موج نرخ ارز به بیمه‌ها رسید

05-24-2018 08:58:32
آیین- تاثیرپذیری بخش‌های گوناگون اقتصاد از تغییرات نرخ ارز موضوعی غیر قابل انکار است. متغیر اقتصادی که تغییرات در آن می‌تواند بر نرخ کالاها و خدمات اثر بگذارد و زمینه کاهش یا افزایش نرخ را فراهم آورد. این همان موضوعی است که اهمیت نرخ ارز را دراقتصاد ایران بسیار حائز اهمیت کرده و اتفاق‌های این حوزه، توجه زیادی را به سوی خود جلب کرده است. در مدت گذشته هم با توجه به نوسان‌های که بر این بازار حاکم شد و تصمیم‌هایی که دولت در جهت تک‌نرخی کردن ارز اتخاذ کرد، یکی از بخش‌هایی که از بابت رشد نرخ ارز تاثیر گرفت، صنعت بیمه کشور بود. افزایش نرخ ارز از ۳هزار و ۷۰۰تومان به ۴هزار و ۲۰۰تومان و همچنین افزایش نرخ یورو باعث شد تا نرخ حق بیمه برخی از انواع بیمه‌نامه‌ها افزایش یابد. بر این اساس انواع بیمه‌نامه‌های مسافرتی که در زمان بروز خسارت باید به دلار یا یورو پرداخت شود نیز متاثر از این موضوع افزایش یافته و آنطور که کارشناسان و فعالان این حوزه می‌گویند، این موضوع به‌تدریج بر نرخ سایر بیمه‌نامه‌هایی که خسارت آنها باید به ارز پرداخت شود همچون برخی از بیمه‌نامه‌های مهندسی یا ماشین‌آلات و تجهیزات نیز تاثیرگذار خواهد بود و این اتفاقی اجتناب‌ناپذیر است.

به گزارش سایت تحلیلی خبری ایین و به نقل از  <<گسترش تجارت>> علیرضا کسراییان از کارشناسان و فعالان صنعت بیمه دراین‌باره  با بیان اینکه موضوع نرخ ارز در اقتصاد ما اهمیت زیادی دارد، افزود: بسیاری از بخش‌ها از نوسان‌های این بازار تاثیر می‌گیرند که این موضوع در صنعت بیمه نیز صادق است. به گفته وی، به‌طور حتم رشد نرخ ارز تاثیرش را بر نرخ برخی از حق‌بیمه‌هایی که خسارت آنها با ارز پرداخت می‌شود خواهد گذاشت که بیمه‌نامه مسافرتی از جمله این پوشش‌های بیمه‌ای است. 
وی افزود: صنعت بیمه ایران براساس قراردادهایی که با شرکت‌های خارجی دارد، موظف به ارائه خدمات بیمه‌ای به مسافرانی است که به خارج از کشور سفر می‌کنند که بالای ۹۰درصد این قراردادها براساس یورو انجام می‌شود. بنابراین باتوجه به تصمیم‌های تازه‌ای که هیات‌وزیران درباره ارز اتخاذ و سیاست تک‌نرخی کردن ارز را پیاده کرد، این امر بر بازار بیمه‌ای کشور هم تاثیر خواهد گذاشت و نرخ حق بیمه پوشش‌های بیمه‌ای که خسارت آنها با ارز پرداخت می‌شود را بالا خواهد برد.
 او با بیان اینکه با نرخ دلار ۴۲۰۰تومانی و یورو- بالای‌ ۵تومان، به‌طورقطع شرکت‌های بیمه‌ای نمی‌توانند با نرخ‌‌های قبلی، معادل ریالی از بیمه‌شدگان دریافت کنند، گفت: در غیر این صورت مابه‌التفاوت این نرخ را باید شرکت‌های بیمه از جیب خودشان پرداخت کنند که این به ضررشان خواهد بود و منطقی نیست. 
کسراییان با بیان اینکه صنعت بیمه چاره‌ای جز این ندارد که نرخ حق‌بیمه‌ها را براساس نرخ جدید یورو و دلار که بانک مرکزی تعیین کرده محاسبه کند، اظهار کرد: البته در این بین قرار بر این است که هماهنگی‌هایی در صنعت بیمه از طریق سندیکای بیمه‌گران انجام شود تا نرخ‌های متناسبی برای پوشش‌های بیمه‌ای که خسارت آنها با ارز محاسبه می‌شود لحاظ شود تا این افزایش نرخ نه به ضرر بیمه‌شدگان باشد نه به ضرر شرکت‌های بیمه. 
او با بیان اینکه تمام تلاش ما این است که مناسب‌ترین نرخ را برای حق بیمه‌ها در نظر بگیریم که شوک قیمتی به بازار بیمه‌ای وارد نشود، افزود: این رشد نرخ حق بیمه در سایر بیمه‌نامه‌ها که با ریال محاسبه و دریافت و پرداخت خسارت‌ها با ریال انجام می‌شود بی‌تاثیر خواهد بود و ازاین بابت نگرانی وجود ندارد. 
باید تاکید کنم که رشد نرخ حق بیمه فقط شامل بیمه‌نامه‌هایی خواهد شد که خسارت آنها با ارز پرداخت می‌شود مانند بیمه‌های مسافرتی، مهندسی‌، ماشین‌آلات‌و... یا قراردادهای بیمه اتکایی هواپیمای یا کشتیرانی که ممکن است تا حدی ازاین شرایط تاثیر بگیرند.


