا لازم نداشته اما الان دچارش شده است را انجام دهد که این عمل ها بسیار هزینه براست. بخش ویژه ای از این طرح که درحال بررسی آن هستیم مربوط به بیمه است و باید با بیمه هماهنگ باشد و هزینه هایی دارد که بیمه باید پرداخت کند و ما می توانیم در همین جلسات کاری که با هم داریم این موضوع را هم بررسی کنیم. در رابطه با بحث ورزش، ما بخش ورزشی را داریم که مرکز ضایعات نخاعی تورهای رویایی برای این موارد دارد. این تورها هزینه بر است اما ما جاهایی را داریم که با کم ترین هزینه آن را انجام می دهند. من باید با آقای دکتر راوندی و با دکتر بختیاری جلساتی داشته باشم و باید گروه هایی در سطح کشور باشند تا مسائل را پیگیری کنند و ما تلاش کرده ایم تا در تمام استان ها جانبازان پر خطر و رفتارشان را بررسی کنیم و آن اطلاعات خامی که شما می خواهید را ما می توانیم در اختیارتان قراردهیم.

اسدزاده: در مورد بحث ورزش به شدت استقبال می کنیم و این بحث ورزش جانبازان نخاعی را پیگیری می کنیم. ما درتهران چهار جشنواره در سال برای جانبازان نخاعی برگزار می کنیم که جانبازان برای شرکت در آن، شور و نشاط خاصی دارند. این جشنواره امسال در آذر ماه در سطح کشور برگزار شد و نتایج خوبی را بدست آوردیم. امیدوارم به کمک شما بتوانیم مسئله ورزش را در حد اعلی پیگیری کنیم. ما بارها این موضوع را با بنیاد مطرح کرده ایم اما آنها پیگیری نکردند. وقتی که وضعیت جانباز بهبود یابد هزینه های بیمه گر هم کاهش می یابد و این مسئله دوسر بُرد است. من چند پیشنهاد هم دارم همان طور که برای کارکنان بنیاد بیمه شخص ثالث را ده ماه کردید برای جامعه کوچک جانبازان نیز همین اقدام را انجام دهید.

بختیاری: ما این را بررسی می کنیم، البته ما پیشنهاد های بیمه ای هم داریم که جانبازان برای خانواده شان از بیمه عمر استفاده کنند چون بسیار مناسب و خوب است ما به شدت علاقه مندیم تا سرویس بدهیم.

اسدزاده: اگر یک کانال اطلاع رسانی هم راه بیندازید و از آن طریق، آخرین داروخانه ها و راه کارها و ... را قرار دهید تا ما استفاده کنیم خیلی خوب است.

بختیاری: این اطلاعات درسایت موجود است.

اسدزاده: به سایت، دوستان خیلی دسترسی ندارند!

پاکدل، مشاور عالی و نماینده ویژه رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران: ممنون هستیم که فرصتی فراهم شد تا به صورت مستقیم و بدون واسطه با بالاترین مرجع تصمیم گیری بیمه صحبت داشته باشیم و امیدواریم این جلسات ادامه داشته باشد تا دوستان مسائل مطرح شده و دغدغه ها و موارد نظارتی را بررسی و پیگیری کنند. اما همه مقایسه های بیمه دی از آن جهت با بیمه ایران صورت گرفت که 15 سال مسائل بیمه ای بنیاد را بیمه ایران انجام داده است. دررابطه با مسائلی که به نام ایثارگر، هزینه ای اعمال می شود باید در این موضوع به راهکاری برسیم. اما در رابطه با بحث پرستاری از والدین شهدا در منزل، که روند آن اشتباه بود و از ما ایراد گرفتند و ما بر اساس قوانین موجود، آیین نامه اجرایی را تنظیم کردیم و ابلاغ شد، حدود 25000 نفر در لیست حق پرستاری قرار می گیرند که لیست هایش آماده شده است که برای تامین اعتبار آن اقدام می کنیم، که انشاالله تا پایان سال مطالبات ایثارگران در رابطه با حق پرستاری والدین شهدا واریز می شود.

دسته بندی:
عکس روز

نظرات

ارسال نظر

ایمیل شما در فیلد زیر نزد ما محفوظ خواهد ماند.