سکان هدایت شرکت های بیمه را تا کنون به زنان نداده اند

04-07-2018 11:37:02
آیین- سهم اندک زنان در سطوح مدیریتی صنعت بیمه امری مشهود است و تاکنون دیده نشده که زنی بتواند به سمت مدیر عاملی یک شرکت بیمه دست پیدا کند. این در حالی است که زنان فعال در این صنعت کم نبوده و عده ای از آن ها سابقه های درخشانی نیز در حرفه خود دارند.

 به گزارش سایت تحلیلی- خبری آیین و به نقل از اخبار مالی ، سارا حقیقی وند، از اعضای کمیسیون تخصصی شورای عالی بیمه درباره جایگاه زنان در صنعت بیمه به خبرنگار اخبار مالی گفت: در حال حاضر زنان جایگاه ویژه ای در سطوح مدیریت های ارشد صنعت بیمه ندارند و تاکنون دیده نشده که بانوان  در ایران بتوانند عضو هیات مدیره و یا مدیرعامل یک شرکت بیمه شوند.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: می توان گفت صنعت بیمه ایران یک صنعت مردانه است و اگر بخواهیم مقایسه ای بین حضور زنان و مردان در این صنعت داشته باشیم، آمار نشان می دهد که تعداد بانوان فعال در صنعت بیمه حدود ۶ هزار نفر است و تعداد آقایان بیش از ۱۳ هزار نفر و این بیانگر این نکته است که تعداد آقایان در این صنعت بیش از دو برابر خانم هاست.

حقیقی وند با بیان این مطلب که طبق آمارهای منتشر شده در سالنامه آماری صنعت بیمه در سال ۱۳۹۵، تعداد خانم هایی که فوق لیسانس داشته و سابقه فعالیتشان بیش از ۲۰ سال است ۶۸ نفر بوده و در خصوص آقایان این رقم حدودا ۵۰۰ نفر است، افزود: همانطور که می بینید، تعداد خانم ها با این شرایط ویژه از آقایان بسیار کمتر است . هر چه به جلوتر می اییم تعداد خانم های تحصیل کرده بیشتر شده و تعداد آنها به آقایان با شرایط مشابه نزدیک تر می شود.

عضو کمیسیون تخصصی شورای عالی بیمه همچنین خاطر نشان کرد: در حال حاضر بیشتر شرکت های بیمه کاملا مردانه اداره می شود و هنوز خانم ها با همین شرایط فعلی نیز جایگاهی در کسوت عضو هیات مدیره مدیرعامل و معاون مدیر عامل ندارند و تعداد انگشت شماری از شرکت ها در برخی از بخش ها مدیر خانم دارند. با بازنشستگی مدیران زن توانمند بیمه مرکزی، بیمه مرکزی ایران نیز در سطوح مدیریتی چهره بیش از پیش  مردانه ای به خود گرفته است.

وی همچنین گفت: به نظر می رسد زمان آن رسیده که فکری به حال این شکاف موجود شود و صنعت بیمه نیاز به برقراری تعادل در مورد حضور خانم ها و آقایان دارد. با توجه به تخصص، تجربه و تحصیلاتی که بانوان فعال در صنعت بیمه دارند، باید بتوانند در پست های کلیدی و مدیریتی حضور پیدا کنند.

حقیقی وند با اشاره به این موضوع که تاکنون تشکل هایی در حوزه بازرگانی و کارآفرینی برای بانوان ایجاد شده است، افزود: باید دید که خروجی این تشکل ها چه بوده و آیا توانسته اند اهداف خود را پیگیری کرده و به نتایج خوبی دست پیدا کنند یا خیر؟

وی در ادامه گفت:در صنعت بیمه هم نیاز به فعالیت تشکلی برای بانوان احساس می شود. در گام اول می توان انتظار داشت این فعالیت ها منجر به فراهم آوردن شبکه ای از مهارت ها و توانمندی های ایشان، ارتباط بهتر با سیاست گذران، ارتقای آگاهی عمومی در خصوص زنان برجسته صنعت و برنامه ریزی برای برگزاری دوره های آموزشی در جهت توانمندسازی ایشان بیانجامد.

این کارشناس بیمه در خاتمه بیان کرد: مسئله قابل توجه این است که زنان توانمند صنعت بیمه کمتر شناخته شده اند و باید اقداماتی جهت شناسایی خانم های توانمند انجام گیرد. شاید سیاست گذاران این صنعت از توانایی ها و دانش زنان فعال در صنعت بیمه آگاهی ندارند و به همین خاطر است که در پست های کلیدی و مدیریتی کمتر از آنان استفاده می کنند.

دسته بندی:
عکس روز

نظرات

ارسال نظر

ایمیل شما در فیلد زیر نزد ما محفوظ خواهد ماند.