 افزایش نرخ حق‌بیمه اجتناب‌ناپدیر است 
علیرضا زراعی از دیگر کارشناسان و فعالان صنعت بیمه نیز دراین‌باره  معتقد است که ارز از جمله متغیرهای اقتصادی است که تغییرات در آن، می‌تواند بسیاری از بخش‌ها را متاثر کند. ازاین رو تغییرات قیمتی که در مدت اخیر در حوزه ارزی ایجاد شد نیز سبب شد تا صنعت بیمه ازاین بابت متاثر و در نرخ حق بیمه برخی از پوشش‌های بیمه‌ای که خسارت آنها باید با ارز پرداخت شود تاثیر بگذارد. 
او با بیان اینکه صنعت بیمه معلولی ازاین علت است و تغییرات قیمتی که در حق بیمه‌ها ایجاد می‌شود، با توجه به ماهیت برخی از بیمه‌نامه‌ها که با ارز سرو کار دارند غیرقابل‌اجتناب است، اظهار کرد: بیمه‌نامه‌های مسافرتی از جمله پوشش‌های بیمه‌ای هستند که ازاین بابت تاثیر می‌گیرند، چون درعمل خسارت‌هایی که در این پوشش بیمه‌ای پرداخت می‌شود براساس ارز محاسبه می‌شود. شرکت‌های بیمه به‌عنوان نماینده و واسطه، ریسک‌های احتمالی که متوجه مسافران خارج از کشور خواهد بود را زیرپوشش قرار می‌دهند و از آنجایی که محاسبه این ریسک بر مبنای دلار یا یورو است، ازاین رو افزایش نرخ ارز در کشور زمینه رشد نرخ حق‌بیمه‌ها را فراهم می‌کند. 
زراعی با بیان اینکه صنعت بیمه چاره‌ای جز بالا بردن نرخ حق بیمه در باره این‌گونه پوشش‌های بیمه‌ای را ندارد چون در غیر این صورت در پرداخت تعهداتش به بیمه‌شدگان دچار مشکل خواهد شد، افزود: اما اینکه آیا بازار بیمه‌ای کشور گنجایش و ظرفیت رشد نرخ حق بیمه‌ها را خواهد داشت به نظر می‌رسد که پاسخ به این پرسش وابسته به کلیت اقتصاد است اما به هرحال در شرایط فعلی که نرخ ارز رشد داشته است، شرکت‌های بیمه چاره‌ای ندارند جز اینکه نرخ حق بیمه‌شان را افزایش دهند چون افزایش نرخ ارز این هزینه به این بخش وارد شده است و حق بیمه‌ها باید متناسب با خسارت دریافت شود و اگر این گونه نباشد شرکت‌های بیمه دچار بحران خواهند شد.
 این کارشناس تصریح کرد: باید قبول کنیم که ریسک‌های موجود در بخش‌های گوناگون نیاز به پوشش‌های بیمه‌ای دارد و دریافت پوشش‌های بیمه‌ای برای هر یک از ریسک‌ها یک ضرورت تلقی می‌شود.
 

دسته بندی:
عکس روز

نظرات

ارسال نظر

ایمیل شما در فیلد زیر نزد ما محفوظ خواهد ماند.